یکشنبه 13 خرداد 1403 - 13:17

به زودی؛ آغاز عملیات حفاری دومین چاه در میدان گازی مختار بویراحمد

بویرنیوز– حفاری نخستین چاه میدان گازی مختار بویراحمد پایان یافته و به زودی عملیات حفاری چاه دوم هم اغاز خواهد شد.

معاون اقتصادی استاندار گفت: عملیات اجرایی پروژه گاز مختار یاسوج واقع دربویراحمد، با دستور شهید جمهور در دولت سیزدهم آغاز شده است، طبق اعلام معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه وبویراحمد، هم اینک حفاری نخستین چاه آن اتمام یافته و به زودی عملیات حفاری چاه دوم هم اغاز خواهد شد.

احسان عسکری افزود: هم اینک کارهای مربوط به اجرای چهار میدان نفتی و گازی در مناطق سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است.

وی ادامه داد: این میدان ها در سالیان قبل شناسایی شده بود اما رها شده بودند، میدان گازی مختار با ظرفیت ۱۰۹ میلیارد متر مکعب است که در حال تسطیح آن هستیم و ظرف یک ماه آینده دکل با ۱۶۰ تریلی انتقال پیدا خواهد کرد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین دومین چاه حفر خواهد شد، هفت چاه برداشت و چهار چاه تزریق اجرا خواهد شد.

عسکری عنوان کرد: این چاه ها با چاه های عسلویه وارد مدار خواهند شد و در فصل های سرد سال که ناترازی شبکه وجود دارد بخشی از مشکلات ما رفع خواهد شد.

وی تاکید کرد: از این پس صنایع ما به دلیل ناترازی شبکه گاز در زمستان تعطیل نخواهد شد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: حدود پنج ماه است که روی میدان گازی مختار کار می شود.

مخزن گازی مختار در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله ۱۰کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است، البته وجود گاز در مخزن مختار با حفر نخستین چاه اکتشافی در سال ۱۳۶۹ اثبات شد.

توسعه میدان گازی «مختار» شهرستان بویراحمد با هدف جبران بخشی از ناترازی گاز کشور و ضرورت فعال کردن بنگاه های اقتصادی استان پس از سه دهه انتظار و با اهتمام دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است.

با بهره برداری از این میدان شهرستان بویراحمد هم جزو مناطق دارای نفت و گاز می‌شود و ‌امیداست در این منطقه سرمایه‌گذاری‌هایی در تراز پتروشیمی و پالایشگاه‌ها برای آینده دیده شود.قرار است از مخازن گاز این منطقه استفاده و مشکل ناترازی گاز برطرف شود.

میدان گازی یا میدان گاز طبیعی ( Natural gas field ) به مخزن طبیعی گاز طبیعی می‌گویند که طی میلیون‌ها سال در اثر فعل و انفعالات شیمیایی بر روی بقایای جانداران مدفون شده در زمین به وجود می‌آید و این میادین اغلب در کنار میادین نفتی یافت می شوند.

میدان گازی مختار یاسوج با تولید بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ذخیره شده در ۱۰ کیلومتری این شهر یاسوج قرار دارد و یکی از ظرفیت های مهم اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=360602
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    مختار نه فیروزآباد

  2. سعیدی گفت:

    چرا از حوزه مرکزی باید نفت برداشت شود در حوزه ای مشترک توسعه مد نظر نیست وچرا این هم اسم قهرمان لر شما از قهرمان غرب استفاده می کنید مثلا اریو برزن

  3. ناشناس گفت:

    دیکتاتوری و سانسور دیدگاه رسانه ای را کند بگذارید

دیدگاه شما