دوشنبه 6 تیر 1401 - 9:26

درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد در آستانه نابودی/درخواست دیر هنگام امام جمعه باشت!

پایگاه خبری تحلیلی بویـرنیـوز:

پروانه جوانه خوار بلوط (Tortrix viridana L) که در چند دهه اخیر، گونه‌های مختلف بلوط را مورد حمله قرار داده آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شوند.

این آفت با آغاز فصل بهار در سطح جنگل‌های بلوط در ناحیه رویشی زاگرس شروع به فعالیت کرده و خسارات زیادی را به عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند. این حشره با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، ظاهر درخت را عاری از برگ می‌کند و همین باعث می‌شود بسیاری از مردم با گمان بر خشکیدگی درخت، به قطع آن در عرصه اقدام کنند.

این آفتی است که این روزها بخشی از جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در باشت را همچون برخی نقاط زاگرس درگیر خود کرده است.

شرایط به حدی برای درختان بلوط باشت بد شده که امام جمعه این شهرستان خواستار عزل مدیرکل منابع طبیعی شده است.

البته بر روی این درخواست هم ایراد وارد است چرا که مدیرکل فعلی تنها یک ماه در این مسئولیت قرار دارد و با توجه به اینکه زمان حیاتی برخورد با این آفت همانطور که یکی از طبیعت دوستان گفته «درباره بلوط ها به گفته اهل فن حدود دو تا ۳ ماه پیش وقتی آفت ها در نسل اول بودند باید مبارزه انجام می گرفت، که کوتاهی شد، برخی مناطق محلول پاشی شد که ناقص بود. اکنون در مرحله ۳ و یا 4 نسل افت هستیم و محلول پاشی هم فقط شرایط را بدتر می‌کند »

پس این درخواست امام جمعه با باید در شرایط فعلی نامناسب دانست و به نوعی می‌توان آن را نوش داروی بعد از مرگ سهراب دانست.

پشت پا زدن به سرمایه کهگیلویه و بویراحمد!

اگرچه مدتی پیش تبلیغات وسیعی از اختصاص بودجه ۲۰ میلیارد تومانی برای مقابله با آفت بلوط های استان را توسط استانداری شاهد بودیم اما تاکنون ریالی از این مبلغ تخصیص نشده است.

بدون شک با دستان خالی هم نمیتوان به مقابله با این غول درخت خوار! رفت.

پی نوشت:

امیدوارم نگاه ملی به حراست از زیستگاه ارزشمند بلوط در کهگیلویه و بویراحمد همانند پروژه های عمرانی نباشد که تا ۳۰ سال هم به درازا کشیده شده است. بزرگترین دارایی خدادادی استان همین بلوط است که بدون آن قطعاً زیست و حیاتی هم نمیتوان متصور بود ، اکنون آزمون بزرگی برای دولت است ، اگر واقعاً استان جایی در مناسبات کشوری دارد باید حیات را به ریه های آن برگرداند….

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=348526
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    محیط زیست و منابع طبیعی استان را تعطیل کنند بودجه آن را برای این کار بدهند
    هیچ اقدام و صدایی از این دو اداره بلند نشده

دیدگاه شما