یکشنبه 2 مرداد 1401 - 8:31

گزارش بویرنیوز از حضور تجار عراقی به کهگیلویه و بویراحمد/پاسخ به یک پرسش کهنه در خصوص تاثیر این رفت و آمدها/کدام صنایع استان برای عراقی ها جذاب بود؟/تعریف جالب یک عراقی از مردم استان/مدیرانی که شیوه حرف زدن را هم بلد نیستند!

سرویس اقتصادی- پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

هیئت اقتصادی عراقی شامل برخی تجار و مدیران اتاق بازرگانی العماره(جمهوری عراق) و اتاق صنایع میسان (جمهوری عراق) در سفر به کهگیلویه و بویراحمد به یاسوج آمدند و از تعدادی از واحدهای صنعتی استان بازدید و موافقت نامه های همکاری امضاء کردند.

انتخاب هیئت ها با استان نیست!

یک نکته مهم در این سفر این بود که این هیئت با بررسی ها از سوی نهادهای بالادستی و حاکمیتی اقتصادی و سیاسی انتخاب و بر اساس ظرفیت های استان ها و البته نیازمندی های مد نظر تجار به استان ها اعزام می شوند.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در این باره به بویرنیوز گفت: خب مدت ها بود بخاطر کرونا و محدودیت های آن روابط خارجی هم با محدودیت هایی روبرو شده بود، اکنون با بهبود شرایط اتاق بازرگانی بر اساس وظیفه و رسالتی که برای توسعه تجارت بین الملل در حوزه های غیر نفتی را دارد، توسعه ارتباطات را در دستور کار قرار داده است.

پاسخ به یک پرسش کهنه مردم/ آیا این سفرها فقط برای نمایش است؟

جبار کیانی بیان کرد: معاونت اقتصادی وزارت خارجه، رایزن اقتصادی ما و سازمان توسعه تجارت هستند که در هماهنگی و انتخاب عناصرز علباقه مند که توان سرمایه گذاری در کشور ما را دارند موثر هستند.

وی ادامه داد: وظیفه ما ایجاد فضایی برای تسهیل ارتباط تجار و بازرگانان خارجی و فعالان اقتصادی و تولیدی استان است، وظیفه ما تسهیل این ارتباط است. ما فضایی فراهم میکنیم که نیاز نباشد تولید کننده ما برای رایزنی با بازرگانان خارجی به خارج از کشور برود اما اینکه بعد از این ارتباط چه می شود ارتباطی به ما ندارد(مگر اینکه مشکلاتی در حیطه  تجارت پیدا کنند که قطعاً ما و رایزن اقتصادی مان برای مرتفع کردن آن ورود خواهیم کرد).

راهی نداریم باید برای شناساندن ظرفیت های استان تلاشمان را بکنیم در این مسیر شاید هجمه هایی هم صورت بگیرد اما این نکته را از یاد نبریم برنامه ریزی این سفرها با دستگاه های حاکمیتی است و ما تنها تسهیل گر و فراهم کننده بستری امن هستیم تا تجار خارجی و داخلی بتوانند مذاکرات اقتصادی و تجاری موثری داشته باشند.

معرفی استان هم ارزشمند است

کیانی گفت: معرفی استان به خارجی ها و این رفت و آمدها بی تاثیر در رونق اقتصادی و اجتماعی نیست، خیلی از این افراد ابراز تمایل کرده اند که مقصد شخصی و خانوادگی شان برای سفر این استان خواهد بود چرا که فاصله مناسبی با کشورهای اطراف از جمله عراق دارد و طبیعت و آب و هوای منطقه هم برایشان دلپذیر بوده است.

کدام صنایع استان چشم عراقی ها را گرفت؟

آنطور که شهلا عموری؛ رئیس اتاق بازرگانی اهواز به بویرنیوز گفت: عمدتاً صنایع حوزه فناوری اطاعات که تولیداتشان مرتبط با فعالیت های دانش بنیان است برای این هیئت تجاری جالب بود.

جبار کیانی هم در این باره گفت: واحدهای فاخری در استان داریم که امیدوار کننده هستند، واحدهای دانش بنیان در زمینه تکنولوژی های نوین و انرژی، فولاد، سیستم های هدایت شونده، محصولات آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی و بسته بندی از جمله واحدهایی بود که از نظر این هیئت عراقی جالب توجه آمدند. چند واحد تولیدی هم در استان داریم که شعباتی در ترکیه هم دارند و در دنیا حرف برای گفتن دارند.

