چهارشنبه 25 آبان 1401 - 21:57

سد تنگ سرخ چرا باید احداث شود؟/ سهم واقعی کهگیلویه و بویراحمد و فارس/محصول استان در دل قطر آنهم در میانه برگزاری جام جهانی!/+پاسخ به دو ادعای جالب

آرش مصلح؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با بویرنیوز به برخی موضوعات پیرامون سدهای استان پرداخت.

او در این گفت و شنود به تعدادی از سوالات بویرنیوز ، اینطور پاسخ داد:

چرا سد تنگ سرخ باید احداث شود؟ حتماً نقدها و ابهامات را خوانده اید خصوصاً در باب نگرانی ها برای محیط زیست و کشاورزی پایین دست سد، چه پاسخی دارید؟

با سلام خدمت شما و مخاطبان فرهیخته بویرنیوز و مردم شریف کهگیلویه و بویراحمد .

بویراحمد و دنا در حوزه آبریز کارون قرار دارند، مستحضرید که آبریز کارون از استان های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری تأمین می‌شود.

استان ما در حوزه آبریز کارون ۳.۴ میلیارد مترمکعب تولید آب دارد ، یعنی از بارش ها و منابعی که در حوزه بویراحمد ، دنا و مارگون داریم حدود ۳.۵ میلیارد متر مکعب از استان و از طریق رودخانه بشار خارج میشود‌.

سهم کهگیلویه و بویراحمد در این محدوده ۲۹۰ میلیون متر مکعب است، حالا چطور باید از این سهم استفاده کرد؟! یا باید از طریق ایستگاه های پمپاژی که داریم برداشت کنیم که هزینه های زیادی دارند و در تابستان با کم شدن دبی آب مشکلات خاص خود را برای ما دارد و یا اینکه باید از طریق سد و مهار آب پیش بینی شده، سهممان را بگیریم.

از طرفی در ۶ ماهه دوم سال ما نیاز خاصی به آب نداریم و مشکل ما در ۶ ماهه نخست سال است، باید آب در پاییز و زمستان ذخیره که در تابستان نیازهایمان را مرتفع کنیم. فلسفه سد تنگ سرخ این است.

حالا چرا در تنگ سرخ ؟!

تنها ساختگاهی که بعد از ۱۰ سال مطالعه بر روی آن توافق شد، همین محل فعلی سد است.

ببینید ما در محدوده دهنو و قلات سابقه زمین لغزش داریم ، حتماً قدیمی تر ها تأیید می‌کنند در زمانی با خشکی زود بشار روبرو شدند و بعد مشخص شد دلیل آن زمین لغزش هایی در منطقه دهنو و قلات بوده است.

در خصوص سهم ما و فارس ابهاماتی وجود دارد ،در اساسنامه سد چه آماری مطرح است ؟

طبق اساسنامه ما باید ۱۵۷ میلیون متر مکعب آب در سد تنگ سرخ ذخیره کنیم.

از این میزان آب ۲۰ میلیون متر مکعب برای شرب جمعیت بیش از ۳۰۰ هزارنفری مرکز استان، ۱۳.۳ میلیون متر مکعب سهم صنعت برای ۱۲۰۰ واحد تولیدی ، ۳۳.۵ میلیون متر مکعب برای اراضی مستعد کشاورزی و ۳۴.۵ میلیون متر مکعب برای محیط زیست پیش بینی شده است.

همانطور که اشاره کردم، سهم محیط زیست از همه بیشتر است. این موضوع میتواند در مواقعی که دبی آب کم است بسیار به محیط زیست ما کمک کند.

از طرفی این را هم بگویم اگر سد تمام شده بود با نقش انکار ناپذیری که در کنترل سیلاب ها داشت می‌توانست از بسیاری از خطرات از جمله همین آسیب جدی به مزارع پرورش ماهی جلوگیری کند.

فکری به حال شبکه پایین دست سد هم کردید؟

آب سد تنگ سرخ قرار است از طریق خط ۲۴ کیلومتری بدون پمپاژ ( با توجه به ارتفاع بالای منطقه محل احداث سد نسبت به شهر یاسوج) و به صورت ثقلی به منطقه سروک منتقل شود.

ای شرب و صنعت را با خط انتقال در سروک تحویل می‌دهیم ، برای کشاورزی نیز یا خط انتقال مجزایی تا سروک می آوریم یا فعلآ از طریق رودخانه نسبت به تخصیص سهم کشاورزی اقدام می‌کنیم و بعداً خط انتقال آب کشاورزی را ایجاد میکنم.

سد و سامانه انتقال آن هر دو ردیف بودجه آنهم به صورت مجزا دارند.

همچنان گلایه ها در خصوص تملک زمین ها به قوت خود باقی است؟

ما جلسات متعددی با مالکان زمین ها در این منطقه داشتیم ، در آخرین جلسه به توافق با مردم بر سر قیمت رسیدیم.

در این منطقه باید ۲۵۴ هکتار را تملک کنیم، ۲۵ میلیارد نقد در حسابمان هست و با قید فوریت از هفته آینده تملک را آغاز می‌کنیم.

اصولاً چرا باید از سدی که بودجه اش از اعتبارات استان ما تأمین میشود، شیراز هم بهره مند شود ؟

باید عرض کنم، از میزان آبی که وارد سد تنگ سرخ خواهد شد ۷۴ درصد آب از فارس می آید .

در واقع انتقال آبی نیست، آب تولیدی فارس در اختیار خودش قرار میگیرد. با وجود اینکه آورده فارس ۱۰۰ میلیون متر مکعب است اما تنها ۵۶ میلیون متر مکعب از حجم آب سد به آنها تعلق می‌گیرد آنهم برای مواقع بحرانی.

مواقع بحرانی ؟

بله ، در اساسنامه سد به وضوح آمده بعد از تأمین نیاز کهگیلویه و بویراحمد و در مواقع بحرانی آب سهم شیراز به آن استان منتقل میشود.

یعنی باید ممنون فارس بود که سدی بالا دست تنگ سرخ احداث نکرده ؟

خب اگر فارس میخواست در تنگ تیزاب سد ایجاد کند ، می‌توانست سهم به مراتب بسیار بیشتری از شرایط کنونی ببرد.

چرا باید سد مارون را ما تأمین آب کنیم اما قطره از آن سهم کهگیلویه نشود؟

خب سد آبریز درواقع احقاق حقوق ما از سد مارون است. به جای انتقال آب با هزینه گزاف از سد مارون ، سد آبریز به صورت ثقلی و بی هزینه آب را برای مصارف مردم در منطقه تحت پوشش این سد انتقال می‌دهد.

سد آبریز قرار است علاوه بر تأمین آب بیش‌از ۲۰ هزار هکتار اراضی مستعد کهگیلویه، آب پتروشیمی دهدشت، آجر دهدشت ، دشت مازه و سایر شهرک های صنعتی آن شهرستان را نیز تأمین کند.

مجوزهای این سد اخذ و هم اکنون در مرحله طراحی بدنه قرار داریم.

این را نیز اضافه کنم، ما از لوداب که سرچشمه مارون است تا خود این سد مجوز برداشت هایی برای کشاورزی نیز دادیم.

آیا این گزاره واقعیت دارد که ای سد کوثر از استان ما است اما مدیریت آن بر عهده جنوبی ها و صرفاً کارگری آن برای فرزندان استان است؟

سد کوثر با اهداف ملی ساخته شده اما نیازهای استان هم در آن دیده شده است. این سد ۱۱.۲ میلیون متر مکعب آورده آبی و ۶۰ میلیارد تومان آورده نقدی از محل فروش آب آن به استان دارد.

در این سد ۴۰ نفر در مجموعه سد و ۵۰ نفر در تصفیه خانه آن مشغول به کارند، همه کد ملی های به کار گرفته شده متعلق به کهگیلویه و بویراحمد است، تأسیسات آن نیز متعلق به ما و تحت نظارت آب منطقه ای استان است.

این سد بار بزرگی از دوش استان به ویژه در تأمین آب شرب برداشته ، ۶ شهرستان استان ذینفع از آورده آب این سد عظیم ه‍ستند.

امروز شاهدیم محصول گوجه زمین های آباد از آب سد کوثر قرار است بازار قطر در بازه جام جهانی را تأمین کند و این یعنی آبادانی، اشتغال و توسعه …

آب این سد قرار است سری ۸۵ هزار نفر در لیکک را تأمین ، ۲۹۰ طرح صنعتی را با اشتغالی بالغ بر ۲۹۰۰ نفر را فعال کند و همه اینها یعنی آبادی در کهگیلویه و بویراحمد…

جزئیاتی بیشتر از خدمت شد کوثر به کهگیلویه و بویراحمد:

سهم ما از کوثر نیز ۱۱/۲میلیون متر مکعب شرب گچساران

۸/۵ شرب و صنعت بهمئی

۱۶/۹ شرب دهدشت . سوق . چرام . لنده و روستاهای مسیر

۲ میلیون مترمکعب شرب باشت

۶۵ میلیون مترمکعب کشاورزی لیشتر و خیرآباد

۱۰ میلیون مترمکعب کشاورزی دشت مور

۳۲ میلیون مترمکعب صنعت استان

۱۳ میلیون مترمکعب حقابه های پایین دست در کهگیلیویه و بویراحمد است

در مجموع از سد کوثر چقدر آورده آبی به استان می‌رسد ؟

تقریبا با حقابه زیست محیطی بیش از ۲۰۰میلیون مترمکعب از تخصیص سد کوثر متعلق به استان است که برای آن طرح های انتقال آب در حال اجرا و یا بهره برداری است

ممنون از فرصتی که در اختیار ما دادید و پاسخگوی ابهامات مخاطبان و مردم استان بودید.

با تشکر از شما و همه مردم فهیم کهگیلویه و بویراحمد که به حق شایسته بهترین تلاش ها و خدمات هستند

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=351192
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    خیانت به آب و هوا و خاک و مردم و طبیعت کهگیلویه و بویراحمد

    سد تنگ سرخ = خیانت

  2. همشهری گفت:

    آدم دوست داره این دروغا رو باور کنه ولی حیف برای کارخانه قند یاسوج همین وعده ها رو دادند ولی 4 سال گذشت و نماینده ما همچنان دنبال طایفه بازی و…کنتور آب و برق

  3. محمد حسین پور گفت:

    با سلام خدمت مردم فهیم استان
    بنده حسین پور هستم اهل روستای تنگ سرخ کدوم تملک در منطقه صورت گرفته که آقای مدیر کل میگن نهایی شده با چه قیمتی دارن زمینای مردمو صاحب میشن شما کجا را میخواین آباد کنید بهتر از تنگ سرخ تا حالا شده آقای مدیر عامل با مردم تنگ سرخ صحبت کنه
    چرا واقعیت و پنهان میکند این آبی که از فارس میاد کجاست که ما تا حالا ندیدیم چند سال پیش گروهی از کارشناسان آب و خاک اومدن همون تنگ تیزآب که شما میفرمایین کارشناسی کردن ولی خاکش جواب نداد وگرنه اونا خودشون از شما زرنگترن چرا تا حالا حریم سد و مشخص نکردین خساراتی که سد تنگ سرخ وارد میکنه قابل جبران با این چندر غاز شما حل نمیشه

دیدگاه شما