شنبه 2 تیر 1403 - 7:37

مگر رأی دادن یا ندادن فرقی هم میکند؟

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

یادداشت کخاطبان بویرنیوز: کمتر از یک هفته به انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم زمان باقیست.

همچنان طبق آمارها و نظرسنجی هایی که منتشر می شود، برخی ها یا بنای شرکت در انتخابات را ندارند و یا مردد مانده اند.

اما واقعاً رأی دادن فرقی هم دارد ؟

قبل از پاسخ به این سوال بهتر است شرایط کشور در دوره های مختلف ریاست جمهوری بررسی شود.

در زمان مرحوم هاشم رفسنجانی اقدامات زیادی شد در آن زمان دولت با شعار سازندگی خدمات زیادی را به واسطه شرایط آن روزهای کشور مهیا کرد.

در زمان خاتمی بنا براین شد یخ ارتباط با دنیا بشکند، گفت و گوی تمدن ها بنا شد و ایران با دنیا تعامل ویژه تری را برقرار کرد. آن دوران از منظر رشد اقتصادی ، مهار تورم و معیشت یکی از دوران های خوب ایران به روایت آمارها به شمار میرود.

در زمان احمدی نژاد اما شرایط کشور کمی متلاتم شد، تحریم های فلج کننده هم از سوی شورای امنیت و هم اروپا و آمریکا نصیب ایران شد.

همین امر هم در کنار یارانه پرداختی به مردم باعث تورم و افزایش قیمت ها شد. یارانه ای که در عمل در مقایسه با هدفمندی صورت گرفته و افزایش قیمت ها عملا عددی به حساب نمی آمد و مردم را تحت فشار اقتصادی گذاشت.

در زمان روحانی در 4 سال نخست شرایط کشور با ارتباط خوب با دنیا در قالب برجام به سمت و سوی خوبی پیش میرفت، هم تورم کنترل شده بود و هم مایحتاج به خوبی در بازار فراهم بود.

بعنوان مثال سایت خودروفروشان کشور باز بود و شرایط اقساطی هم برای همه مردم فراهم بود. در این سالها نقدینگی کم بود و شرایط صادرات نیز به واسطه برجام فراهم و از طرفی شرکت های اصیل دنیا در پروژه های کشور مشارکت داشتند.

در 4 سال دوم اما با سرکار آمدن ترامپ  و در ادامه مجلس انقلابی برجام کارکردش را از دست داد و قیمت ها به خصوص در دلار شروع به افزایش کرد که همین امر موجب لطمه مردم و مشکلات اقتصادی ناشی از آن شد.

به واسطه اتفاقات امنیتی در این دولت تلگرام که از پیام رسان های اطلاع رسانی محبوب بود فیلتر شد.

در زمان شهید رئیسی نیز این افزایش ادامه دار شد و دیگر به نوعی افزایش قیمت دلار گویی توقف ناپذیر شد.

در این دولت کارهای زیرساختی زیادی شد اما افزایش تورم و رشد عجیب قیمت ها و نقدینگی بالا گلایه مندی های عمومی را در پی داشت.

فعال شدن گشت ارشاد و برخورد ها در خصوص عفاف و حجاب نیز تنش هایی برای کشور ایجاد کرد.

در این دولت تقریباً همه نرم افزارهای ارتباطی خارجی فیلتر شد.

همه دولت ها تلاش هایی داشتند اما نحوه ارتباط با دنیا، نحوه نگاه به مسائل فرهنگی، آزادای برای رسانه ، تکریم زنان و بانوان و شرایط اقتصادی در این سالهای تفاوت های محسوسی با هم داشته است.

یک دولت بنایش رفع تحریم ها بود دولتی دیگر آغازگر تحریم های مختلف، یک دولت در زمینه فضای مجازی و کسب وکارها آزادانه عمل کرده و در دوره ای دیگر اما شبکه های ارتباطی خارجی فیلتر شده است، یک دولت توسعه اینترنت و دسترسی ها راداشت و در دوره ای دیگر مردم برای ارتباط با دنبا مجبور به خرید فیلتر شکن شده اند. در دوره ای رشد اقتصادی خوب و تورم اندک را شاهد بودیم، اما در دوره ای دیگر صفوف گوشت و مرغ و افزایش تورم! را… واقعیت این است فرق میکند چه کسی با چه دیدگاهی رئیس جمهور باشد چرا که انتخاب ما در نهایت اثرش را در سفره هایمان خواهد گذاشت.

حالا شاید بهتر بتوان پاسخ داد که واقعاً رای دادن با رای ندادن برابر است، و آیا پیامی قرار است با رأی ندادن منتقل شود یا اینکه رای ندادن عده ای صرفاً باعث بازتر شدن فضا برای عرض اندام افرادی می شود که اکثریت مردم قبولش ندارند!

پی نوشت:

به قول معروف مردم خوبی که رأی نمیدهند موجب سر کار آمدن افراد بد می شوند!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=360825
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما