یکشنبه 20 شهریور 1401 - 13:29

انتشار گسترده تصاویر یک حادثه تلخ در کهگیلویه و بویراحمد + توضیحات یک روانشناس و کم توجهی استاندار به یک مساله حاد اجتماعی!

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

این روزها شاهد انتشار تصاویری از یک لایو اینستاگرامی از خودکشی یک جوان در فضای مجازی کهگیلویه و بویراحمد هستیم، صحنه ای که قطعاً انتشارش را مخالف آموزه های اخلاقی و انسانی میدانیم و دیدنش را نیز به هیچکس توصیه نمیکنیم.

از آمار بد و تاسف بار خودکشی در استان که بگذریم اما ذکر چند نکته و سخنانی از یک استاد روانشاسی را در اینجا ضروری میدانیم:

یکی از دلایل تعدد خودکشی ها در استان را باید به مقوله های شخصی نسبت داد، برخی از آنها هم به بهانه ترساندن و باج گیری از خانواده ها و اطرافیان است که سرانجام رنگ سیاه واقعیت میگرد.

بپذیریم رفتار ما در قبال خودکشی ها نه تنها سودمند نبوده که شدت بخش به این پدیده مذموم اجتماعی هم بوده، اینکه مراسمات ختم مختلف با بیشترین حج از پذیرایی و سفارش سنگ قبر آنچنانی به همراه فیلمبرداری های هوایی و زمینی میگیریم این پیام را میدهیم که مردن به هر نحو حتی ناپسندش میتواند از افراد یک قهرمان بسازد که مراسمش هم در یادها ماندگار می ماند.

خودکشی فقط گفتنش آسان است، خیلی از اقدام به خودکشی ها در میانه کار با پشیمانی فرد همراه بوده اما به دلیل صدمات جدی درنهایت فرد از دنیا رفته است، پس بدانیم این راه خوبی برای جلب حمایت ها نیست چرا که بهای آن یک جان شیرین و آزده کردن صدها دل بیگناه است. 

هیچگاه از خودمان نپرسیدیم چرا از قبح و زشتی خودکشی نگفتیم و یا در گفتار اشاره کردیم اما در عمل نشان دادیم با وجود خودکشی هم سربلند و با افتخار از دنیا می رویم در حالیکه واقعا چنین نیست و خودکشی را باید یک ضعف درون خود فرد و اطرافیانی دانست که ناتوان از کنترل شرایط بوده اند.

دکتر خرامین؛ روانشاس و استاد دانشگاه در نشست با رسانه ها به نکاتی اشاره کرد که شنیدنشان جالب است:

70 درصد افراد افسرده اگر درمان نشوند خودکشی می کنند/ درمان هم راحت است فقط کافی است مردم به جامعه روانشناسان اعتماد کنند ، به پزشک مراجعهو به دنبال درمان باشند.

خانواده ها باید معلومات خود را بالا ببرند ، حامی و همراه باشند و اگر عضوی از خانواده دچار ناملایماتی شد به فکر درمان باشند. مثلا دانستن این علائم: (کناره گیری از جامعه، ناتوانی در برقراری ارتباط، اضطراب، بدبینی، احساس گناه و پوچی، شکست های عشقی و شغلی و مالی، سابقه فامیلی خودکشی و تغییر در شیوه ی زندگی«خواب و خوراک و…») ، این هشدار را میدهد که یک فرد به خودکشی نزدیک است و باید به فکر درمان بود.

نکته مهم اما اشاره این متخصص از نحوه برخوردها با خودکشی بوده است:

بزرگ جلوه دادن خودکشی در کنار تصمیمات آنی و گسترده در پی یک خودکشی این پیام را مخابره می کند که دیگران هم برای رسیدن به اهدافشان به خودکشی مباردت کنند و دست کم میتواند باعث باج گیری های متعدد پس از مشاهده تأثیرات زیاد یک خودکشی شود.

این نکته از آن جهت مهم است که در چند اتفاق مشترک در استان بلافاصله شاهد واکنش های محلی و ملی گسترده بودیم و این یعنی خودکشی توانسته اثرات دلخواه را بگذارد همین میشود که دیگران هم به فکر بیفتند تا برای رسیدن به مقاصد خود مدام تهدید به خودکشی بکنند  و از آنجهت که تکرار این مساله و اقدام برای آن، فرد را به خودکشی نزدیک و نزدیک تر می کند، دیر یا زود شاهد این اتفاق تلخ خواهیم بود.

 بی توجهی استاندار چه دلیلی دارد؟

خرامین گفت بالغ بر 30 مرتبه به صورت تلفنی و پیامکی درخواست وقتی برای ملاقات با مقام ارشد استان در بحث خودکشی شده اما تاکنون نتیجه ای نگرفته است.

اگر این مساله درست باشد استاندار باید به افکار عمومی پاسخ دهد چرا در خصوص معضل نخست اجتماعی استان اینچنین کم توجهی میکند!

(پیگیری سوژه مردمی مخاطبان بویرنیوز)

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=350089
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    به نظرم اول باید خود استاندار درمان شه

  2. ناشناس گفت:

    احسنت بر شما
    اول باید خود استاندار درمان بشه و اگه درمان شدنی نیست عزل بشه
    استان تا الان استانداری به این ضعیفی به خودش ندیده

  3. یزدگرد گفت:

    درود بویر
    اگر اینجوره که حتما اینجوره بیاد ضرب المثلی افتادم خواستم باشما هم درمیون بزارم
    حاکم ان شهری که مرغابی بوود ….

دیدگاه شما