یکشنبه 21 اسفند 1401 - 7:18

بلایی که سد خرسان بر سر کهگیلویه و بویراحمد می آورد/چرا این پروژه بدون مجوز باید فعالیت کند؟!(+فیلم)

سد خرسان ۳ یکی از ۲۵ سد در پرونده سرشاخه‌های کارون در زاگرس است که بدون اخذ مجوزهای قانونی و ارزیابی اثرات محیط زیستی و اقتصادی در حال احداث است.

گوشه ای از تخریب های این سد در کهگیلویه و بویراحمد:

با احداث این سد بیش از ۲۴۰۰ هکتار از جنگل‌ها و بوته‌زارهای منطقه زاگرس در این دو استان زیر آب می‌رود.

هزاران ذخیره نادر جنگلی در منطقه حفاظت‌شده دنا، در خطر نابودی قرار می‌گیرد. ۲۴ آبادی با بیش از۸۰۰ خانوار به زیرآب می‌رود.

۲۶ اثر تاریخی باستانی و طبیعی از احداث این سد متاثر خواهند شد. بیش از ۱۷ روستا به طور کامل و در بخش کشاورزی زراعت و باغات ۲۳ روستا زیر آب خواهد رفت و باعث آواره شدن ۱۰ هزار نفر می‌شود.(isna)

اما ظاهراً این حجم از تخریب ها مانع عزم دولت برای پیشبرد این سد خسارت بار نشده است.

این دومین سد مسأله ساز کهگیلویه و بویراحمد است ، در چمشیر در نهایت تلاش محیط زیست دوستان و اساتید مطرح دانشگاهی برای جلوگیری از آبگیری به دلیل سازه های نمکی اطراف سد که مورد تأیید اهالی قدیمی این منطقه بود و همچنین وجود یافته های تاریخی ارزشمند، در نهایت این تلاش ها به بار ننشست و همه ابهامات با آبگیری مخفیانه سد چمشیر به زیر آب رفت!

سد خرسان اما در مرحله ای است که میتوان مانع آن شد ، استاندار کهگیلویه و بویراحمد شروع یک روند انتقادی خوب بود ، احمد زاده بارها از خسارت محض این سد گفته و خواستار توقف آن شده است.

یک دست اما صدا ندارد و در این مسأله باید نمایندگان و دلسوزان استان پای کار باشند، جناح های سیاسی اگر طرف مردم هستند به جای لابی گری برای عزل و نصب ها باید در این مسأله ورود و مطالبه گری کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=353560
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما