سه شنبه 5 بهمن 1400 - 9:39

خرس کمیاب در کهگیلویه و بویراحمد قربانی شکارچیان بی رحم شد/ اسمش را بگذاریم جهل، خرافات یا شکار به قصد لذت؟/سازمان بازرسی و اطلاعات این شایعه را بررسی کنند!

پایگاه خبری تحلیلی بویـرنیـوز:

«یک قلاده خرس قهوه ای در کوه نور شهرستان چرام شکار و لاشه آن به آتش کشیده شده است.»

این اولین باری نیست که شکار گونه های جانوری ارزشمند در استان را شاهدیم، پیش از این نیز تصاویری از کشتن پلنگ نادر ایرانی، خرس، جوجه تیغی، گراز،، گرگ و روباه و کل و بز کوهی پخش شد و البته برخوردهایی هم شد.

تقریبا همه گونه های جانوری به ویژه آنهایی که یا گوشتشان قابل استفاده است و یا آنهایی که در خرافات و باورهای غلط به جای مانده از گذشته برای درمان استفاده می شود (گزار، جوجه تیغی و خرس) همگی در معرض خطر هستند.

دردناک است عده ای افراد نادان صرفاً بخاطر باور غلط بر استفاده درمانی گوشت، زبان و کیسه صفرا(زهله در گویش لری) یک خرس کمیاب و نادر را اینچنین بیرحمانه شکار و در پایان نیز با افتخار لاشه آنرا به آتش می کشند.

سرمایه استان را به دست خودمان نابود نکنیم، نمک خورده و نمکدان شکسته نشویم!

زندگی در کهگیلویه و بویراحمد با همه کمبودهایش به لطف منابع طبیعی و محیط زیست ارزشمندش جریان دارد.

برای سالیان دراز درختان بلوط بودند که با تأمین قوت غالب مردم استان زندگی را در این دیار تاریخی حفظ کرده اند، امروز اما شاهد ضربات جانکاه بر این یادگاران ارزشمند هستیم.

اگرچه هنوز هم برای تامین نوعی نان و حتی فراورده های درمانی از میوه های بلوط های دنا استفاده می شود و در کنار آن نیز بسیاری از مردم با فروش آن درآمدهای خوبی کسب می کنند اما متاسفانه این بخشندگی درختان بلوط را با قطع و نابودی آنها داریم پاسخ می دهیم، به قول معروف هم نمک خورده و هم شوربختانه نمکدان را شکسته ایم.

داستان دیگر مظاهر محیط زیست هم همین است، گونه های ارزشمند جانوری دنا که در اکوسیستم محیط زیست و منابع طبیعی حضور آنها مهم و حیاتی است و گره خورده با حفظ طبیعت و حتی جنگل های حیاتی استان است سالهاست که با بی مهری ما در حال نابودی است.

مهم ترین داشته کهگیلویه و بویراحمد که رگ حیات و تداوم زندگی در کهگیلویه و بویراحمد به آن بسته است همین درختان و گونه های وحش ارزشمند آن است.

باور کنید برخی عقاید به جا مانده از گذشته ریشه در خرافاتی غیر مستند و غیر علمی دارد، چرا اینطور باید به  دست خودمان سرمایه مان را به دست تبر و تفنگ و چاقو بسپاریم؟ دور نیست آینده ای که ما می مانیم و حسرتی بزرگ برای طبیعتی که دیگر نیست و در ادامه آن زندگی و حیات هم به واسطه همین بی مبالاتی و نمک نشناسی ما در این خطه رخت بر ببندد.

محیط زیست و منابع طبیعی دست به دست هم دهند/این مساله و شایعه را پیگیری کنید!

واقعیت اینست کمبود نیرو و امکانات در هر دو حوزه منابع طبیعی و محیط زیست بیداد می کند، رسالت استاندار و نمایندگان باید حمایت از این دو حوزه ارزشمند باشد و بودجه و امکانات، سامانه های متعدد پایش تصویری و نیرو برای این دو حوزه مطالبه کنند.

خود این دو دستگاه از آنجهت که وظایفشان در نهایت مرتبط با هم است باید دست به دست هم داده و با تعامل بهتر به دنبال حراست از طبیعت و محیط زیست باشند.

برخی ها مدعی دست داشتن برخی نیروهای محیط زیست در شکار کل و بز کوهی هستند این مساله را در گذشته مدیرکل محیط زیست سابق استان مردود دانسته اما از متولیان کنونی این سازمان و سازمان بازرسی و اطلاعات می خواهیم این شایعه را بررسی و نتیجه اش را به مردم مستند اعلام کنند تا دروغ و یا خدای ناکرده راستش برای جامعه روشن شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=345990
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    نفهمی محض و نبود قانون

  2. علی گفت:

    منطقه پشت کره قرق اختصاصی افراد خاصی است که در تمتم ایام سال خصوصا تعطیلات نوروز کباب شگارشان دائم به راه است.

دیدگاه شما