شنبه 14 آبان 1401 - 20:28

همایش ملی با محوریت مهندسان در کهگیلویه و بویراحمد/مسئول ساخت و سازهای زشت و زننده استان کیست؟!

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

همایش مدیران دفاتر فنی استانداری های سراسر کشور با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و روسای برخی سازمان های نظام مهندسی کشور با هدف بررسی و تبادل نظر پیرامون مسائل عمرانی و هم اندیشی در خصوص چگونگی رفع مسائل در حوزه عمران و توسعه امور شهری و روستایی در یاسوج و به میزبانی استانداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برگزار شد.

اقدام ارزشمند نظام مهندسی ساختمان برای استان

این جلسه از مهمترین جلسات فنی کشور است، چراکه بحث و بررسی در آن شامل اصلاحیه پیش نویس قانون مهندسی کشور است.

اهمیت این جلسه که با اصرار نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد برای حضور رئیس و هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی کشور و اعضای ارشد سازمان های نظام مهندسی چندین استان بزرگ کشور همراه شد در این است که با قطعیت نظر نظام مهندسی ، دیگر برای اصلاحیه قانون نیاز به رفت و برگشت ، بررسی وموازی کاری دولت با کمیسیون عمرانی مجلس نیست و طرح پیشنهادی کمیسیون عمرانی مجلس که حدودا دو سال روی آن کار تخصصی انجام گرفته با لحاظ نمودن نظرات سازمان های تخصصی مرتبط و بررسی مجلس برای تغییرات کفایت میکند وپیشنهاد می گردد که طرح دولت پس گرفته شود.

این برای اولین بار است جلسه بررسی اصلاحیه پیش نویس قانون در استانی کوچک آنهم با حضور ارشدترین مقامات فنی و مهندسی کشور برگزار میشود و از این منظر باید این موضوع را به ویژه برای استان به ویژه جامعه مهندسان حائز اهمیت فراوان دانست.

تاکید اعضا بر لزوم توجه بیشتر به سازمان نظام مهندسی ساختمان

یکی از مباحث مطرح شده در این همایشه تاکید بر نقش بسزای مهندسان در توسعه پایدار و متوازن در حوزه عمران و ساخت و ساز بود.

البته اذعان به این مساله که نقش مهندسان و سازمان نظام مهندسی ساختمان به درستی متناسب با جایگاهش دیده نشده نیز از موضوعات مطروحه در این همایش بود.

اعضای کمیته های دفاتر فنی و البته معاون عمرانی استاندار خواستار اصلاح و به روزآوری قوانین در حوزه مهندسی شدند تا از ره آورد اصلاحات جدی در آن، نقش مهندسان و سازمان نظام مهندسی در تصمیم گیری، نظارت، اجرا و صد البته پیشگیری تقویت شود.

حضور پر رنگ مهندسان / نظام مهندسی پای کار است اما…

سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد با دعوت از رئیس سازمان نظام مهندسی کشور و چند استان بزرگ، حضوری چشمگیر در این جلسه داشت.

این حضور به واسطه این مساله بود که جایگاه این سازمان در تصمیم گیری های مهندسی آنطور که شایسته است دیده شود.

حضور دکتر شکیب و مهندس جهانبازی(رؤسای سازمان های نظام مهندسی ایران و استان) به همراه هیئت رئیسه ها، به واسطه نقش این سازمان در تصمیمات دست بالای مهندسی کشور بود تا از یک سو جایگاه تخصصی این سازمان مطابق قانون دیده شود و از سویی محوریت بررسی مسائل عمرانی و مهندسی به این سازمان داده شود.

توسعه و آبادانی شهر منوط به رعایت جایگاه سازمان

هدف از این همایش و نقطه نظر اعضا بر « مباحث امور توسعه شهر و روستا، مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در کشور، پایش پروژه های عمرانی در حوزه های مختلف از طریق سامانه منتاک و نحوه عملکرد اعتبارات پروژه های عمرانی در دستگاه های اجرایی و شهرداری های کشور» استوار بود.

