شنبه 9 خرداد 1394 - 23:04

پرسش مهم دکتر مندنی پور و پاسخ به آن؛ چرا توسعه نیافته ایم؟!

مطبوعات آزاد و احزاب سیاسی مستقل از حاکمیت در چارچوب قانون بدون دغدغه خاطر به حیات خود ادامه داده، و بویژه نقش نظارتی خود در کنترل قدرت سیاسی را ایفا می نمایند .

گروه اقتصادی – دکتر علی مندنی پور فعال سیاسی پیرامون دلایل عقب ماندگی کشورعلیرغم امکانات فراوان ، یادداشتی را در اختیار بویرنیوز قرار داده که در ادامه می آید.

از<<توسعه وتوسعه یافتگی>> ،فراوان شنیده و می شنویم! ؛اما آنچه در میدان عمل ،دیده و می بینیم با توسعه و زیرمجموعه های آن در قالب اصولی و علمی همخوانی نداشته وفاصله ی بسیار دارد!

IMG_5040 (1)

گر چه کم و بیش بگونه ای «نیم بند»آثاری از توسعه به سبک و سیاق کشورهای توسعه یافته را در پاره ای از حوزه ها شاهدیم!ولی تا رسیدن به توسعه در قالب تعریف عملی آن ،یعنی توسعه «متوازن،فراگیر و پایدار»راه درازی در پیش داریم!.

شهامت بیان این واقعیت تلخ را به خود داده ،و اذعان نماییم که در این راه وقت ،انرژی و سرمایه هنگفتی را از دست داده،سلیقه ای برخورد کرده و فلّه ای عمل نموده ایم !و در این میان بیش و پیش از «منافع و مصالح ملی »،به منافع و مصالح فردی ،خطی،باندی وگروهی!اندیشیده و عملا در این وادی قدم برداشته ایم!حرکتی که جز عنوان بیراهه بر آن نامی زیبنده نیست؛به عبارت دیگر مایه دلخوشی و چیزی شبیه توسعه!!.

گرچه تا همینجا هم با بکارگیری سیاست های ضد توسعه ،نظیر آنچه در ارتباط با انحلال «آنی ،هدف دار و غیر قانونی» سازمان مدیریت و برنامه ریزی ،با 6 دهه سابقه حضور درخشان و مؤثر در نظام برنامه ریزی هزینه بسیار سنگینی به ویژه در دولت احمدی نژاد بر مردم تحمیل گردیده ! ودر ارزیابی نهایی اختلال در برنامه ریزی ،نا هماهنگی در مدیریت ،رها کردن کنترل امور و نبود حساب و کتاب در نظارت قانونی را بر بودجه کشور به دنبال داشته و باب پنهان کاری را باز نموده!و در نتیجه «عقب افتادگی »معناداری را نه در مقام مقایسه با کشورهای توسعه یافته ،که با کشورهای منطقه و در این میان همسایگان کپرنشین سابق و توسعه یافته امروزی!برایمان به ارمغان آورده!!؟

با همه این احوال برای دستیابی به جامعه ی هدف ،چاره ای جز طی مسیر پیشرفت و توسعه با بهره گیری از آخرین یافته های علوم و فنون روز،با تکیه بر تجارب سودمند جامعه های توسعه یافته نداریم؛ که در این راستا <<دولت کوچک و کارا>> ،بعنوان نخستین گام سازنده می تواند مبنا و پشتوانه ی محکمی برای رسیدن به این هدف بزرگ در نظام برنامه ریزی کشور مدنظر قرار گیرد .امری که با همه ی اهمیت و نقش آن در فرایند توسعه تاکنون و به بهانه های گوناگون ازجمله:«رعایت مصالح»توسط مقامات مسئول در دولت های بعد از انقلاب نادیده گرفته شده و مغفول مانده! و چنانچه شاهدیم دولت ها در خلال چهار دهه گذشته نه تنها قدمی در کوچک سازی بدنه خود برنداشته اند که در جهت« بزرگتر شدن و فربه سازی آن »خیز برداشته و گام نهاده اند !حال تا کی و کجا چنین سیاست غیراصولی می تواند استمرار داشته باشد؟آینده قضاوت خواهد کرد!.بدیهی است تجربه تلخ شکست سیاست تصدی گری دولت و رشد بادکنکی  اقتدار آن به ویژه در حوزه اقتصاد،بازبینی عملی در وظایف بخش خصوصی در اجرای اصل 44 قانون اساسی را با هدف کوچک سازی دولت و در نتیجه واگذار کردن پاره ای از امور به مردم و صد البته با نظارت اصولی ایجاب مینماید.

بعنوان یک شهروند مسئول، آیا تاکنون به جواب این پرسش کلیدی فکر کرده ایم که چرا با وجود این همه منابع روزمینی و زیرزمینی ،تنوع سرزمینی ،نیروی توانمند و ماهر انسانی و…از فقر و نداری و بیکاری ،فساد و تبعیض ،نابرابری و بی عدالتی و پیامدهای ناگوار آن رنج برده و می بریم ؟

جواب این پرسش بنیادی ،در بازبینی حلقه های زنگ زده،پوسیده و از هم گسیخته زنجیره ی رفتارهای اجتماعی ،فرهنگی ،اقتصادی و سیاسی مان نهفته است ؛پدیده ی پیچیده و دراز مدتی که بحث و بررسی پیرامون چگونگی  بروز ،رشد و شکل گیری و تکامل آن در این یادداشت کوتاه نمی گنجد، و برای درک واقعیت موجود تنها به ذکر شاخصه های موثر در توسعه با تکیه بر نیازهای موجود جامعه بسنده نموده و داوری نهایی را به اهل آگاه و انصاف وا می گذاریم ؛

امروزه نظام سیاسی مردم سالاری و جمهوریت در کنار روندِ ممتد اصلاحات در یک جامعه مدنی ،به واسطه مبتنی بودن ساز وکارهای آن بر عقلانیت و خرد جمعی بشر ،بعنوان کم خطاترین شیوه حکومت و توسعه یافته ترین نوع جامعه پذیرفته شده است .جامعه و نظامی که از حقوق حقه ی انسانها نشأت گرفته ،حق تکلیف بر آمده از این حق را به رسمیت شناخته و به تحقق و نهادینه کردن این حق و تکلیف همت می گمارد .در چنین جامعه ای قدرت واقعی در رأی و نظر مردم نهفته است ؛

حاکمیت حداقلی بنا به خواسته مردم و از سر آزادی و اختیار و اراده مستقل آنها انتخاب می شود و صدالبته در راستای تحقق حقوق ملت و از جمله مهم ترین آنها یعنی :آزادی، امنیت و رفاه هرچه بیشتر گام بر میدارد ؛در چنین جامعه ای حاکمیت منتخب مردم و به راستی پاسخگوست.

مطبوعات آزاد و احزاب سیاسی مستقل از حاکمیت در چارچوب قانون بدون دغدغه خاطر به حیات خود ادامه داده، و بویژه نقش نظارتی خود در کنترل قدرت سیاسی را ایفا می نمایند .

همه مردم اعم از موافق یا مخالف حاکمیت بدون وجود شیوه های نظارتی غیر مردم سالار ،هم حق انتخاب شدن دارند و هم حق انتخاب کردن.البته در این راستا مردم می توانند با شرکت در یک رفراندم یا همه پرسی یا انتخابات آزاد ،بدون توسل به زور و خشونت و خونریزی مجموعه ی مورد نظر خود را بر سر کار بیاورند .در چنین شرایطی در واقع همه پرسی و مراجعه به آراء عموم مردم در یک فضای آزاد و قانون اساسی برآمده از درون این همه پرسی است، که فصل الخطاب و قدرت بَرین جامعه محسوب می گردد .در این نوع از نظام سیاسی _ اجتماعی ،همه مردم از حقوق اولیه آزادی عقیده و بیان ،آزادی پس از بیان ،آزادی انتخاب همسر ،آزادی انتخاب شغل ،آزادی تشکیل اجتماعات و احزاب سیاسی و نهاد های صنفی و مدنی ،تحصیلات رایگان ،رفاه اقتصادی ،خدمات مناسب بهداشتی درمانی ،تأمین اجتماعی و مهم تر از همه امنیت منجر به تحقق این حقوق برخوردارند.مشارکت مردمی در حوزه های گوناگون فرهنگی،اقتصادی ،سیاسی و اجتماعی از اَهمّ عوامل توسعه یافتگی در چنین جوامعی است .

اعتماد متقابل مردم نسبت به یکدیگر زمینه ساز تشکیل نهادهای مدنی مشارکت جو،و حداکثری در امر توسعه می گردد.

از طرفی اعتماد مردم به دولت حداقلی منتخب شان به روند عملکردهای دولت جهت تأمین مصالح عمومی،منافع ملی و فضای امنی که جهت پرداختن به نیازهای معنوی بشر و در رأس آن امور دینی الزامی است ،سرعت می بخشد .

شرایطی که در کنار هم به توسعه هرچه بیشتر این جوامع و از جمله :رشد مهم ترین شاخصه های آن یعنی کاهش فقر ،نداری،بیکاری ،فساد ،نابرابری ،تبعیض و بی عدالتی و … منجر می گردد ؛هم آنچه کشور ما بیش از هر زمان به آن نیازمند است.و ملت شریف ایران در سال های اخیر تحت عنوان جنبش اصلاحی همواره بر آن تأکید ورزیده و خواهان تحقق آن شده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=152234
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. دختری از زیلایی گفت:

    باسلام وادب سپاس بیکران بپاس طرح این پرسش بنیادی وتحلیل ان.اقای دکتربنظربنده تمام مشکلات ما به فرهنگ برمیگردوتا زمانی که فرهنگ اصلاح نشودهیچ امیدی به توسعه وتوسعه یافتگی در جامعه نمیرود!سالم وسربلند باشید.

  2. علی گفت:

    با احترام فراوان برای جناب دکترمندنی پور، یک نکته اساسی گفته بشود  و آنهم اینکه افرادی توانمند مثل شما و حضرات دکتر ملک حسینی و نیک اقبالی ومردانی  و پرهیزگار و …….ها والبته صدهانفر به توانمندی شما استان را بدلیل گاها ناسپاسیهاو نبودشرایط کاری ترک میکنید ( که البته کار درست و بجایی است چون اگر اینجا بیایید روزگارتان سیاه میشود ،حریمها رعایت نمیشود ، دخالت درامور شخصی افراد بوفور صورت میگیرد ، توانمندیها نادیده گرفته میشود و…) و لذا عده ای می مانند با استانی که فکر میکنند غنیمتشان است . اگر ازعوام هستیم همه را دربست دراختیار خود میخواهیم ولاغیر واگر از مسوولین هستیم یاتوانمند نیستیم مثل اکثرموارد ،واگراز حداقل مدیران باسواد وتوانمند و با درایت که همان روزگار سیاه بسرشان آورده میشود و ترجیح بررفتن از استان شکل میگیرد و نتیجه استان همین میشود که می بینید 

  3. م گفت:

    برون رفت از وضعیت کنونی را در سطح کلان جناب دکتر مندنی پور در قالب نظریه ای که جامعه مدنی برگرفته از آن است بیان کردند .برون رفتی که بسیار آرمانی است و تحققش با وجود لشکریانی از دلواپسان بسیار دشوار است.ای کاش جناب دکتر بجای طرح مسائل کلان به مسائل خرد تری که در حد و قواره ی منطقه خودمان است می پرداختند که یقیننا مثمر تر واقع می شد.

  4. رضا گفت:

    سلام جناب دكتر مند ني پور.. به نظر من جناب آقاي دكتر مهمترين عامل توسعه نيافتگي ،اختلاس هاي هزار ميلياردي توسط دولت پاك و عدالت محور محمود خان احمدي نژاد مي باشد وبس…به اميد محاكمه علني محمود احمدي نژاد

  5. دنا گفت:

    دروود بر انديشمند جامعه شناس،حقوقدان مردمي دكتر علي مندني پور

  6. م-محمديان گفت:

    جناب دكتر مند ني پور سلام..تنها عامل توسعه نيافتگي  اين كشور اختلاس هاي ميلياردي توسط دولت پاك محمود احمدي نژاد مي باشد و بس

  7. ناشناس گفت:

    دكتر گپ استان خومون بز/استان خومو خرابه

  8. سيد مهرداد غفارمنش گفت:

    دكتر جان قشر دانشجو منتظر حضور  شما در انتخابات ميباشند انشالا به اميد آن روز

  9. ناشناس گفت:

    مهرداد عزيز دكتر ،سياست را بوسيده و كنار گذاشته وبه كار فرهنگ خود ادامه ميدهد-

  10. درجی گفت:

    سلام و درود بر مرد آرمانخواه وعدالتخواه جناب دکتر مندنی پور

  11. سالا گفت:

    سلام
    سازمان مديريت و برنامه ريزي چنان قوي شده بود. كه ديگر نياز به استاندار نبود. شايد حقش حذف بود . ولي بايد بررسي شود كه نقايصي كه قبلا داشت و باعث شد كه اين درخت تنومند ، خودشرا نتوانست حفظ كند .
    دوباره مثل درخت بيدي نشود كه نه سايه درستي دارد و نه چوب خوب.
    بنابراين نه بايد به از دست داشتنش حسرت بخوريم و نه به داشتنش دلخوش
    نه مديرت دارد و نه برنامه ريزي
    حرفاي دكتر نيز مانند تماشا چي كشتي است كه داد مي زند لنگش را بگير
    35 سال از اين انقلاب ميگذرد.
    چه كار كرده اي.
    بالاخره هر كارمندي در مدت 30 سال خدمتش ، يك روز اداره به كامش بوده است.
    هر از چند گاهي نوشتن مقاله اي هنر نيست .

    • ناشناس گفت:

      برادر وقتی اقای دکتر مندنی پور مدارک خودش رو برای تدریس به دانشگاههای یاسوج و حتی به مدارس یاسوج ارائه میده ولی متاسفانه بر اساس تنگ نظری ایشون رو رد میکنن توقع چه کاری داری؟؟؟

  12. پابرجا گفت:

    دكتر ما به شما افتخار ميكنيم  كه با چنين مقاله هايي روشنگري ميكنيد،، زنده باد دكتر مندني پور

  13. اصلاح طلب گفت:

    زنده باد دكتر كه مثل بعضي ها فرصت طلب نيست،اصلاح طلب مردم طلب هست

  14. مراد يان دشتروم گفت:

    دكتر تو را به امام حسين اين دوره هر جور شده تاييديه رو از شورا نگهبان بگير و ما رو از دست زارع نجات بدين

  15. mohammad گفت:

    درود بر دکتر مندنی پور عزیز
     درود بر حامیان پایتخت طبیعت ایران

دیدگاه شما