شنبه 26 خرداد 1403 - 10:44

کهگیلویه و بویراحمد زاده انقلاب اسلامی ایران!

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

نخستین رویداد جام رسانه امید در کهگیلویه و بویراحمد با مشارکت بسیج، استانداری و بنیاد نخبگان استان و با حضور و گزارش مدیران کل دستگاه های استان برگزار شد.

این نخستین باری بود فضایی فراهم آمد که با همدلی و همراهی رسانه های در فضایی رقابتی و تخصصی گوشه ای از خدمات نظام به تصویر کشیده شد.

کهگیلویه و بویراحمد از استان هایی با قدمت بالاست ، استانی که غیرت و جوانمردی مردمانش زیانزد عام و خاص بود و حتی استان شدنش به واسطه رشادت مثال زدنی مردمش بود.

این مردم اما پیش از انقلاب محروم از حداقل ها بودند، آب، راه و آسفالت شاید جزو آمال و آرزوها به شمار می رود و آن زمان جمعیت استان که بیش از 72 درصد آن در روستاها و مناطق عشایری بود در بن بست به سر می برد.

امروز طبق آمارهای رسمی قریب به 6600 کیلومتر راه ارتباطی در استان ساخته شده است که قریب به 1000 کیلومتر از این میزان اصلی، 550۰ کیلومتر راه فرعی و بقیه جاده های روستایی است.

برای ارتباط مردم تونل هایی در محور اصفهان و بابامیدان احداث شده است، تونل هایی که هم اکنون برای ساخت هر کیلومتر آن بیش از 300 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

قبل از انقلاب امکانات بهداشتی در حداقل بود اما امروز در همه شهرهای ما بیمارستان ها و مراکز بهداشت گسترده شده است، بسیاری از متخصصان و فوق تخصصان این مراکز نیز فرزندان محروم همین استان هستند، فرزندانی که روزی با مشقت باید درس می خواندند و البته فضای تحصیل برای همه شان نیز فراهم نبود.

مراکز سلامت استان از ۲۳ مرکز در دوران قبل از انقلاب به ۹۷ مرکز رسیده است و در صورتی که قبل از انقلاب حتی یک مورد خانه بهداشت در استان وجود نداشت و اکنون حدود ۳۹۵ واحد رسیده است.

قبل از انقلاب تنها ۹۶ تخت بیمارستانی در استان وجود داشت، و بعد از انقلاب این آمار به یک هزار و ۱۵۰ تخت در دست بهره برداری رسیده است. قبل از انقلاب تنها سه بیمارستان با ظرفیت محدود در کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت، و اکنون هشت بیمارستان در استان وجود دارد و در ۲ سال آینده سه بیمارستان دیگر به این ظرفیت افزوده می شود.

در زمینه آب قبل از انقلاب تنها 3 شهر و 16 روستا آب داشتند آن به صورت محدود و برای مناطقی خاص که حامی حکومت پهلوی بودند و یا منفعتی برای آنها داشت، امروز اما شاهد آبرسانی 100 درصدی به 16 شهر و 1641 روستای استان هستیم.

در زمینه فاضلاب قبل از انقلاب بعنوان کالایی لوکس تلقی و این استان محروم بود اما امروز 250 هزار نفر از مردم استان در شهر و روستا بهره مند از سیستم جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب هستند.

امروز دغدغه جوانان استان برخورداری از اینترنت پر سرعت است، این پیشرفت و تغییر ذائقه عمومی یعنی اینکه در مسیر درست در حال حرکت هستیم، اگر روزی آب و آسفالت دغدغه ما بود، امروز ارتباط با کیفیت لحظه ای با دنیا دغدغه است، امروز روستاهایی که روزی با چهارپایان آب می بردند توسعه فیبر و اینترنت نوری اتفاق افتاده است و تنها در همین دولت به 226 روستا اینترنت پر سرعت رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمدی که روزی دغدغه آسفالت داشت، امروز تنها در دولت اخیر در حوزه حاکمیتی آب قریب به 3500 میلیارد تومان اعتبار تخصیص شده است و این استان هم اکنون با سدهایی که ایجاد شده علاوه بر تأمین آب 2.5 میلیون نفر، تولید کننده انرژی نیز هست.

یکی از دغدغه مندی ما این بود که قبل از انقلاب نفت و گاز این استان استخراج می شد و تنها کارگران ساده آن از این استان بود، امروز اما پتروشیمی های گچساران و دهدشت در حال اجرا است، پتروشیمی گچساران با توان داخلی ایجاده و راه اندازی شده و مدیران این مجموعه ها از فرزندان متخصص این دیار هستند.

امروز دانشگاه های متعددی در سطح استان است، دانشگاه هایی که موفقیت هایی در حوزه ملی و بین المللی هم داشته اند و بنای همه تربیت فرزندان عزتمندی است که بتوانند متتخصانه و متعهدانه پای توسعه این استان و کشور بایستند.

روزی مردم ما در کنار لوله های گاز باید برای گرم کردن خود از هیزم استفاده میکردند اما در حال حاضر تعداد 141 هزا و 578 خانوار بعد از انقلاب تا شهریور 1400 تحت پوشش این نعمت مهم قرار گرفته و تعداد روستاهای گازرسانی شده در دولت سیزدهم 192 روستا بوده است.

در کشاورزی نیز با مکانیزه شدن روش ها، امروز شاهد خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک هستیم، اگر روزی دغدغه مان خالی بودن قفسه های مرغ بود اما امروز در آستانه صادرات این محصول هستیم.

میانگین خرید تضمینی گندم در یک دهه قبل 40 هزار تن در سال بود که در سال 1400 حدود 36 هزار تن خرید گندم داشتیم که در سال 1402 به 74 هزار تن خرید گندم داشتیم.

تنها در این دولت تولید مرغ گرم استان در 1402 به بیش از 2 هزار تن رسید و دو زنجیره در بهمئی و گچساران شروع بکار کرد، این ظرفیت بزودی افتتاح و 8 هزار تن به میزان تولیدات ما اضافه خواهد شد و میتوانیم در این حوزه صادرات داشته باشیم.

در زمینه فرهنگ نیز بیش از 160 رسانه در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، این در حالیست که پیش از انقلاب فضایی برای ابراز وجود نبود اما اکنون این فضا به راحتی در دسترس است و در این زمینه استان محروم ما در رتبه 4 کشوری از نظر نسبت فراوانی رسانه به جمعیت قرار دارد.

با این وجود حق است که کهگیلویه و بویراحمد را زاده انقلاب اسلامی ایران بدانیم، چرا که این استان نوزادی بود رها شده که بعد از انقلاب و با توجهاتی که داشت اکنون به این رشد ونمو و جایگاه رسیده است.

برگزاری جام رسانه امید بار دیگر تأکید بر ” ما می توانیم” بود، به درستی نگاه ما را به این جلب کرد که با تکیه بر دانش بومی و البته با خرد و همراهی جمعی با همه موانع می توان به قله رسید…

#جام_رسانه‌_امید #پیشرفت_دنا #قله_پیشرفت

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=360756
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما