پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 - 11:06

اقدام ارزشمند یکی از طوایف کهگیلویه و بویراحمد برای حذف زوائد مراسمات ختم/مدلی فرهنگی برای همه استان

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

مطابق سند و میثاق نامه ای که مهندس ایرج کریمی برای ما فرستاده، طایفه صیدالی شهرستان بویراحمد در اقدامی خداپسندانه برخی زوائد مراسمات ختم را طی یک میثاقنامه حذف کردند.

تیراندازی، برگزاری مراسمات هفتم، چهلم و سالگرد ، پذیرایی رنگارنگ و متنوع، پخت و خرید غذا توسط خانواده دچار مصیبت شده و… از جمله موضوعاتی است که در مراسمات این طایفه حذف شده است.

به نام خداوند جان و خرد

دولت جاوید یافت هر که نکونام زیست / کز عقبش ذکر خیر زنده کند نام را

درود بر انسان های فهیم و گرانقدر اعم از خانواده های معزز ، بزرگان ایل و طایفه که نسبت به آداب ، سنن و هنجارهای نیکو همیشه پایبند و متعهد بوده و چه شایسته برخی از رسوم نوع دوستی و فرهنگ گرانمایه کهن دیارمان را زنده نگه داشته و نسل به نسل آن را انتقال داده اند.

بدون شک مقید بودن به سنن حسنه ی دیرینه ی ایلی که از دیر باز در منطقه ی ما رایج بوده از وظایف فرزندان این ایل سترگ است و اما پای بندی به این سنن و آداب حسنه باتوجه به گرفتاری ها و مقتضیات روز جامعه نیاز به تغییرات اساسی دارد.

دیگر رفتارهایی چون طَول ِ چپ ( طبل عزا) که همراه با شعر خوانی و شروه و کِل و سِرو و رفتارهای زنانه است ، پسندیده نیست.

به علاوه تصویربرداری و شاهنامه خوانی — که در ذات خود مبالغه و غُلو آمیز است.– ریشه در شرع ما ندارد و جنبه بزرگنمایی ، فخرفروشی و رجز خوانی و نمایشی و چشم هم چشمی دارد.

چنانکه همه ی برادران فهیم همخون و هم عقیده ی ما در بیانیه هایی که همین روز ها در این مورد صادر فرموده اند درست و واقع بینانه به چنین مواردی نظر داشته اند.

 

******

تاکید می شود آوردن مداح به وقت خاکسپاری و مراسم فاتحه خوانی و اهدای تاج گل و پارچه نوشته و نصب آن به در و دیوار خانه ی معزّا و نصب عکس ها و تصاویر بزرگ در چهار راه ها و معابر عمومی شهر و روضه خوانی های بی حاصل تکراری و هجوم بردن به خانه ی عزادار به قصد همدردی و اقامت کردن و غذا خوردن ، سودی به حال تازه درگذشته که ندارد هیچ ، بلکه باعث به هم خوردن نظم عادی جسمی و روحی شان می شود و بیشتر آرامش آن ها و خانواده و بستگان شان به هم می خورد و موجبات خستگی آن ها و هزینه های هنگفت برای آن ها می شود که هیچ وجهه ی دینی و شرعی و عقلی ندارد و به گرفتاری دوستان و آشنایان دور و نزدیک هم می افزاید.

آن چه که دین مبین اسلام تاکید کرده عیادت و احوالپرسی از حال بیمار و اطرافیان اوست آن هم در حد اختصار و انجام تکلیف و بدون حرکات نمایشی و تفرعنانه.

و اما کمک های پنهانی نزدیکان درجه ی یک و دو و همسایگان و هم محلی ها به بازماندگانی که در حصار تنگ معیشت گیر کرده موجب گشایش در امور و گرم و روشن شدن چراغ و اجاق زندگی شان می شود.

*****

و یک نکته ی دیگر که بدیهی است و یادآوری آن لازم است این است که به هنگام خاکسپاری نباید این مطلب را از نظر دور انداخت که گاهی پیش می آید که دوستان ، آشنایان و نزدیکان متوفی خودشان مریض و بسیار گرفتار هستند و یا از منطقه دور می باشند بنابراین عدم حضورشان به هنگام خاکسپاری نباید به عنوان بی توجهی به مبانی دین و صله ی ارحام و اخلاق و آداب انسان دوستی به حساب آید.

همگی مستحضر هستند که حضور در مراسم خاکسپاری به منظور ابراز و اعلام تاسف و همدردی موجب کاهش آلام و اندوه عزادار می شود این کار اگر به قصد قربت انجام گیرد در کارنامه ی عامل، حسنه به حساب می آید و بسیار ثواب دارد.

و باز یاد آور می شود تنها موردی که در مذهب و آیین ما آمده و گفته اند ریا اشکال ندارد نشان دادن خود به صاحبان عزاست.

و همین جاست که لازم است تاکید شود صاحبان عزا لازم نیست خود را به زحمت بیندازند و در پذیرایی افراط کنند.

تعارف کردن یک لیوان آب کفایت می کند و بدانند که پخش انواع نوشیدنی ها و شربت های رنگین و چای و کیک و شیر و شیرینی هم زاید است و هم هزینه بر و هم وقت گیر و هم بسار مضحک است و باید گفت هیچ فضیلتی در بر ندارد.

فضیلتی که به نفع تازه در گذشته است جیغ و داد و موکندن زنانه و شلیک تیر و تفنگ و هوار مردانه نیست بلکه قرائت قرآن و فاتحه و ادای نماز ها و تکالیف انجام نشده و خیرات و مبراتی است که باید همچون تکلیفی واجب و به نحو صادقانه و بی ریا انجام گیرد.

آن هم بیشتر مخفیانه و در طول زندگی و حیات بازماندگان باید انجام بگیرد.

گر چه متاسفانه به طنز باید گفت : اگر بازماندگان معتقد و یا بیکار باشند….

هزار دریغ که این جا ناگفته ها

کم نیست و صدهزار افسوس که جایش این جا نیست.

*******

بنابر آن چه که گفته شد باتوجه به همفکری های به عمل آمده ، بزرگان و فرهیختگان قوم ما برآنند که مراسم عزیزان خود را خلاصه کنند فقط به مراسم خاکسپاری ، لذا بعد از آن مراسمی در مسجد و خانه ی بازماندگان برگزار نخواهد شد.

باشد که رهاورد آن موجب خشنودی و راحتی اخروی برای مردگان و زندگان ما باشد.

و طبیعی است که برگشت به زندگی و اعمال عادی مثل برگزاری محافل شادی و جشن و سرور لازم نیست با اجازه ی بازماندگان شخص متوفی باشد.

شرایط اقتصادی روز ما اقتضایش سهل گیری است و نه سخت گیری های بی مورد که نتیجه ی آن به گناه افتادن جوانان و تشدید مشکلات جامعه ی ماست.

******

با احترام.

اهالی روستای علی آباد از طایفه ی صیدالی .

******

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=360368
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. حبیب نظری علی آباد گفت:

    انشاالله مسببین این امر را حدا خیر بده واجر دنیوی واخروی شامل حالشان گردداحسنت بر بزرگ مردان ایلم

  2. حبیب نظری علی آباد گفت:

    انشاالله مسببین این امر را حدا خیر بده واجر دنیوی واخروی شامل حالشان گردداحسنت بر بزرگ مردان ایلم درود بر عوامل سایت بویر نیوز

  3. خسرو گفت:

    سلام کارنیکوئی است بیائید تازنده هستیم ازحال واحوال یکدیگر مطلع باشیم انشاالله درکل منطقه عملی شود

  4. ناشناس گفت:

    درود برشما
    فرهیختگان

  5. حیدر گفت:

    شاید وقتی دیگر

  6. امیری لردکان گفت:

    خدا وند امواتتان را بیامرزد که این رسم غلط را حذف کردید شاید دیگران عبرت گیرند

  7. رضا گفت:

    با سلام کار بسیار عالی و خداپسندانه انجام داده اید.

  8. ناشناس گفت:

    درود

  9. افضل گفت:

    درودبراین طیفه صیدالی ازروستای علی اباد بااین کارخداپسندانه امیدوارم توسط صداوسیمای استان وامام جمعه شهریاسوج ودیکرشهرستانها موردتوجه قراربگیرد تا فرهنگ سازی شود دربویراحمد…

  10. ناشناس گفت:

    جزاکم الله خیرا

  11. فاطمه گفت:

    درودبرشما این کاررادرکل استان فرهنگ سازی کنیم بسیارثواب واجرمعنوی دارد

  12. ناشناس گفت:

    خدا خیر دنیا و آخرت بدهد به امید رعایت توسط کلیه مردم استان

  13. ناشناس گفت:

    رحمت به شیری که خوردین یه عمر این موارد مایه اختلاف بودن

  14. ناشناس گفت:

    ولا چندساله ک گفته میشه ولی کو گوش شنوا.

  15. کهگیلویه گفت:

    باسلام بسیار بسیار بسیار اقدام زیبا ونیکویی است امیدواریم درتمامی وگوشه گوشه نقاط استان این فرهنگ شایسته ،جابازکند وهمگان خود رامقید به انجام آن نمایند

  16. عابد گفت:

    خداوند همه‌ی امواتتون را بیامرزد. خداوند توفیق و عزت و سلامتی بهتون عنایت فرماید.

  17. همایون گفت:

    خدا خیرتان بدهد،بسیار ،بسیار،کار نیکویی است و کمک بزرگی به همه می شو ،ان شاالله در کل استان فرهنگ سازی شود

  18. امید گفت:

    احسنت بر شما که این کارراصورت دادید و انشاالله که بقیه طوایف هم صورت گیرد و پابرجا وعملی باشه نه اینکه فقط. درحد بیانیه وفضای مجازی باشه

  19. محمد گفت:

    عالیه خیلی هم خوبه درود به شرفتان انشاالله که این رسم ها در کل استان برداشته بشه آمین 🙏🌹

  20. شکوهمندي گفت:

    خدابانیان رسوم وچنین فرهنگ‌هایی راخیردهد، جهت تکمیل موارد گفته شده اشاره ای به عدم استفاده ازسنگهای گرانقیمت بااشکال مختلف شود

  21. محمد بخت گفت:

    هرکه مورد خدابیامرزش اینهمه خرج موردت میکنی ای مردم یاسوج ی زره به فکر زندگانت هستی به مولا ندیدم

  22. ناشناس گفت:

    احسنت درود بربانیان وطرحان برنامه

  23. یوسفی یگانه گفت:

    روح همه رفتگان قرین رحمت روحشان شاد🌹🌹🥀🥀بسیارعالی🙏🙏🙏

  24. امین گفت:

    سلام و درود بر انسانهای روشنفکر و روشن بین .
    پیشنهاد بسیار پسندیده ای بود انشالله همه طوایف و مردم فهیم بویراحمد بر این میثاق نامه پایدار باشند چه بسیار نیکوست که بجای رسومات قدیمی از این میثاق پیروی شود بسی خانواده های داغ دیده در این شرایط بسیار سخت بجای دعا و قرانوو داغداری و فاتحه خوانی فکر مهمانداری خواهند افتاد دستمریزاد و درود بر شما مردمان شهر دلیران

  25. ماکان گفت:

    بسیار عالی امیدوارم بستر فرهنگ سازی این حرکت خیرخواهانه در جای جای این استان نهادینه بشه ،دوستان خیلی از افراد منفعت طلب بی فرهنگ بارها دیده م تا ۴۰ روز ب صورت خودکار خونه داغدار رو رها نمیکنن و به بهانه همدردی اونجا حضور دارند در این شرایط نابسامان و گرانی استارت این حرکت فرهنگی رو از همین الان اغاز کنیم .باتشکر

  26. محسن گفت:

    حق مطلب همین است هرکاری برای خدا ورضای خداباشد به هیچ یک از رسم ورسومات دست ساخته وزاییده تفکر ما ربطی ندارد پس ساده ترین راه جلب رضای خدا ورسیدن خیروخیرات به درگذشتگان اعمال معنوی درحد یک قرائت فاتحه وآیات قرآن است مجالس تکراری هیچ کمکی به اعمال درگذشتگان ندارد

  27. علی حسین احمدیان گفت:

    احسن انشالا که همه طوایف این فتوا رو بصورت رسمی و قانونی بپذیرن بیشتر مردم در مراسمات و تیر وتفنگ جانشین رو از.دست میدن و گاهی افرادی مریضالحال و عصبی و مشکل اعصاب روانی در جبهه وجنگ برایشان بوجود آمد و چه اونایی که بصورت بلاهای طبیعی دچار این مشکل شده اند حضورشان در اینگونه مراسمات اصلا توصیه نمی‌شود ممکن است با گریستن صاحب عزا و یا صدای ناله و لیکه زنان آنان را دچار حمله قلبی و یا مغزی نماید و در همان مراسم از بین برود سکتهای قلبی و ……….

  28. ناشناس گفت:

    به نظر بنده بهترین پیشنهاد و فتوای تاریخ مردم بویراحمد و کهگیلویه و گچساران و دیگر شهرهای و بخش‌های مختلف استان میباشد. درود برلن کسی که این پیشنهاد را صادر کرد به علاوه موضوعاتی که به آن اشاره شده در متن فتوای ایشان بسیار نکات قابل توجهی گنجانده شده که باعث تآید وتشویق بسیاری از مردمان استان میباشد …امیدوارم که در همه جای استان این فتوا عملی گردد..

  29. علی حسین احمدیان گفت:

    به نظر بنده بهترین پیشنهاد و فتوای تاریخ مردم بویراحمد و کهگیلویه و گچساران و دیگر شهرهای و بخش‌های مختلف استان میباشد. درود برلن کسی که این پیشنهاد را صادر کرد به علاوه موضوعاتی که به آن اشاره شده در متن فتوای ایشان بسیار نکات قابل توجهی گنجانده شده که باعث تآید وتشویق بسیاری از مردمان استان میباشد …امیدوارم که در همه جای استان این فتوا عملی گردد..

  30. بی گفت:

    احسنت بر این درک و فهم و کمالات که نشان از؟بزرگ منشی و کمالات است

  31. عباس چایک گفت:

    به غیر از خاکسپاری هیچ مراسمی توجیه ندازد و فقط جنبه نمایشی دارو زیرا افرادی که در زمان حیات فاثد هر گونه مراوده بوده چند روزی در مراسم حضور دارند و در مراسمات فقط خرید،فروش،بحث قیمت دلار و سکه رونق دارد تا یادی از متوفی

  32. باسلام اجرکم عندالله رحم الله امواتکم امایه پیشنهاداگه دمب ودهل ورقص ورقاصی وهزینه های زیادتوعروسی هم برداشته بشه خیلی خوبه ولی یه انتقادهفته مهم نیست ولی چون روح تاچهل روزسرگردانه وبچه ای که دنیامیادتاچتل روزوشخصی که ازدنیامیره واین چهلم موردتاییدهست اماساده وبی آلایش فقط قرائت فاتحه سرقبرستان یادعاسرقبرستان بدون پذیرایی خلاصه

  33. حسن محمودی گفت:

    درود برطایفه بزرگ صیدالی
    البته طایفه بزرگ اولاد میرحسینی سالهاست که این راه صحیح و خوب عزیران صیدالی را اعلام کرده اند و دارند انجام می دهند ولی هنوز آنچنان که کامل عملی گردد به نتیجه نرسیده است .
    انشاالله که طایفه های دیگر لر در مناطق گرمسیر و سردسیر این کار بزرگ را سرلوحه کار خود قرار دهند و در مراسمات با بنر و پوستر در بین مردم توزیع گردد.
    موفق باشید .

  34. ناشناس گفت:

    بارکلاه اگر همه طوایف دراین مورد هم نشینی داشته ونظرخداپسندانه را اعلام کنند خیلی عالیه درود برشرف شما که این طرح اعلام فرمودیت

  35. ستاره گفت:

    عالی بجا بموقع

  36. شهروند گفت:

    احسنت بر طایفه صیدالی که با این حرکت کمک بزرگی به فرهنگ سازی و حذف رسوم غلط انجام داده…ان شاءالله بقیه هم کمک کنند رسوم غلط اصلاح شوند

  37. مرتضی گفت:

    درک بالا .باعث جهت دهی به رسومات خوب به جای رسومات غلط.خواص باید فرهنگسازی رادر جامعه نهادینه کنند.مردمان خوب وطوایف باید بافرهنگ سازی وبالا بردن ادراک درخت تمدن را شکوفا کنند.به امید روزهای خوب برای همه مردم جامعه.

  38. ناشناس گفت:

    سلام کاش این برنامه توی دشتروم هم رسم بشه

  39. سیدعلاالدین فاطمی سمیرم گفت:

    احسن کاربسیار نیکو وپسندیده ایست.
    درضمن درجواب اون برادری که فرمودن روح تا چهل روز سرگردان است
    باید عرض کنم طبق تفاسیر معتبر مثل کشاف زمخشری و فرات الکوفی وتبیان وو… روح پس از بخاک سپردن جسم بسمت مبداء آفرینش خودش حرکت میکنه وچون ازمسئله بعد زمان ومکان فارغ میشه ومحدودیتها برداشته میشه باسرعت نور حرکت میکنه که جداشدنش ازجسم به فشارقبر وحرکت سریع آن به سرازیری قبرتشبیه شده.
    خداوندهمه اموات وگذشته گان شمارا رحمت نماید.

  40. ناشناس گفت:

    بسم الله الرحمن الرحیم

    ان‌شاءالله این کار بسیار بزرگ، ارزشمند و کاملا عقلانی که قطعا هم مورد رضایت خداوند سبحان است به کل استان و سایر استان‌های لر نشین و عشیره ای کشور منتقل شود .

  41. بویراحمدی گفت:

    بسیار پسندیده هست
    درود بر طایفه ارزشمند صیدالی
    اگر منطقی فکر کنیم با در نظر گرفتن افزایش جمعیت و بالا بودن مرگ و میر از طوایف مختلف که عمدتأ فامیل یا آشنا هستند و با در نظر گرفتن وقت مردم همچنین شرایط اقتصادی و رعایت حال خانواده ها و اقشار کم درآمد ، پیشنهاد بسیار خوبی است.
    ان شالله بزودی همه ایلات و طوایف محترم چه در بویراحمد و سایر مردم شریف استان به این سنت خداپسندانه تمکین کنند. باشد که باعث رضایت خداوند و شادی روح گذشتکان گردد.
    منتظر چنین خبری از سایر طوایف محترم هستیم.

  42. ناشناس گفت:

    به عقیده بنده باید یک واحدی در شهر داری یاسوج تشکیل شود به نام کفن ودفن وفقط صاحب عزا به شهرداری واحد کفن ودفن تماس بگیرد و اعلام دارد جسدی در سردخانه غلام جا یا سرف آباد و…. به نام فلانی آنلاین هزینه پرداخت گردد وچرا صاحب عزا و مردم را به زحمت بیندازد و بخواد همون لیوان آب را هزینه شود

  43. افشین گفت:

    با سلام خدمت همه مردم وزحمت کشان ایران درود بر مردم لر زبان عزیز بخصوص طایفه ای که زحمت کشیدن چنین برنامه ای را انجام دادن همه باهم این امر خدا پسندانه را انجام بدهیم تا در کشورمان رسمی شود

  44. مسعود گفت:

    سلام کاری خداپسندانه است زیرا عزادار مجبور می شود که هزینه سنگینی را انجام دهد که انصافا ثواب که نیست گناه هم هست

  45. ناشناس گفت:

    درود بر درک و فهم تون

  46. ناشناس گفت:

    کار بسیار ارزشمندی است. خداوند بانیان این کار را پاداش نیکو عطا فرماید. ان شا الله مردم رعایت کنند.

  47. علی گرگ گفت:

    مردم بالادست چه صفایی دارند!

    چشمه هاشان جوشان ، گاوهاشان شیرافشان باد!

    من ندیدم دهشان

    بی گمان پای چپرهاشان جا پای خداست

    ماهتاب آن جا ، می کند روشن پهنای کلام

    بی گمان در ده بالا دست چینه ها کوتاه است

    مردمش می دانند که شقایق چه گلی است

دیدگاه شما