پنجشنبه 25 فروردین 1401 - 23:35

تصمیمات مهم برای ساخت و ساز در کهگیلویه و بویراحمد/قلع و قمع سازه های غیرمجاز به زودی…

پایگاه خبری تحلیلی بویـرنیـوز:

نشست هم اندیشی سازمان نظام مهندسی، شهرداری و معاونت پیشگیری از جرم دادگستری و تعداد دیگر از قضات محترم کمیسیون های بدوی و تجدید نظر شهرداری یاسوج در خصوص روند ساخت و سازها برگزار شد.

این نشست حاوی مصوباتی مهم در خصوص روند ساخت و سازها و برخورد با سازه های غیر مجاز بود، مصوباتی که عمدتاً به پیشنهاد اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان طرح و مورد موافقت اعضاء قرار گرفت.

در ادامه برخی مصوبات را می‌بینیم:

1.با توجه به وضعیت شهر یاسوج، احداث و ایجاد پارکینگ در اولویت باشد. در ابنیه احداثی بعد از سال 92 کسر پارکینگ بیش از 5 متر ضمانت اجرایش وضع پارکینگ باشد. مگر این که به تشخیص کارشناسی رسمی امکان ان نباشد که در ان صورت رای به جریمه.در ابنیه قبل از 92 اعضای کمیسیون مطابق قانون مختارند با توجه به وضعیت ملک، منطقه وقوع ملک، ضرورت یا عدم ضرورت احداث پارکینگ به لحاظ تراکم جمعیت منطقه ای و وضعیت معابر رای نورد نظر را اعم از جریمه یا وضع پارکینگ صادر فرمایند.

2.شهرداری ظرف دو هفته حداقل دو اکیپ ویژه تخریب،از بهترین و قاطع ترین نیروهای خود تحت نظر یک مهندس که اشنا به سازه باشد برای اجرای آرای قطعی ماده 100 تشکیل، تجهیز و مراتب را به اعضا اعلام نمایند.

  • عیسی حسنی؛ معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری – جهانبازی؛ رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان – مقدم؛ شهردار یاسوج – نادریان؛ معاون دادستان یاسوج- هدایت اکبری؛ رییس شورای شهر یاسوج – کهزادی؛ دبیر هیئت رئیسه نظام مهندسی ساختمان و برخی دیگر از اعضای شورا، قضات دادگستری در این کارگروه حضور داشتند

3.لیست سازه های موقتی که رای تخریب در مورد انها قطعی شده ظرف یک هفته به معاونت پیشگیری اعلام تا با هماهنگی اعضای کمیسیون و شورای شهر و البته بستر سازی در رسانه ها (اطلاع نهادهای عضو شورای تامین و…) نسبت به اجرای آنها اقدام شود.

4.قانونگذار اجازه اعمال مقررات در مورد ابنیه به اعضای کمیسیون داده، در خصوص املاکی که واجد شرایط فنی و مهندسی و شهرسازی و بهداشتی هستند و فقط مشمول جریمه می شوند ولی اضافه بنا دارند، یک پایه و چهارچوب واحد به عنوان ملاک وجود داشته باشد تا بر اساس آن میزان جریمه تعیین شود.این ملاک طوری باشد که هم در کمیسیون های بدوی و هم تجدید نظر مورد توجه باشد تا مردم تصور تخفیف های بیجا و فاقد محمل قانونی را در کمیسیونها (اعم از بدوی و تجدید نظر) نداشته باشند. ملاک سابق اضافه تا 20 متر ضریب 1 تا 30 متر ضریب 2 و بالا تر از 30 متر در مسکونی ضریب 3 و در تحاری 4 بوده که اعضا مخالفتی با اصل ان ندارند و کماکان ملاک باشد.

5.معاونت پیشگیری مکلف است با همکاری شهرداری مراتب امکان دفاع از حقوق سازنده در کمیسیون بدوی و تجدید نظر توسط وکیل را به اطلاع عموم مردم برساند.

6.با توجه به لزوم اخذ نظر مهندسین ناظر سازمان نظام مهندسی در برخی پرونده های پیچیده یا مهم و حاشیه دار، منبعد با تشخیص نماینده معاونت عمرانی شهرداری یا دبیر یا اعضای کمیسیون ها، رئیس محترم سازمان نظام مهندسی نسبت به معرفی یک نماینده جهت شرکت در جلسات مربوط به املاکی که وضعیت خاص دارند یا نیاز به دقت بیشتری دارند، بدون حق رای و صرفاً جهت ارایه نظر مشورتی اقدام نمایند.

7.اگرچه قانونگذار برای کمیسیون های بدوی و تجدید نظر الزامی برای دعوت از طرفین ایجاد نکرده است اما جهت رعایت حقوق شهروندی در پرونده های مهم یا پرونده هایی که اشخاص اصرار دارند حضور داشته باشند و یا در پرونده‌هایی که دارای اهمیت بوده و احتمال تخلف بالا می باشد اعضای کمیسیون ها می توانند هم اجازه حضور شخص سازنده بنا را در جلسه بدهند و هم خود بازدید حضوری از ملک داشته باشند.

8. شهرداری مکلف است نسبت به پالایش و تجدید قوای گشت‌های ساختمان در نواحی مختلف یاسوج و تجهیز این گشت ها تا پایان فروردین ماه اقدام و نتیجه را به معاونت پیشگیری اعلام نماید

9. نتایج این جلسه از طریق اعلام معاونت پیشگیری به دادگستری های شهرستان ها و حوزه های قضایی و نیز اعلام دفتر امور شهری و شوراهای استانداری به شهرداری‌های شهرستان های استان اعلام تا آنها نیز از مقررات آگاه و رویه‌ای واحد و عادلانه اتخاذ گردد.

10.منبعد در صورتی که پرونده مربوط به ملکی در یک کمیسیون بدوی تشکیل شد، پرونده های مربوط به سایر طبقات آن هم صرفاً در همان کمیسیون مطرح گردد تا از تشتت آرا و اختلاف نظر بین دو کمیسیون جلوگیری شود.

در این جلسه مقرر شد موضوع همجوار سازی و همسان سازی و نیز گزارش مرحله‌ای مهندسین ناظر و همچنین موضوع تخریب املاکی که (بیش از ۸۰ درصد یا ۸۰ متر) اضافه بنا دارند و موضوع امضای الکترونیکی اعضای کمیسیون ها و موضوع و چند موضوع دیگر به تدریج مطرح و در خصوص آنها تصمیمات لازم اتخاذ شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=347345
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. جوان بیکار گفت:

    همیشه قانون برای ادمهای ضعیف بوده و هست بعدش هم هیچ وقت تخریبی وجود نخواهد داشت تا پول و پارتی هست

  2. K گفت:

    بسم الله اول شهرداری خودش بعد بیمارستان جلیل بعد دادگستری بعدبقیه ادارات اخ خودشون پارکینگ ندارن

دیدگاه شما