چاپ این برگه

رهن و اجاره عجیب و غریب در کهگیلویه و بویراحمد/از رهن ۷۰۰ میلیونی یک ساختمان حدود ۳۰ ساله تا اجاره میلیونی در شهرستان ها!

پایگاه خبری تحلیلی بویـرنیـوز:

دغدغه مسکن و خانه بعنوان یکی از ضروریات و اسباب اصلی زندگی این روزها برای برخی ها محل نگرانی شده است.

در کهگیلویه و بویراحمد قیمت ها در سالهای اخیر روند رو به رشد و بسیار کاذبی به خود گرفته است.

یکی از مشکلات این است که مالکان هرآنچه دوست دارند را بر روی ملک خود قیمت میگذارند، یعنی کمتر می‌بینید امکانات و آپشن های مختلف از جمله محل قرار گیری خانه، امکانات ، دسترسی ها و موارد دیگر اساس قیمت گذاری ها باشد.

به قول برخی از مردم صاحب خانه ها رهن و اجاره را بر حسب مشکلاتی که دارند تنظیم می‌کنند و قیمت گذاری آنها به نحوی است که ضروریات مد نظر آنها را پوشش دهد نه اینکه از منطق خاصی پیروی کند.

مثلا در یاسوج خانه ای با سن ساخت حدود ۳۰ سال فقط به دلیل قرارگیری در یک خیابان خوب رهن آن تا ۷۰۰ میلیون تومان در دیوار گذاشته شده است.

یا مثلاً در نقاط حاشیه ای مرکز استان میبینیم رقم های رهن تا ۳۵۰ میلیون تومان و اجازه تا ۴ میلیون تومان هم تعیین شده است.

البته این قیمت گذاری بی در و پیکر فقط مختص یاسوج نیست.

در شهرستان های دیگر از جمله دهدشت، گچساران ، چرام و سایر شهرستان ها نیز قیمت ها بسیار بالا است.

در این شهرها نیز رقم های رهن تا ۴۰۰ میلیون و بیشتر و اجاره های تا ۵ و ۶ میلیون تومان داریم.

خب برای اجاره نشینانی که حقوق آنها نیز معمولی است آنهم با این تورم چطور می‌شود گذران عمر آسانی را متصور بود؟

این اجاره و رهن یعنی اجاره نشین ها باید از همه ضروریات یک زندگی معمولی بگذرند تا فقط بتوانند رهن و اجاره خانه را تأمین کنند ، این یعنی سبد آموزش و تحصیل، تغذیه، سلامت، سفر و موارد دیگر باید به حاشیه رانده شوند.

برای اصلاح این شرایط بدون شک هم انصاف و همدلی ما با یکدیگر کارساز است و هم نظارت بر قیمت گذاری ها مطابق استانداردهای رهن و اجازه باید باشد.