چاپ این برگه

آغاز عملیات اجرایی یک پروژه حیاتی در شهرستان بویراحمد

بویرنیوز– میدان گازی مختار یاسوج با تولید بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد است.

معاون اقتصادی استاندار این استان گفت: میدان گازی مختار به طول ۳۰ کیلومتر و عرض پنج کیلومتر است و این مخزن ۷۷ میلیارد متر مکعب ذخیره قابل استحصال دارد.

سید احسان عسکری با بیان اینکه در حالی که ذخیره این مخزن ۱۰۹ میلیارد متر مکعب است و برای استخراج هفت حلقه چاه در مرحله نخست حفر می شود افزود: در مرحله بعد چهار حلقه چاه برای تزریق حفر می شود.

وی عنوان کرد: در فرآیند بهره برداری از این ۱۱ حلقه چاه برای ۴۰۰ کهگیلویه و بویراحمدی اشتغال ایجاد می شود.

عسکری ادامه داد: با تحقق این مهم از یک جهت تامین سوخت و پایداری شبکه برای کشور انجام می شود و از طرف دیگر نوید بخش آن است که ما می توانیم کارخانجات پالایشگاهی و پتروشیمی را در محیط های پیرامونی استان داشته باشیم.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی کرد روزانه هشت میلیون متر مکعب گاز تولید و سه هزار بشکه نفت و میعانات گاز از این مخزن استخراج شود.

وی ادامه داد: علاوه بر میدان گازی مختار سه میدان نفتی دیگر در بویراحمد وجود دارد که شامل مناطق شبلیز و دودرو و تا مجاورت لردگان به نام ریگ است.

در سفر دوم رئیس جمهور علاوه بر این طرح همچنین مینی پالایشگاه در پادوک مرز گچساران و دهدشت با ظرفیت ۱۰ هزار بشکه نفت در روز کلنگ زنی می شود.

به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد پیشنهاد استان در سفر دوم هیات دولت این است که شهرستان نفت و گاز خیز گچساران به شهرستان ویژه انرژی (بندر خشک) تبدیل شود.