شنبه 11 تیر 1401 - 8:40

نمایندگانی که آبادی استانتان از آب کهگیلویه و بویراحمد است | آزاده باشید و رنج جنگل های بلوط استان را هم فریاد بزنید/بلوط ریشه، هویت و حیات این سرزمن را در دل خود دارد

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

بلوط های کهگیلویه و بویراحمد این روزها ناخوش تر از هر زمانی است، در برخی مناطق از جمله باشت اگر این روزها سفر رفته باشید به خوبی از رخسار زرد و غم انگیز درختان بلوط مطلع میشوید.

این آفت پروانه برگ خوار سفید وسعت زیادی از بلوط های استان را درگیر خود کرده است و اگر تدبیری علمی اندیشیده نشود به زودی ریه های زاگرس برای همیشه نابود می شود.

ترک فعل رخ داده و باید برخورد شود

اگر چند ماه پیش و در نسل های اولیه این آفت مبارزه مؤثری صورت می گرفت شاید با این وخامت روبرو نمیشدیم اما متاسفانه با وجود هشدار دلسوزان حوزه طبیعت چنین کاری صورت نگرفت و بدون شک این از مصادیق ترک فعل است.

وعده مجدد 20 میلیاردی

مدت ها پیش بود استاندار با پوشش رسانه ای گسترده از تخصیص بودجه 20 میلیارد تومانی برای مقابله با آفت بلوط های استان خبر داد اما تا امروز حتی 1 ریال از این وعده محقق نشده است.

در سفر اخیر استاندار به سازمان جنگل ها مجددا بر اختصاص بودجه ویژه برای مقابله با این آفت تاکید و با بر سفر مسئولان ملی مرتبط به استان شد. اتفاقی که امیدواریم به زودی رخ بدهد!

استان هایی که آبادای تان از آب کهگیلویه و بویراحمد است چرا لال هستید؟!

بلوط های کهگیلویه و بویراحمد را نباید فقط جنگل های ساده فرض کرد.

بلوط هویت و حیات این استان است، در روزگاری که حتی آرد و نانی برای خوردن نبود این میوه بلوط بود که حیات و زندگی را در این منطقه زنده و در جریان نگه می داشت، در زمستان های سخت این استان و در سایه نبود نعمت گاز این درختان بلوط بودند که گرمابخش خانه های مردم این استان بودند.

سرسبزی و منابع آب این استان هم گره خورده با وجود درختان ارزشمند بلوط آن است.

واقعاً حیف نیست درختانی که برای هزاران سال این آب و خاک را حفظ کرده اند الان نگهداریشان لنگ یک اعتبار چندرغاز باشد؟ چرا از محققان خارجی و دانشمندان خبره دنیا برای نجات بلوط ها کمک نمیگیرید؟ چرا استان هایی که آبادی و اقتصادشان از آب کهگیلویه و بویراحمد است احساس خطر نمی کنند و درد این استان را فریاد نمیزنند؟

باید کاری کرد قبل از آنکه نوش داروی بعد از مرگ سهراب شود، حالا که نمک خورده ایم و همه چیزمان را مدیون بلوط های این استان هستیم دیگر نمکدان نشکنیم و با بی توجهی به این نعمت ارزشمند کفران نعمت نکنیم که روزی این سرمایه از کفمان می رود و آنروز قطعاً تراژدی غم انگیزی از زوال زندگی بشریت در این منطقه را شاهد خواهیم بود…

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=348619
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    اوج بی کسی محیط زیست رو زمانی دارم میبینم که ۸۰ درصد مسئولین و سلبریتی ها در مصاحبه های خود از دغدغه های محیط زیستی میگویند ولی امروز خدا تمامی مدعیان رو روسیاه کرد و تاریخ فراموش نخواهد کرد که نابود کنندگان جنگل های بلوط کیا هستن و چقدر بخیال از این موضوع گذشتند

دیدگاه شما