پنجشنبه 26 دی 1398 - 10:26

سخنان مهم دکتر وکیلی در نشست شفافیت و فساد ستیزی

🔘 بویرنیوز– وکیلی در نشست “شفافیت و فسادستیزی در فضای مجازی”:

🔹ظلم است که ما فکر کنیم ساختارهای جمهوری اسلامی ساختار فسادزا شده‌اند

🔸زندان‌ها پر شده از دانه درشت‌های مبارزه با فساد اما همچنان فساد تکثیر می‌شود

🔹در سیستم اقتصادی برای مبارزه با فساد باید هوشمندسازی انجام داد

🔸باید اختیارات مدیران احصا و سنجش‌پذیر شوند

🔻محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، به وجود رابطه بین فساد و عدالت معتقد است. او می‌گوید هر چقدر در جامعه‌ای بر طبل فساد بکوبیم، احساس امنیت پایین می‌آید. هر چقدر بر طبل عدالت بکوبیم احساس امنیت ارتقا پیدا می‌کند.

به گزارش ایرنا محمدعلی وکیلی در ادامه گفت: ما بیش از آنچه که باید به لوازم مبارزه با فساد پایبند باشیم بر بخش تبلیغاتی مبارزه با فساد تاکید می‌کنیم. به همین دلیل معتقد هستم احساس فساد در جامعه بیش‌تر از واقعیت فسادهای اتفاق افتاده است. اگر مطمئن باشیم احساس فساد با واقعیت فساد همسانی دارد باید گفت «واویلا».

او تصریح کرد: از نظر من مهم‌ترین دلیل آشوب‌های آبان ماه، جنبش مبارزه و فریاد علیه فساد بود. بنزین بهانه‌ای بود که این جنبش را تحریک کرد. فریاد اصلی مردم مبارزه با فساد بود و هنوز هم است.

به گفته نماینده مردم تهران این ظلم است که ما فکر کنیم ساختارهای جمهوری اسلامی ساختار فسادزا شده‌اند. فساد در ساختارها و سیستم ما فراوان است، اما فساد سیستمی نشده است. اما  اکنون وجود فساد در تمام سیستم به یک احساس ملی تبدیل شده و مردم به دلیل احساس یاس دست به اعتراض می‌زنند به این دلیل است که ما ۴۰ سال راه را اشتباه رفته‌ایم.

وی عنوان داشت: در طول این سالها به جای این که به شفافیت تن بدهیم، شاخ و برگ‌ها را به اسم فساد قیچی کردیم. انرژی نخبگان به جای این که صرف اصلاح سیستم شود، صرف مبارزه با آن شد. در واقع به جای علت اصلی با معلول مبارزه کردند. این اژدهای هفت سری بود که هر سرش را زدند سرهای دیگری زایش کرد.

اکنون زندان‌ها پر شده از دانه درشت‌های مبارزه با فساد اما همچنان فساد تکثیر می‌شود و از حجم آن کاسته نشده است. مبارزه با فساد را باید با لوازم درست و مخصوص انجام داد.

او در خصوص توافق اجتماعی برای مبارزه با فساد گفت: لازمه مبارزه با فساد ایجاد شفافیت است. شفافیت آن روی سکه پاسخگویی است. معنای شفافیت قائل شدن حق برای مردم است. ملت حق دارند بدانند در پستوی قدرت در تمام قوا چه می گذرد.

وی خاطرنشان کرد: نباید با موضوعاتی مانند فساد شعاری رفتار کرد. در سیستم اقتصادی برای مبارزه با فساد باید هوشمندسازی انجام داد. راهی که دنیا با ایجاد دولت الکترونیک طی کرده و الان به حدی استاندارهای‌شان ارتقا یافته که اگر رفیق رئیس‌جمهوری در خوردن یک لیوان آب از جایگاه او سواستفاده کند، رئیس‌جمهوری مجبور به استعفا می‌شود. کلینتون به خاطر دروغگویی محاکمه شد. ما به جای این همه دست و پا زدن در شعار باید به راهی که دیگران رفتند تن بدهیم.

او با تاکید بر این‌که اقتصاد ما نیاز به هوشمندسازی دارد، افزود: باید اختیارات مدیران احصا و سنجش‌پذیر شوند. یک مدیر بانک در سیستم اقتصادی ما آن قدر اختیارات دارد که اگر فساد نکند عجیب است. امضاهای طلایی به عنوان منشا فساد، برآمده از اختیارات بی‌حد و حصر و مبهم است. باید اختیارات متناسب با وظایف بازتعریف شوند.

وکیلی ادامه داد: کیفرخواست علیه یک کارآفرین که صرفا ادعای دادستان است را از شبکه ملی پخش می‌کنند، اما دفاع فردی که مورد ظن قرار گرفته را نه! این خلاف شرع است. اگر می‌خواهیم گرفتار خلاف شرع نشویم باید سیستم را اصلاح کنیم. اگر چارچوب‌های شرع را رعایت کنیم نه فسادی رخ می‌دهد نه حق الناسی ضایع می‌شود.

وی در پایان در خصوص شبکه‌های اجتماعی نیز گفت: به رغم این که شبکه‌های اجتماعی پایه‌های شفافیت به حساب می‌آیند، اما چون لوازم آن در کشور ما فراهم نیست دوغ و دوشاب قاطی شده است و قضاوت عجولانه تبدیل به هنجار عمومی شده‌اند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=315971
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما