چاپ این برگه

آقای مسعود حسینی شما هم مقصرید!

محمود آرام –  مراسم یادبود و ختم مرحوم دستاران و مرحوم حسن زاده روز گذشته در یاسوج برگزار شد.

این دو مرحوم در تصادف رانندگی در جاده ها کشته شدند. اولی روز ۸ فروردین در جاده بابامیدان (نرسیده به پمپ بنزین) و دومی در ادامه همین مسیر در منطقه سرگچینه بویراحمد.

در این مراسم ها سخنرانان از همه چیز صحبت کردند الا مقصر اصلی: جاده هایی که استاندارد نیست!

حجت الاسلام سپهر و سید مسعود حسینی (استاندار اسبق) در مراسم مرحوم حسن زاده سخن گفتند. آقای حسینی خود زمانی استاندار بود. بالاترین مقام اجرایی استان به مدت بیش از سه سال. هم شناخت کافی از استان داشت و هم جاده های نامناسب. انتقادی کوچک از وی می توانست بازتابهای زیادی داشته باشد. نگفت. هر چه منتظر ماندم نگفت که نگفت. از دخالت پارلمان اروپا در امور داخلی ایران گفت و از جاده ها نگفت. از مرگ بر اثر بیماری و تصادف گفت ، اما از فرهنگ رانندگی و احترام به حقوق همدیگر نگفت. جا داشت بیشتر به این موضوع پراخته می شد.

جناب آقای مسعود حسینی حتماً می دانید که دو جاده در دست احداث قرار است کهگیلویه را به بویراحمد متصل کند. محور پاتاوه و محور سادات. هر دو در دوران زمامداری شما به عنوان استاندار با آن درآمدهای سرشار و تاریخی ناشی از فروش نفت می توانست پایان یابد که نیافت. این دو مرحوم یکی در حال سفر از دهدشت به یاسوج بود و یکی از یاسوج به دهدشت برای شرکت در عزای آن یکی. حال شما بدون ذره ای اشاره به اصل مساله که کمبود جاده است می فرمایید هریک از ما به طریقی از این دنیا می رود، یکی با بیماری، دیگری با تصادف. بهر حال مشیت الهی این است. از شما می پرسم: نقش سوءمدیریت چه می شود؟ آیا اگر یکی از آن دو محور ارتباطی افتتاح می شد و مسافران جان باخته راه خود را از مسافران خوزستان و بلوچستان جدا می کردند باز هم همین ماجرا بود؟ اصلا یک کلمه حرف حساب: مرکز استان به هیچ کدام از شهرستانهایش جاده ارتباطی ندارد. خیر اشتباه نمیکنم واقعا راه ارتباطی ندارد و اهالی شهرستانهای کهگیلویه، گچساران، باشت، چرام باید از استان فارس بگذرند، بهمئی باید باید از خوزستان و فارس بگذرد. تنها شهرستانی که به مرکز استان راه اختصاصی دارد شهرستان دنا است که باز جاده قدیمش با همه پیچ و خم هایش تلفات کمتری نسبت به جاده جدیدش(محور یاسوج پاتاوه) دارد.

همه ما می دانیم اگر جاده های مناسب وجود میداشت، فرهنگ رانندگی صحیح می داشتیم و خودروهایمان ایمن بود این همه تلفات جاده ای نداشتیم.

به گفته رئیس پلیس راه استان در نوروز امسال آمار تلفات جاده ای رشد ۲۵ درصدی داشته است.

اینجاست که باید گفت آیا اگر راههای ایمن در استان داشته باشیم آیا باز هم آمار تعداد کشته بالا می رود؟ قطعا جواب منفی است. به طور مثال، در حادثه ای که منجر به فوت مرحوم حسن زاده شد، اگر جاده های دو طرفه رفت و برگشت در استان وجود داشت قطعا این تصادف صورت نمی گرفت. سبقت غیر مجاز راننده بی مبالات در منطقه سرگچینه باعث مرگ آن مرحوم شد.

در همین تصادف تعداد کشته ها و مجروحان نیز قابل توجه بود. از تعداد ۸ نفر مصدوم این حادثه سه نفر کشته شدند و ۵ نفر دیگر کماکان مصدوم هستند و در بیمارستان.

دیگر همه می دانیم که آمار تعداد کل کشته شدگان در جاده های کشور از تعداد آمار کسانی که در جنگ تحمیلی شهید شدند بالاتر و تعداد مجروحان این حوادث نیز از تعداد جانبازان و معلولان جنگ بیشتر است. به نظر می رسد عزم ملی برای این بحران در کشور و مخصوصا در استان باید ایجاد شود. مسئولان استانی باید این مسئله را فریاد بزنند. مشکل فقط جاده های استان ما هستند. از یاسوج تا سمیرم جاده ای وجود دارد که انسان هر لحظه مرگ را بالای سر خود می بیند. عرض کم جاده، پیچ های تند و … اما از سمیرم به بعد جاده ها دو طرفه با باند رفت و برگشت مجزا هست. آیا نمیتوان همین جاده ها را ادامه داد و جاده سمیرم و یاسوج نیز این گونه باشد؟ فقط کمی همت می طلبد. هماهنگی و همراهی مسئولان با هم و درخواست مشترک از مسئولان کشوری به طور قطع می تواند تسریع کننده این کار باشد.

ناگفته پیداست که مرحوم حسن زاده و مرحوم دستاران نه اولین کشته شدگان جاده ها هستند و نه آخرینشان. اما به خاطر نام و نشان آنان و جایگاه این دو شخص که یکی خود زمانی مسئول بود و از نیروهای تاثیرگذار سیاسی در استان و دیگری خود راهساز و راهگشا بود، حساسیتی پیرامون جاده های غیراستاندارد در استان بوجود آمده است. حال که این دو بزرگوار را از دست دادیم امید است مسئولان به فکر حل این مشکل اساسی باشند تا بار دیگر شاهد از دست دادن چنین عزیزانی (حداقل در تصادفات جاده ای) نباشیم.