سه شنبه 18 مرداد 1401 - 8:06

کهگیلویه و بویراحمد، سیل و مشکلاتی که همچنان دامن گیر استان است/پیام حضور مستمر استاندار در مناطق سیل زده چه بود؟

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

سیل اخیر کهگیلویه و بویراحمد آن هم با بارش هایی که به ساعت نمیرسید گواه ضعف جدی در زیرساخت ها و آسیب پذیر بودن خدمات حیاتی و و اولیه در استان است.

مشکلاتی که در مرکز استان تمامی ندارد

در یاسوج در حیاتی ترین منطقه یعنی جایی که بزرگترین بیمارستان استان دایر شده است شاهد حجم انبوهی از سیلاب ها هستیم که دسترزسی به بیمارستان را از برخی مسیرها ناممکن کرد و این یعنی ضعف اساسی چرا که بیمارستان باید در امن ترین نقطه باشد که از همه سو هم دسترسی های خوب و ایمن داشته باشد.

متناسب نبودن زیرساخت کانال هدایت آب مشکل دیگری بود، این مساله با توجه به کوهستانی بودن استان و احتمال بارش های گسترده و فراوان یعنی عدم آینده نگری درست در ایجاد زیرساخت ها! تصاویر و فیلم های منتشر شده از سیل اخیر به خوبی از عدم کفایت زیرساخت های شهری حکایت داشت.

نحوه ساخت و سازها به ویژه در طبقات زیرین ساختمان ها به نحوی که حتی راه پله پایین تر از کانال هدایت آب بود مشکلی بود که نشان از بی دقتی ها در ساخت و سازها و عدم توجه به بدیهیات مهندسی داشت.

 

سیل اما تنها به یاسوج ختم نشد!

مناطق عشایری و از جمله مناطقی در بهمئی، دیشموک، طسوج، قلعه رئیسی سیلاب کلوار، چیتاب و … تحت شعاع بارش های سیل آسا قرار گرفتند.

مشکل عمده عشایر در چند محور قابل بحث است:

نبود راه های دسترسی مناسب و ذخیره آب شرب را باید از مهمترین مشکلات عشایر دانست.

علاوه بر آن عدم آموزش های مناسب برای برخورد با وقایع اینچنینی در کنار اطلاع رسانی ناکافی موجب غافلگیری عشایر با وجود همه هشدارها شد.

ناتوانی در تامین برق در برخی مناطق عشایر و عدم تجهیز آنها به پنل های خورشیدی معضل دیگری بود.

باید پذیرفت ما مدیرانی داریم که گویا قبل از بحران ناتوان و عاجز از مدیریت بحران هستند، وقتی همه میدانستیم بارش های سیل آسا قرار است استان را تحت تاثیر قرار دهد واقعاً چرا باید حین و بعد از سیل به سراغ مردم رفت و به آنها پلاستیک و کنسرو و .. داد؟!

شاید اگر قبل از سیل اکیپ های بحران و سایر دستگاه های خدمات رسان به میان عشایر میرفتند و ضمن آگاهی بخشی برخی اقلام کمکی ارائه میکردند دیگر نیاز به زحمت چند برابر در حین سیل و پس از نبود و خطرات برای جان سایرین هم نداشت.

روستاهایی که در مسیر سیل هستند

در روستاها وضع به گونه ای دیگر بود، زمین های کشاورزی، طرح های ماهی و برخی باغات بعلاوه دام ها طعمه سیل شدند.

بپذیریم هرجا تعرض کردیم به طبیعت از خود طبیعت سیلی خوردیم، این سیل نشان داد عدم رعایت حریم طبیعت یعنی ضربه کاری به خود.

علاوه بر آن جاده ها و زیرساخت هایی مثل آب و برق و سیل بندها و البته کانال های هدایت آب مشکل جدی در عمده روستاهای درگیر با سیل بود. معلوم است وقتی مسیر آب را گرفتیم و برنجکاری کردیم و راهی برای عبور آب پیش بینی نکردیم باید منتظر از دست رفتن زمین ها باشیم!

حضور میدانی استاندار و پیامی که برای مدیران داشت

استاندار کهگیلویه و بویراحمد شخصاً در مناطق سیل زده استان حاضر شد به مناطقی رفت که بعد از انقلاب تاکنون هیچ استانداری نرفته است.

خود این حضور و همدردی با مردم از نظر روانی پیام خوبی برای مردم است، اینکه مردم بدانند فراموش نشدند قطعاً در مدیریت روانی فضای استان موثر بوده است.

از سوی دیگر استاندار این پیام را مخابره کرد که مدیران نباید در اتاق ها بنشینند و بدون دیدن شرایط دستوراتی بدهند که بیرون از اتاق هایشان کاربرد و کارکردی ندارد، باید به میدان بیایند، ببینند، کارشناسی کنند و برای حل مشکلات اقدام کنند.

حضور احمد زاده در همه مناطق و به تصویر کشیدن این محرومیت برای مسئولان تراز اول قوه مجریه قطعاً راهگشا است، کما اینکه در رایزنی های او با مجموعه دولت بنا بر تخصیص اعتبارات میلیاردی برای توسعه استان شده است که قطعاً در صورت پیگیری و تلاش مدیران استان می تواند به بهبودهایی در زیرساخت های استان بینجامد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=349449
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما