دوشنبه 23 آبان 1401 - 8:21

دردسر تازه برای کهگیلویه و بویراحمد/شیوع کوتاهی قد و لاغری در کودکان استان

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

دبیر علمی هجدهمین همایش اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان، گفت: براساس مطالعات در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد کوتاهی قد، کم وزنی و لاغری شیوع بالایی دارد که ناشی از سوء تغذیه است.

در این باره چند نکته قابل توجه است:

سوء تغذیه الزاماً به معنی در دسترس نبودن و نخوردن غذا نیست.

گاهی اوقات فرزندان خانواده های مرفه هم دچار سوء تغذیه می شوند و این سوال را در ذهن ها به جای میگذارند که اینها دیگر چرا؟

در کنار نبود منابع غذایی مناسب برای برخی خانوارهای استان که در شرایط اقتصادی ضعیفی زندگی می کنند، نبود وعده های غذایی حاوی مواد مغذی و ارزشمند هم از دلایل این سوء تغذیه است.

واقعیت این است فرهنگ غذایی استان چندان چنگی به دل نمیزند، مصرف تنقلات مضر نیز بالا است در کنار آن قطره های ویتامین و آهنی که در مراکز بهداشت برای کودکان زیر 2 سال عرضه می شود چندان مورد اقبال بچه ها نیست و مصرف آنها نیز کم است و دست آخر می شود کوتاهی قد و وزن نامناسب!

البته دلیل این مسأله فراتر از این موارد است، از مواد غذایی سرشار از کودهای شیمیایی گرفته تا نبود فرهنگ سازی درست برای خانواده ها و البته فقر بسیاری از خانواده ها که موجب سشده مصرف میوه و گوشت و  لبنیات به پایین ترین سطح ممکن خود برسد همه دخیل در این اتفاق هستند.

در کنار توانمند سازی مالی خانواده ها باید فرهنگ سازی درستی بشود و تلویزیون هم به جای تبلیغ چیپس و پفک! وعده های غذایی مناسب برای سلامت خانوارها را ترویج کند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=351116
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. یزدگرد گفت:

    درود سایت وزین بویرنیوز
    خطر قدکوتاهی فرزندان استان سالهاست که در اثر سوء تغذیه دامن گیر مردم بیچاره ما گردیده است من دهه 70 دانشجو بودم هنگام حضور رئیس جمهور وقت (محمد خاتمی) در شهر یاسوج هنگام دیدار عمومی که در میدان معلم با مردم داشتند این مهم و این عارضه خطرناک عینا توسط نماینده مردم بویراحمد (سیدباقر موسوی جهان آباد) در تریبون با صدای تشر گونه اعلام گردید و اما کو گوش شنوااااااا و کدوم مسئول دلسوز .!!!!!

  2. ناشناس گفت:

    متاسفانه داروهایی که عرضه میشود نه تنها فایده ای ندارند بلکه به دلیلی بی کیفیتی ضرر هم دارند

  3. پاتاوه دنا گفت:

    این سالها تمام موادغذایی ما ازمزرعه وکارخانه گرفته تا بیادسرسفره مردم پرشده ازموادتراریخته وکودوسموم شیمیایی…الان خودتون ببینیدهرجانگاه میکنیم یک نانوایی لواش مثل قارچ سردرآورده….یکی ازبی کیفیت ترین نانها….بایددراسرع وقت باتدوین برنامه های کوتاه مدت ،میان مدت وبلندمدت ارگانها وسازمانهای مربوطه دست به کاربشوندواین چرخه معیوب رااصلاح کنند…جهادکشاورزی واقعا چه رسالتی داره؟ما چرانان هایمان نبایدسبوس کامل وغنی شده باشند؟میوه ها وانواع گوشت های مصرفی هم باید برگردند به استانداردهای جهانی وارگانیک بشن…سلامتی اگرخدشه داربشه تمام زندگی وجسم وروان مردم آسیب می بینه….

دیدگاه شما