در همه این مسائل آنچه دخالت مسقیم دارد محوریت سازمان نظام مهندسی ساختمان است.

بدون شک آبادانی هر شهر و روستایی به توسعه متوازن و علمی زیرساخت های عمرانی، تاسیسات و ساختمان های آن بسته است، این یعنی برای داشتن شهر و روستایی آباد باید مهندسانی داشت که در کانون توجه و اعمال نظر باشند.

نظام مهندسی ساختمان باید از پیشگیری تا اجرا دخیل شود

کامران جهانبازی در حاشیه ی این مراسم به خبرنگاران گفت: حادثه متروپل و حوادث مشابه در کشور نشان داد هر جایی نقش مهندسان کمرنگ شود و بی توجهی به تذکرات این سازمان شود، نتیجه زیانبار است.

جهانبازی با ابراز خرسندی از برگزاری همایش مهم اصلاح پیش نویس قانون مهندسی در یاسوج،  بیان داشت: باید قوانین به نحوی اصلاح شود که جایگاه و استقلال نظام مهندسی ساختمان حفظ شود.

مهم است بی طرفی در اصلاح قوانین مد نظر باشد ، همه جمع حاضر در این همایش را مهندسان از استانداری گرفته تا سازمان های نظام مهندسی و سایر ادارات مهندسی تشکیل داده اند ، همه باید نگاهشان به تدوین قوانین، اصلاح بدون جانبداری و نه براساس منفعت های شخصی و موقعیت های سازمانی باشد چرا که در آینده همه در معرض قضاوت هستیم و تصمیمات امروز ما مستقیماً بر آینده و زندگی مردم مؤثر می افتند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بیان داشت: یکی از اشکالات جدی اینست که ما در بیشتر موارد تنها قدرت مشورتی و هشداری داریم اما در اجرا هیچگونه بازوی برخورد نداریم. تنها باید به تذکر و نامه نگاری ایرادات اکتفا کنیم و این برایمان درد آور است.

جهانبازی افزود: در اجرا نیز دخالت ما کم است، از ابتدای حضور در سازمان به دفعات فریاد زدیم که قانون مجریان ذیصلاح باید در استان عملیاتی شود اما کو؟ جدیت و اصرار ما برای این مهم هم نه منفعت سازمان که حراست از جان و مال مردم است.

وی گفت: استقلال سازمان نظام مهندسی ساختمان باید مورد احترام همه باشد اگر این اتفاق افتاد سامان بخشی به عمران و آبادی، زیرساخت ها و ساخت و سازها را شاهدیم.

جهانبازی گفت: شما را دعوت به حضور در حواشی شهرهای استان میکنیم، بروید تا از روند زشت و زننده توسعه و ساخت و سازها که حتی تامین ابتدایی ترین خدمات را هم سخت و پر هزینه ساخته، بی واسطه مطلع شوید، این را مقایسه کنید با استان همجوار، اصفهان، ببینید آنجا حواشی شهر را با درس گرفتن از ایرادات مرکز استان با کمک مهندسان به چه نحو زیبایی توسعه داده اند. موارد مشابه بسیار است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گفت: همه متولیان عمران و آبادی و دستگاه های مرتبط با ساخت و ساز شهری و روستایی و البته مردم باید نظام مهندسی را دستگاه دوست و همکار بدانند، چرا که تمکین به قوانین نظام مهندسی علاوه بر ضمانت جان و مال آنها، توسعه منطقی و علمی شهر و روستا را سبب می شود.

به گزارش بویرنیوز ، این اولین بار است جلسه ای در این سطح با حضور ارشدترین مقامات فنی ، عمرانی و مهندسی ایران در یاسوج برگزار میشود، امری که میتوان با حضور دکتر موحد پور از مهندسان استان در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور کاملاً مرتبط دانست.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=350967
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما