یکشنبه 16 بهمن 1401 - 23:42

سفر یک روزه نماینده ولی فقیه در استان و مدیران کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان چرام/از فقر درد آور برخی روستائیان تا اقدام خیر خواهانه یک مدیر/زن تنها و سرطانی روستایی که حتی سرویس بهداشتی هم نداشت!(+تصاویر)

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

امروز (16 بهمن 1401) حجت الاسلام و المسلیمن حسینی؛ نماینده ولی فقیه در استان به همراه تعدادی از مدیران کهگیلویه و بویراحمد در سفر به شهرستان چرام از شهر سرفاریاب و روستاهای این منطقه بازدید و از نزدیک مشکلات و مطالبات مردمی را بررسی کرد.

امام جمعه شهر یاسوج در این سفر چند نکته را به مردم یادآور شد:

دوران تحقیر پایان یافت، امروز دوران عزت مردم است. دشمن تلاش زیادی دارد تا این عزت و پیروزی را به کام مردم تلخ کند. دلیل برآشفتگی استکبار از ایران هم به دلیل همین عزت و توسعه ای است که می بیند.

سپاسگزاریم  و باید شکرگذار بود اما ظرفیت کشور بالاتر است، میتوانیم و باید بیشتر از اینها برای مردم کار کرد.

ما دستاوردهای 4 و اندی ساله انقلاب را با پیش از همه دوران قبلش می سنجیم، با وجود همه تحریم، تهدید، فشار و جنگی که بوده خدمات در کل کشور گسترده شده است. حاکمیت هرچه در توان دارد را به میدان آورده تا خدمات بهتری به مردم عرضه کند اما همچنان نواقصی هستو باید مرتفع شود.

شما ببینید ما قبلاً در 5 کیلومتری یاسوج(مرکز استان) بودیم و هیچ زیرساختی نداشتیم حالا ببینید وضع بقیه مناطق چطور بوده است.

وی در خصوص مطالبات مردمی هم گفت: دسته بندی و مصوبات در حوزه های آب، راه، آموزش و کشاورزی و… تصویب شد و باید میئولان دولتی به ویژه فرماندار و بخشدار پیگیر عملیاتی شدن این مصوبه ها باشند.

#برخی قول های مسئولان به مردم:

آب و فاضلاب:

امید صالحی؛ مدیرعامل آب و فاصلاب استان:

تخصیص 14 میلیارد تومان برای سامان دادن به آب منطقه سرفاریاب و روستاهای اطرافش/ 14 کیلومتر شبکه آب ایجاد و اصلاح می شود و همچنین 400 متر مکعب به مخازن آب این منطقه افزوده می شود.

همچنین فاضلاب شهرستان چرام سال 1402 فاز اولش در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

بهزیستی:

آریا؛ مدیرکل بهزیستی ضمن عیدی 500 هزار تومانی به همه تحت پوششی های این سازمان گفت: همه 250 نفری که در این منطقه حدود 7 سال پشت نوبت بودند امسال تعیین تکلیف شدند.

بهزیستی آماده کمک بلاعوض 100 میلیون تومانی به افرادی که دنبال ساخت مسکن هستند و همچنین ارائه وام 100 میلیون تومانی با کارمزد 4 درصد به افراد جویای کار تحت پوشش، هست.

راه و شهرسازی:

واریانت آب یات به مناقضه می رود تا پیچ های خطرناک این محور ارتباطی این مردم حذف شود.

صمت:

صنایعی برای استفاده از محصول معادن این منطقه برای جلوگیری از خام فروشی در حال تدارک است، پروژه های معدنی این منطقه راکد بود که اکنون فعال شده و به زودی شاهد اشتغال پایدار در حوزه معادن چرم خواهیم بود.

و اما سخنان مردم:

برخی مردم این منطقه گلایه مند از تعدد پروژه های دهه فجری می گفتند چطور است که ما شایسته حی یک افتتاح در این منطقه نیستیم؟!

آنها از نمایندگان نیز گله مند بودند و میگفتند ما فقط زمان رای گیری مهم هستیم اما بعدش دیگر نماینده ای حاضر نیست در اینجا ملاقات مردمی بگذارد!

مشکل فقر و بیکاری از دیگر دغدغه های مردم این منطقه بود، یکی از اهالی می گفت با وجود جوانان مستعد اما نبود پشتوانه موجب انتخاب راهی بدون عاقبت خوش در انتظار اکثر جوانان اینجاست، اینجا به واسطه همین فقر و برخی مسائل مرتبط با آن شاهد خودکشی دختران جوان هستیم!

مشاهدات عینی خبرنگار بویرنیوز:

شاید دردآورترین حاشیه این سفر مراجعه دو بانو با مشکلاتی غم انگیز بود.

اولی بانویی بود که شوهرش در بستر بیماری بود (تحت پوشش کمیته امداد بود) و کودکش نیز از نوعی بیماری چشمی رنج می برد که شرایط مالی برای عملش را نداشند.

با وجود آنک آن منطقه (سواری) از نعمت گاز برخوردار بود اما این خانواده فاقد لوله کشی گاز بودند، به دلیل آنکه خانه ای از خود نداشتند و به واسطه همین نبود مسکن و شرایط استفاده از انشعاب رایگان تنها برای یک بار ( به امید آنکه روزی بتوانند با وام بنیاد مسکن خانه ای بنا کنند) اقدامی برای گاز کشی خانه نکرده بودند.

این خانواده دنبال وام بنیاد مسکن برای خانه بودند اما بعلت شرایط سخت بانک ها برای ضمانت موفق به اخذ ضامن نشده بودند.

اما خبر خوب: مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد ضمن کمک مالی به این خانواده، چند بسته معیشتی نیز به آنها اهداء کرد و این درحالیست که این خانواده تحت پوشش بهزیستی نبودند.

با تماس و تلاش های آریا؛ مدیرکل بهزیستی استان مشکل گاز آنها نیز با مساعدت بخشداری قول انجامش داده شد، بنیاد مسکن و پست بانک و کمیته نیز با اطلاع رسانی آریا همکاری خود برای رفع حداقل بخشی از دغدغه این خانواده را تقبل کردند.

زنی سرطانی که حتی دستشویی مناسب هم نداشت؟!

شاید تلخ ترین سکانس این سفر مربوط به زنی بود که مطالبه اش داشتن یک سرویس بهداشتی مناسب بود!

این زن که از سرطان سینه رنج می برد از حداقل امکانات مناسب بهداشتی هم بی بهره بود و خانمی که شرایطش را تشریح میکرد، مهمترین مطالبه این زن را دسترسی به سرویس بهداشتی مناسب بیان میکرد.

مشکل این بانو نیز توسط مسئولان با وعده کمک بلاعوض 10 میلیون تومانی(البته به شرط شروع کار توسط خانواده این زن) در آستانه حل شدن قرار گرفت.

وقتی از فقر می گوییم دقیقاً منظورمان چیست؟!

مشت نمونه خروار است! آری داستان محرومیت همواره با مردم این استان عجین است. اگرچه شرایط مردم بهتر شده است و نباید منکر همه اقدامات قابل توجه در دسترسی مردم به زیرساخت های مناسب بود اما واقعیت این است این استان همچنان از فقر و فلاکت رنج می برد.

بخشی از این مساله را باید در شاخصه های جغرافیایی ، پرکندگی گسترده و ضعف امکانات آموزشی و فرهنگی به واسطه همین پراکندگی و سختی عبور و مرور است بخشی نیز به واسطه نبود صنایع ارزشمند که اشتغال خوب و پایدرا ایجاد کنند و بخشی را نیز باید به راحت طلبی مردم و عجول بودن آنها برای رسیدن به شرایط ایده آل دانست.

واقعیت اما وجود فقری جدی در مناطق مختلف استان است، فقری که قطعاً زور منابع و امکانات مالی و اشتغالزایی دولتی به آن نمیرسد و برای رفع آن ضمن فرهنگ سازی ایجاد کسب و کارهای خرد و خانگی باید دست به دامان سرمایه گذاران شد و برایشان فرش قرمزی به درازای عمق محرومیت ها پهن کرد!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=352758
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    توسعه نیافتن استان ناشی از نا کارآمدی مدیران بکارگرفته شده بر اساس سیاسیت زدگی است

دیدگاه شما