شنبه 18 تیر 1401 - 18:19

بزرگترین جشنواره عشایر جنوب ایران در کهگیلویه و بویراحمد/معرفی آداب و رسوم استان های جنوب و غرب ایران به همراه مسابقات و جُنگ های شادی در یاسوج با جوایز میلیونی (+جزئیات)

پایگاه خبری تحلیلی بویـرنیـوز:

ششمین جشنواره فرهنگ عشایر ایران زمین که به جشنواره کوچ معروف است بعد از مدت ها همه گیری کرونا و تعطیلی گسترده در واحد‌های گردشگری ، در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود.

این نشست از ۱۹ تیر رسماً کارش را آغاز می‌کند و تا ۲۳ تیرماه ادامه دارد.

و اما برخی از جزئیات و چرایی برگزاری این مراسم از زبان سعید طالبی پور ؛ مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد:

چرایی برپایی:

مدت ها بود که با واسطه کرونا هیچ گونه جشنواره و آئینی در استان برگزار نشده بود و به واسطه بروز ناملایمات اجتماعی و فکری برای مردم و البته رخدادهای تلخ در استان لازم بود برنامه ای برای آرامش بخشی به جامعه و تزریق روحیه نشاط و امید در جامعه لازم بود دست به برگزاری برنامه ای متفاوت زده شود، و چه بهتر از برنامه ای ملی که اتفاقاً عجین شده با روح و روان مردم این دیار است ، این شد که انتخابات برنامه ملی کوچ شد.

در کنار این هدف اما نگاه ما توسعه ارتباطات با سایر استان ها برای معرفی قابلیت های گسترده کهگیلویه و بویراحمد در خصوص صنایع دستی، میراث فرهنگی ، گیاهان دارویی و حتی قابلیت های سرمایه گذاری در این بخش ها و بخش های کشاورزی، صنایع تبدیلی در این حوزه و آبخیز داری و … نیز بوده است.

قطعاً با وجود ظرفیت های متعدد در کنار هنرمندان خوب در حوزه های مختلف از موسیقی و صنایع دستی گرفته تا سایر حوزه های کاری میتوانیم میزبانی خوب و اثربخشی داشته باشیم و در کنار آن نیز معرف خوبی برای بی نهایت قابلیت این دیار هم باشیم.

فرصت برای عرضه محصولات فراهم شده است/هتل ها و اقامتگاه های خصوصی معرفی شدند:

در کنار غرفه های صنایع دستی، غرفه های فروش محصولات دست ساز استان های کشور و کهگیلویه و بویراحمد که شاید به واسطه کرونا و نبود جشنواره ها به حاشیه رفته و صاحبان مشاغل را متضرر کرده بود، برپا شده است تا رونقی باشد به این مشاغل و احیاء حیات و اشتغالزایی در این بخش.

از طرفی برای اقامت میهمانان ما هتل ها و مراکز اقامتی خصوصی را معرفی کردیم تا این بخش نیز فعالانه حیات و رونق مجدد بگیرد.

زمان برگزاری:

بهترین زمان بعد از پشت سر گذاشتن امتحانات و همچنین کنکور بود چرا که می بایست جوانان و نوجوانان نیز در این جشنواره که متعلق و بخاطر یادآوری آداب و رسوم در حال فراموشی این استان است، شرکت فعالی داشته باشند.

این جشنواره با محوریت کوچ در استان ما برگزار می شود و تعداد استان های شرکت کننده ۱۵ استان خواهد بود که از ۱۹ تا ۲۲ و ۲۳ تیرماه جشنواره را خواهیم داشت و به دلیل حمایت از از تولیدات صنایع دستی نمایشگاه یکی دو روز بیشتر برپا خواهد بود.

چرا مشارکت سایر دستگاه ها و بخش خصوصی لازم است!

طالبی پور ادامه داد:

ما دبیر کمیسیون میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری هستیم.

این جشنواره میتواند فرصت خوبی برای معرفی قابلیت های استان در همه بخش ها و حتی جذب سرمایه گذار برای بخش های مختلف باشد ، میتواند در کنار معرفی استان به اقتصاد آن هم کمک کند، برای برگزاری باشکوه و بی نقص آن نیاز به همراهی همه دستگاه ها و خصوصاً اتاق بازرگانی و بخش های خصوصی جدی احساس میشود.

انتظار ما مشارکت فعالانه تر سازمان ها است، بیایند پای کار غرفه هایی که تدارک دیده شده را برای معرفی استان و ظرفیت هایشان استفاده کنند و به ما در این رسالت خطیر کمک دهند.

برنامه ای متفاوت با جوایز میلیونی:

نزدیک به ۱۰۰ غرفه در این نمایشگاه ایجاد می شود، در آنها فروش صنایع دستی و سوغات را هم خواهیم داشت ۱۵ استان شرکت می‌کنند و به معرفی آداب و رسوم و موسیقی خود خواهند پرداخت.

همچنین یکی از بخشهای دیگر رقابت استان‌ها در ۱۰ سیاه چادر بوده تا سبک زندگی عشایری را به نمایش بگذارند در هر بخش جوایز ارزنده‌ای از ۳۰ میلیون تومان تا به پایین به همراه داوری کارها و دیپلم ملی با حضور کارشناسان خبره، نیز در نظر گرفته شده است.

میزگردهای گردشگری و پنل های تخصصی در حوزه گردشگری نیز برپا خواهد شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=348807
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما