دوشنبه 20 تیر 1401 - 8:03

همه آنچه باید در خصوص آفت بلوط های کهگیلویه و بویراحمد بدانیم/آیا سم پاشی مؤثر است؟/چرا نگاه ها فقط به بلوط های باشت است/آقای استاندار فضا را به کارشناسان بدهید

پایگاه خبری تحلیلی بویـرنیـوز:

بلوط های کهگیلویه و بویراحمد مدتی است درگیر آفت شده است، از سردسیر استان گرفته تا مناطق گرمسیری، آفت به جان درختان تنومند بلوط افتاده است.

آفت جوانه خوار در مناطق سردسیر و پروانه برگخوار در مناطق گرمسیری!

جواد رحیمیان کارشناس حوزه منابع طبیعی در گفت و گو با بویرنیوز گفت:

جنگل های بلوط مناطقی از باشت و کهگیلویه مورد هجوم پروانه های برگخوار قرار گرفته است و متاسفانه بخشی از درختان بلوط در حوزه کوشک، پیروزگ و لوداب نیز مورد هجوم این آفت قرار گرفته است.

پروانه جوانه خوار یک نسل در سال دارد و تمام می شود اما پروانه برگ خوار سه نسل دارد یعنی سه بار در سال میتواند تخم ریزی کند و هر دوره تا بلوغ و پروانه شدن تقریبا ۶۰ روز طول میکشه (از اول اسفند تا اواخر مرداد حداقلش هستش و فصل نامساعد هم بصورت تخم و لارو هستش) از این بابت این نوع از آفت، خطرناکتر و بدتر به شمار می رود.

با سم پاشی مخالفم

به شخصه با سم پاشی مخالف هستم، چون حتی سم بی تی که میگن تخصصی هست تمام پروانه ها را از بین میبره، پروانه هایی که بیشترشون مفید هستند و قطعاً حذف آنها بر زیست بوم اثر بدی می گذارد.

راه چیست؟

می بایست فصل زمستان به روش بیولوژیک مبارزه کرد.

آیا درختانی که تغییر رنگ داده اند خشک و از دست رفته اند؟

خیر

لایه رویی برگ توسط آفت خورده میشه و درخت با توجه به از دست دادن پارانشیم برگش، به ظاهر خشکیده میاد، اما این درختان سبز هستند و باتوجه به شرایط محیطی، در طول فصل مجدد اگرچه ضعیف تر از قبل، جوانه میزنند و رویش دارند.

دلیل شیوع این آفت ها چیست؟

زراعت زیراشکوب جنگل، سمپاشی مزارع، دامپروری و برداشت بی رویه آب از عوامل اصلی شیوع این آفت در استان هستند.

جنگل یک مگا اکوسیستم است و باید به همین دید، برای ان برنامه ریزی کرد، جنگل مزرعه نیست.

به گزارش بویرنیوز، اگرچه مستمراً از باشت می شنویم اما واقعیت اینست در بویراحمد و کهگیلویه نیز آفت پروانه های برگ خوار و جوانه خوار را داریم و روند شیوع این آفت همه جنگل های استان را تهدید می کند.

باید مطالعات جامعی با حضور کارشناسان داخلی و خارجی داشت و بهترین تجویز را برای این آفت داشت.

به نظر میرسد خواسته سم پاشی تنها یک خواسته در فضایی احساسی و غیر تخصصی است، دعوت از شرکت های دانش بنیان داخلی و البته محققان مطرح خارجی و تشکیل حلقه ای از متخصصان برای تشخیص درست راه درمان وسپس تجویز مناسب باید صو.رت بگیرد.

استاندار هم مثلاً وقتی وزیر و یا رئیس سازمان جنگل ها می آید از او انتظار می رود تنها مطالبات پایه ای را بیان کند و خواسته ها و مطالب فنی را به اهلش و کارشناسان بپردازد، اینگه جلسه ای در این خصوص تشکیل بشود و 10 کارشناس مطرح در حوزه منابع طبیعی نباشد یک ضعف ست!

نکته آخر اینکه مردم بدانند یکی از دلایل شیوع این آفت دست درازی انسان به منابع طبیعی است، باید برای اصلاح شرایط کنونی کار را از خودمان شروع کنیم، به طبیعت احترام بگذاریم و حریمش را رعایت کنیم، از طرفی بدانیم درختانی که تغییر رنگ داده اند هنوز زنده هستند و نباید با تبر بر جان نحیفشان ضربه بزنیم که این ضربه دقیقاً بر پیکر خودمان و آیندگانمان است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=348837
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    چون استاندار اهل باشت هست . و الان همه چی فقط برای باشت هست .
    ما هم برای طبیعت باشت نگران و ناراحت هستیم و مسئولان باید کلی نگر باشند

  2. مخاطب گفت:

    ایشون در تیرماه سال ۱۴۰۰ جز اعضای کمیته فنی و امضا کننده و تایید کننده ی اجرای محلول پاشی در شهرستان باشت بودند و الان فرار رو به جلو میزنن که گمراه کنند و در حال حاضر در قامت یک کارشناس ظاهر شدند.متاسفانه عموم مردم از نحوه عملکرد کارکنان و تصمیمات داخلی ادارات بی اطلاع هستند.

دیدگاه شما