یکشنبه 20 آذر 1401 - 8:08

چه کسی سد چم شیر گچساران را گردن می گیرد/چرا منابع کشور اینطور باید هدر داده شود؟

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

این روزها یکی از چالش های جدی مطروحه در کشور را مساله سد چم شیر گچساران به خود اختصاص داده است.

مسئولان آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد و البته برخی مسئولان وزارت نیرو این سد را بدون مشکل می دانند اما فعالان محیط زیستی صراحتاً مخالفت خود با این مساله را بیان کرده اند.

اشکال اول را باید در این دانست چرا این اعتراضات حالا و پس از هزینه های میلیاردی آنهم در شرف افتتاح این سد باید با یان شدت و حدت صورت بگیرد؟ آیا آن موقع این ایرادهای محیط زیستی نبود و حالا ایجاد شده است یا اینکه آن زمان هم اعتراضاتی بود و شنیده نشد و به نظر مردم نرسید!

در هر صورت اینکه اکنون رئیس سازمان محیط زیست کشور در سخنانی دو پهلو می گوید «اگر ایراد محیط زیستی وجود داشته باشد اجازه آبگیری نمیدهیم» این گزاره خود به حرف و حدیث ها پیرامون این سد دامن می زند. اینکه هنوز ملاحضات محیط زیستی این سد با قاطعیت توسط خود محیط زیست پذیرفته نشد و اما و اگر در آن است خود ایراد و جای بحث دارد.

نکته یعد اینکه آیا همه جای کشور منابع ملی را اینطور هدر می دهند، در گتوند هم شاهد فاجعه ای بودیم که در آن میلیاردها تومان از پول مملکت در سایه عدم کارشناسی درست و علمی به فنا رفت، آیا سد چم شیر هم قرار است به این سرنوشت دچار شود!

نکته بعد این بود چرا شرکت نفت بیخیال چاه های نفتش شد و از خیر حدود 50 میلیون بشکه نفت(طبق ادعای کارشناسان) گذشت؟!

از همه این مسائل بگذریم، نکته خوبی را فاضلی استاد دانشگاه و مشاور وزیر سابق نیرو به خوبی اشاره کرده:

مشخصاً چه کسی در کشور حاضر است تضمین دهد این سد بدون ایراد است، کدام فرد و سازمان حاضر است مسئولیت ساخت بدون اشکال و ایراد این سد را قبول کند؟

مثل گتوند نباشد که وقتی ایرادات مشخص شد هیچ کس گردن نگرفت!

قطعاً باید کارشناسان بی طرف دانشگاهی به بررسی عمیق این موضوع بپردازند و اگر ایرادات محرز شد حداقل از محیط زیست حراست کنند و بانیان این سد نیز به دست قانون سپرده شوند!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=351615
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما