سه شنبه 3 خرداد 1401 - 18:14

متروپل آبادان اتفاقی که ممکن است دامن کهگیلویه و بویراحمد را هم دیر یا زود بگیرد/درخواست رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از استاندار

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

ریزش ساختمان متروپل آبادان که تا کنون طبق آمار رسمی ۱۱ کشته و بیش از ۳۰ زخمی در پی داشته است یکی از تلخ ترین اتفاقات خردادماهی ۱۴۰۱ بود، رخدادی که خاطره تلخش قطعاً همیشه همراه خانواده هایی خواهد بود که حالا داغدار عزیزانی هستند که برای خرید ،تفریح و یا مراجعه به مراکز درمانی در آن منطقه حضور داشتند.

کامران جهانبازی در گفت و گو با بویرنیوز با تسلیت این رخداد تلخ به خانواده های آسیب دیده از این اتفاق ناگوار، مردم شریف آبادان و ایران اسلامی، اظهار داشت: همواره تأکید‌مان رعایت مقررات ملی ساختمان و نظارت سازمان های نظام مهندسی ساختمان در وهله اول برای اطمینان از حفظ جان مردم و در وهله بعد حراست از مال آنها است. از طرفی اجرای درست فرامین مهندسی تضمین کننده عدم هدر رفت منابع بیت المال است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گفت: آنطور که این سازمان بررسی و همچنین از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان جویا شدیم، این ساختمان دارای تأییدیه های کافی از سازمان نظام مهندسی نبوده و در گزارشات و مکاتبات متعدد مهندسین مسئول پروژه، خطرات این سازه و لزوم بررسی آن و همچنین اشکال جدی اضافه کردن چندسقف بدون مجوز به عنوان تخلف ساختمانی هشدار داده بودند که متأسفانه این گزارشات توسط شهرداری جدی گرفته نشده است.

جهانبازی گفت: این حادثه تلخ و حوادث مشابه ساختمانی در دل خود یک حقیقت را آشکار می کند « عدم پایبندی به مقررات ساخت و ساز و آنچه اصول مهندسی ساختمان معین کرده و در مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان آمده است، در نهایت هم زیان جانی جبران ناپذیر در پی دارد و هم از دست رفتن مال و دارایی افراد را به همراه خواهد داشت».از طرفی نظام مهندسی وظیفه نظارت و گزارش دهی را داشت که انجام شده و در نهایت این بی توجهی ها به گزارشات مهندسان بوده که موجب این اتفاق شده است. باید بدانیم برخورد و اصلاح در حوزه اختیارات نظام مهندسی ساختمان نیست و مرتبط با حوزه اختیارات سایر دستگاه ها است.

او ادامه داد: در کهگیلویه و بویراحمد هم از این دست سازه ها شاهدیم، بناهایی که به دور از توجه به ظوابط نظام مهندسی با همکاری شهرداری ها توسط مالکینی که آگاهی از مقررات ساخت و ساز ندارند درحاشیه شهرها و حتی در مرکز شهرها و بعضاً پروژه های بلندمرتبه ساخته می شوند و در نهایت با یک اتفاق و و یا زلزله و یا هر مورد آسیب رسان دیگر متوجه خسارت های جدی می‌شوند.

جهانبازی از استاندار خواست این نگاه را از مدیران استانی بخواهد که دخللت های تقابلی با نظام مهندسی را کنار گذاشته و موضوعات مرتبط با امورات مهندسی را به سازمان تخصصی نظام مهندسی ساختمان بسپارند تا ره آورد آن اطمینان از تضمین سلامت جان مردم در ساخت و سازها باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: برای حفظ امنیت و جان مردم باید حضور مهندسان علاوه بر حوزه طراحی و نظارت به اجرا هم برود، به هر حال پای جان مردم در میان است و به نظرم یکی اولویت دارترین مسأله برای همه ما همین موضوع است. انتظار ما همکاری همه دستگاهها، به ویژه شهرداریها و شهروندان برای به سرانجام رسیدن ساخت و سازهای با کیفیت و اصولی در استان است تا شاهد سازه هایی که غیراصولی نباشیم.

کامران جهانبازی خاطر نشان کرد: این اتفاق تلخ قلب همه را جریحه دار کرد اما باید در کنار این احساسات این نگاه را هم تقویت کند که هزینه برای ساخت سازه ای منطقی بر اساس مقررات ملی ساختمان و با نظارت و اجرا توسط مهندسان مورد تأیید نه تنها هدر دادن پول نیست که سرمایه گذاری برای تضمین امنیت طولانی مدت سازه ها است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: کیفیت مصالح هم یکی از ایرادات جدی در این اتفاق بوده است، نظارت ها باید در این حوزه نیز با حساسیت بیشتری دنبال و پیگیری شود.

وی با اشاره به آمار ساخت و سازهای خلاف در کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برخی شهرداران فکر میکنند که تأیید ساخت و سازهای خلاف با یک جریمه در کمیسیون ماده ۱۰۰ ، کمک به مردم است اما در واقع با توجه به شرایط توپوگرافی و قرارگیری استان بر روی کمربند لرزه خیز باید با وسواس بیشتری بر روی ساخت و سازها داشت. 

کامران جهانبازی در پایان خاطر نشان کرد: نادیده گرفتن نظام مهندسی ساختمان در پروسه های ساخت و ساز در نهایت موجب این دست اتفاقات جیران ناپذیر می شود. خواست ما توجه به گزارشات مهندسان و البته عدم دخالت برخی نهادها در وظایف تخصصی این سازمان است. معتقدیم حذف سازمان مهندس ساختمان یعنی باز گذاشتن فضای تخلفات و عاقبت حوادث تلخ اینچنینی است.

نویسنده: سجاد میرالی

و اما گوشه ای از اسناد بی توجهی ها به تذکرات مهندسان در پروژه متروپل اهواز:

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=348093
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. فردین.علیپور گفت:

    سلام ساختمان ۱۰طبقه بلوار قرنی یاسوج تخلفاتی دارد خواهشا پیگیر باشید

  2. ناظرین قربانی اهمال کاری شهرداری گفت:

    با سلام
    بنده خودم ناظر ساختمان هستم بارها شده که در روند نظارتم تخلف ملک را به شهرداری گزارش کردم که (طبق مبحث2 مقررات ملی ساختمان بند 2-6-2 شهرداری ها درخصوص وقوع تخلف ساختمانی توسط ناظر می بایست در اسرع وقت با اطلاع ناظر دستور اصلاح را صادر نماید و تازمان رفع تخلف از ادامه کار جلوگیری کند )ولی متاسفانه در شهرداری یاسوج همچین خبری نیست و حتی بارها شده که گزارشاتم در صورتی که بیش از یک برگ بوده آن را ثبت نکرند و بنده را به دردسر انداختند و مجبور شدهم با پرداخت هزینه از جیب خودم آن گزارشات را اظهار نامه قضایی کنم …مالک را به جان ناظر بیچاره می اندازند و به مالک می گویندکه ما کاری باهات نداریم و این ناظر است که کار شما را تعطیل کرده ….آخه این چه رویه ای است که شهرداری یاسوج در پیش گرفته …بجای اینکه مالک را ملزم به رفع تخلفات ملک در حال ساخت کند آن را به جان ناظر بیچاره می اندازندو بعضا مالکین را راهنمایی می کنند که فلان تخلف ر انجام بده و بعدا در کمیسیون ماده 100 با دادن جریمه مشکلت حل خواهد شد …خلاصه تا زمانی که شهرداری با مالکان کنار می آید انتظار داشتن ساخت و ساز با کیفیت مطلوب مقدور نمی باشد…مدیر محترم لطفا این درد دل که حرف های همه ناظرین است را به اشتراک بگذارید

دیدگاه شما