کدام واحدها میتواند جذابیت صادراتی بیشتری داشته باشند؟

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در پاسخ به این سوال که کدام ظرفیت های استان را بهتر برای رقابت در عرصه بین المللی میدانید هم گفت: گیاهان دارویی(یا بهتر است بگویم داروهای گیاهی)، صنعتی، بهداشت یو آرایشی و شیرین بیان ها می توانند ورود قابلی به بازارهای جهانی داشته باشند.

شهلا عموری؛ رئیس اتاق بازرگانی اهواز هم در خصوص استقبال هیئت عراقی از محصولات استان به بویرنیوز گفت: برخی واحدهای تولیدی استان در ایران کم نظیر هستند، ما به ویژه در زمینه تولیدهای دانش بنیان، انرژی و محصولات آرایشی و بهداشتی امروز در اینجا صنایعی دیدیم که بسیار مناسب برای صادرات هستند، این صنایع برای هیئت تجاری عراق نیز قابل توجه بود و آنها را مصمم به عقد تفاهم نامه هایی برای برقراری مسیر صادرات در این حوزه ها کرده است.

مشکلات پیش روی صنایع و صادرات چیست؟

کیانی گفت: مدیران ما باید توسعه نگر باشند، فکرها باید به سمت حمایت و آواربرداری مسیر سخت صادارت باشد، از طرفی توسعه ارتباطات سیاسی و زدودن موانع در مسیر نقل و انتقالات مالی با دنیا باید اولویت مسئولان باشد. الان صادرات هم انجام بشود و کالایی بفرستیم برگشت پولش به راحتی محقق نمیشود.

رخداد نو در حاشیه حضور تجار عراقی

در این سفر جلسات b2b در اتاق بازرگانی تدارک دیده شد/ تجار و فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد در فضایی که در ساختمان اتاق به صورت مجزا تدارک دیده شده بود به صورت رو در رو به بررسی اختصاصی محصولات و حتی چانه زنی بر سر قیمت و نحوه خرید پرداختند. در چند زمینه تولیدی نیز واحدها به موافقت بر سر صادرات رسیدند.

آرامشی که در یاسوج دارم در هیج جای دنیا نداشتم، جان ما جان برادران ایرانی مان است و جان برادران ایرانی جان ما

یکی از تجار عراقی به خبرنگار بویرنیوز گفت: تاکنون به مناطق مختلف ایران رفته ام اما اینجا احساس آرامش عجیبی داشتم، اینجا آرامشی یافتم که در جای دیگری از ایران تجربه نکردم. حتماً هر سال یک سفر را با خانواده به صورت شخصی به این منطقه خواهم داشت.

آقا ابوعلی یکی یگر از تجار حاضر در این نشست که اتفاقاً تا حد زیادی به زبان فارسی هم مسلط بود به بویرنیوز گفت: جان خودمان را از برادران ایرانی جدا نمیبینم، اینجا که آمدم اصلاً احساس دوری از وطن ندارم، انگار که خانه خودمان هستم.

اما حواشی این سفر و حضور عراقی ها:

استاندار اگرچه در این مراسمات دعوت بود اما ترجیح داد در حد معاونت اقتصادی این رویداد اقتصادی را همراهی کند.

اگرچه تفاهم نامه همکاری بین اتاق بازرگانی یاسوج و اتاق بازرگانی العماره(جمهوری عراق) و اتاق صنایع میسان (جمهوری عراق) منعقد شد اما روابط عمومی استانداری سعی داشت انعقاد این تفاهم نامه را میان استانداری و این هیئت ها به جامعه تحویل دهد!

سخنان برخی مدیران مرتبط با صنعت در جلسه با این فعالان اقتصادی آنچنان بی ربط با روح جلسه و حضور این هیئت بود که حتی تذکر مترجم را هم به همراه داشت!جالب آنکه همان مدیر در جلسات رو در روی تجار و رایزنی های اقتصادی هم برای سخنرانی کت و شلوار به تن آمده بود!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=349113
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما