شنبه 13 تیر 1394 - 13:48

پایان مذاکره، شروع جنگ روایت ها

محمدعلی وکیلی

محمدعلی وکیلی: کمتـر از چهار روز به وقت اضافه مذاکرات هسته ای زمان باقی است. هر چه به ساعت صفر اضافه نزدیک مـــی شـــویم، نفس ها در سینه حبس و نگاه ها به وین دوخته شده است.

بی شک ظرف چند روز آینده نتیجه ای حاصل خواهد شد و میز مذاکرات اهمیت خود را از دست خواهد داد و ان شاء الله با قرائن و شواهد موجود طرف ایرانی با دست پر میز مذاکره را ترک می کند؛ اما در دنیای مدرن دست آوردها منحصر به آن چه در پشت میز مذاکره حاصل می شود، نخواهد بود.

تفاوت دنیای ارتباطی کنونی با گذشته در این است که القاء دست آورد مهمتر از حقیقت آن می باشد؛

به عبارتی به دلیل اهمیت افکار عمومی، پیروز نبردهای سیاسی، اقتصادی، و حتی نظـامی، فـــاتحان واقعی این میدان ها نیستند بلکه فاتحان را افکار عمومی تعیین می کند. به همین دلیل هم افکار عمومی مهمترین مولفه قدرت در عصر کنونی بحساب می آید.

بر این اساس، همزمان که به ساعت صفر مذاکرات نزدیک می شویم، تیک تاک ساعت جنگ روایت ها شروع شده است. لحظه ای که ظریف و جان کری پشت تریبون ها قرار می گیرند و پایان مذاکرات را اعلام و خبر توافق یا عدم آن را بیان می کنند، در حقیقت نبرد روایت ها را استارت می زنند. پس از لوزان شاهد رونمایی جنگ اصلی بودیم.

هر دو طرف شانه به شانه از پله های محل پیش بینی شده برای مصاحبه با حالات یکسان بالا آمدند ولی هر کدام که پشت تریبون قرار گرفت و برای روایت توافق واژه هایی خاص خود را انتخاب نمودند گویی گلوله ای به سوی طرف مقابل رها کرده است. واژه ها همچون بمب در فضای جهانی سروصدا به پا کرد و آتشفشان به پا شد؛ این وضع طبیعت عصر جدید است.

بخشی از قدرت هر کشور دیپلماسی آن کشور است. داشته ها محصور به قدرت چانه زنی پشت میز مذاکره نیست بلکه بخش اصلی آن مدیریت افکار عمومی و باورپذیر نمودن داشته ها و قدرت تصویرسازی می باشد. افکار عمومی هم یک شبه ساخته نمی شود. باورپذیری طی یک فرآیند به دست می آید. متاسفانه کارنامه داخلی ما در مقطع لوزان به بعد خوب نبود. بخشی از رسانه های داخلی و تریبون به دستان در آن مقطع در مسیر خواست امپراتوری رسانه ای رقیب تلاش کـــردند که تیم هسته ای ایران را ناکام و تمام توافق را به نفع رقیب قلمداد کنند.

این بخش از جامعه در یک حرک ناشیانه با تصویرسازی غلط و با کدگیری از جنگ رسانه ای طرف غربی، کاری کردند که هزینه شکست احتمالی به جیب تیم هسته ای و نفع توافق به جیب رقیب برود.

این همان چیزی بود که در هدف گذاری رسانه ای غرب قرار داشت. مهمترین هدف غرب با تکیه بر داشته های رسانه ای خود، القاء پیروزی یک سویه در صورت توافق و باورپذیر نمودن شکست ایران است و در صورت شکست مذاکرات نیز با تکیه بر امپراتوری رسانه ای تلاش خواهد نمود که توپ شکست را به زمین ایران پرتاب کند. طرف امریکایی تمام اعتبار خود را در گرو تصویرسازی پس از میز مذاکره قرار داده است.

جدیت اوباما در به ثمر رساندن مذاکرات ناشی از حس مسئولیت انسانی یا مذهبی یا نژادی و… نیست، بلکه او بنا دارد ناکامی دیگر اسلاف خویش در گشودن طلسم رابطه امریکا و ایران را از طریق پرونده هسته ای جبران کند و از این توافق برای خود نردبان ارتقاء جایگاه معنوی در تاریخ امریکا بسازد. مقایسه خود با جان اف کندی در مصاحبه پس از لوزان به خوبی این افق را نمایان ساخت. پس او به دنبال تصویرکردن خود به عنوان یک قهرمان است. واژه ها و آرایه پشت سر و صحنه آرایی اعلان مواضع، نوع لباس انتخابی و رنگ مورد نظر همه و همه با این هدف انتخاب می شوند.

مع الاسف آنقدر که در تیم ایرانی برای حضورحقوقدان ها و کارشناسان فنی ارزش و بها قایل شد ه اند، برای کارشناسان رسانه ای و متخصصان جنگ روانی اندک تدبیری به عمل نیامده است.
بی شک مصاحبه ها و مواضع جناب دکتر ظریف و همچنین سخنان آقای رئیس جمهور ظرف روزهای منتهی به پایان مهلت در فضاسازی ها و مدیریت افکار عمومی تاثیرگذار و تعیین کننده می باشند. اطلاع رسانی شفاف در خصوص موارد مورد اختلاف، نحوه مواجهه با آن و نوع راه حل ها ابتکار روایت ها را خلق خواهد نمود.

بیان شنیده های غیر رسمی، نقل و نشست خبرهای غیررسمی در ذهنیت سازی افکار عمومی بسیار مهم است. دست رقیب باید برای افکار عمومی رو شود و تصویر واقعی آن ارایه گردد.

روایت ایرانی از چگونگی ترک میز مذاکره تعیین کننده برنده این میز خواهد بود. اگر روایت رقیب اصل و اساس قرار گیرد بازنده اصلی ما خواهیم بود. پایان مذاکره شروع جنگ روایت هاست. پیروزنمایی و شکست نمایی در این جنگ معلوم می شود.

همه دارایی دیپلماسی رسمی و عمومی باید به میدان افکار عمومی بیاید؛ بایست کاری کرد که در فضای داخلی نگاه به دیپلمات ها در هر صورت (توافق یا شکست) نگاه به قهرمانان باشد و در فضای خارجی نیز در فرض شکست توپ در زمین غرب و در فرض توافق، عزت و حکمت و مصلحت ملت ایران نمایان شود.

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=154307
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مجید.ع گفت:

    درود بر دکتر وکیلی با اقتدار و قلم بسیار قویش.
    انشاالله که در تهران با کسب ارای بالا وارد مجلس بشن تا از تفکرات ایشان در خدمت رسانی به مردم استفاده بشه

  2. حميد گفت:

    وقتي درزادكاهش بويراحمد اينهمه نياز به حضور ايشان هست جرا تهران

دیدگاه شما