پنجشنبه 10 آذر 1401 - 18:09

اکتشاف پهنه های جدید معدنی در کهگیلویه و بویراحمد

بویرنیوز ، معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات اکتشاف و حفاری پنج محدوده معدنی در استان به زودی آغاز می شود که باید تا پایان آذرماه استعلام هر پنج محدوده اکتشافی مورد بررسی قرار گیرد.

سید احسان عسکری در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، اظهار داشت: همچنین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نهایت همکاری را برای محدوده‌های اکتشافی انجام دهد.

وی افزود: بعضی از شهرستان‌های استان قابلیت و پتانسیل کاملی در حوزه معدنی دارند و برای نمونه چرام، لنده و بهمئی شهرستان‌هایی هستند که قابلیت فرآیند تولید مواد معدنی دارند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در حوزه مواد معدنی و بوکسیت چرام در گذشته اقداماتی انجام شده اما معضلات اجتماعی و زیست محیطی ایجاد شده است.

عسکری با اشاره به قابلیت شهرستان دنا در حوزه مواد معدنی، تصریح کرد: به دلیل شرایط زیست محیطی امکان بهره‌برداری از مواد معدنی در دنا وجود ندارد.

وی بیان کرد: خواسته مردم و نمایندگان مردم در مجلس استقرار صنایع معدنی در شهرهای دارای قابلیت معدنی است تا از طریق فرآوری معدنی بخشی از اقتصاد استان رونق پیدا کند.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز گفت: عملیات معدن آهک هیدراته تا یک ماه آینده آغاز می شود و ظرف یکسال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

خدایار کریم نژاد افزود: مجوز معدن اسید فسفریک به زودی صادر و کار عملیاتی توسط هلدینگ غدیر آغاز می‌شود.

همچنین در این نشست؛ تعیین و تکلیف صدور سند ۲۰ هکتاری که توسط امور اقتصاد و دارایی به بخش معدن واگذار شد، افزایش عرصه مورد نیاز هلدینگ غدیر برای عملیات معدنی، درخواست لغو صورتحساب ۸۰۰ میلیون تومانی آب بهای آب منطقه‌ای که به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد و موضوع معارضین محلی خط انتقال آب به طرح‌های معدنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در حال حاضر ۸۱ پروانه بهره برداری معدن با سرمایه گذاری هزار و ۹۶میلیارد ریال ، اشتغال ۷۹۰ نفر و استخراج اسمی سالیانه حدود ۶ میلیون تن در استان دارای اعتبار هستند و مجموع ذخیره قطعی این معادن هزار و ۶۸۴ میلیون تن می باشد.

۴۵ فقره از این معادن با ذخیره قطعی هزار و ۴۳۹ میلیون تن ، سرمایه گذاری ۲۴۸ میلیارد ریال ، اشتغال ۴۶۸ نفر و استخراج اسمی سالیانه سه هازر و۶۰۰ هزار تن ، فعال هستند.

استان آمادگی واگذاری ۶۵ محدوده معدنی شامل ۱۶ فقره پروانه اکتشاف، ۲۱ فقره گواهی کشف و ۲۸ پروانه بهره برداری را دارد و این مهم به مزایده گذاشته شده است.ایرنا

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=351444
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما