شنبه 4 دی 1400 - 11:32

تراکم فروشی در یاسوج به چه بهایی؟/شهری که دیگر جا برای نفس کشیدن ندارد!

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

امام جمعه یاسوج در انتقادی به جا از ساخت و سازها در شهر یاسوج گفت:

در همه کوچه‌ها و خیابان‌ها ساخت و ساز صد درصدی انجام شده و اگر زلزله‌ای رخ دهد یا بحرانی اتفاق افتد چه باید کرد، در جاهای دیگر کشور اجازه ساخت و ساز حتی یک متر اضافه نیز داده نمی‌شود.

در این باره چند مساله مهم باید مد نظر شهرداری باشد:

اولاً اینکه یاسوج شهری مهاجر پذیر است و نبود طرح جامع مناسب موجب بروز و ظهور محله هایی شده که هیچ فاکتور شهرسازی در آنها رعایت نشده است.

بسیاری از محلات را همه ما رفتیم، خیابان های کج و کوله با ساختمان هایی که هرکدام به سلیقه مالک به هر نحوی که دوست داشته اند ساخت و ساز کرده اند(به خیابان تجاوزه کرده و یا وارد حریم های دیگر شده و …) و در پایان نیز با جریمه در کمیسیون ماده 100 مشکلات قانونی شان هم رفع می شود.

از طرفی بسیاری از ساختمان ها نیز به میزانی که باید پارکینگ ایجاد نکرده اند، این معضل به ویژه در مناطق مرکزی و تجاری شهر محسوس است.

آنهم یاسوجی که از نبود پارگینگ در رنج است و عملی نشدن قوانین در این زمینه نیز مزید بر علت شده است.

بپذیریم این نحوه ساخت و سازها هیچ سنخیتی با یک شهر مرکز استان ندارد، رشد محله ها در سایه عدم سخت گیری شهرداری و سایر دستگاه های خدمات رسان، یاسوج را بیشتر شبیه حلبی آبادها کرده است.

در بسیاری از مناطق همین ساخت و سازهای نامناسب حتی خدمات رسانی دیگر را هم تحت الشعاع قرار می دهد و قطع به یقین در آینده با چالش های جدی روبرو خواهند شد. حتی در مواقع بحرانی نیز آسیب پذیری ها بسیار بالا می رود و اگر خدای ناکرده بحرانی جدی رخ دهد تلفات انسانی بالایی خواهیم داشت.

شهرداری یاسوج باید تغییر رویه دهد در این زمینه، نباید زیبایی و اصول شهرسازی فدای درآمد زایی ماده 100 شود، قطعا چاره مشکل در تغییر رویه و حرکت به سمت مهندسی شدن ساخت و سازها تحت طرح جامع و مناسب شهری است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=345353
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    باسلام اول آب هوای طبیعی یاسوج 2 منابع در آمد استان در مرکز استان یاسوج 3 خانوادهای پولدار از شهرستان توابع استان همچون کهگیلویه دهدشت و توابع آن به یاسوج مهاجرت می‌کنند 4 امکانات رفاهی در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر متمرکز شده است 5امنیت در مرکز استان بهتر از شهرستاها است علت تراکم یاسوج همین است

  2. امیر گفت:

    احسن به دست اندرکاران رسانه مردمی بویرمتاسفانه هرکس از شهرستانهای اطراف که واردیاسوج میشوداولین پرسشی که مطرح می کند اینکه مگر این شهرطرح جامع شهری وتفظیلی ندارداصلاشهرداری چکاره است چرا هیچ ترتیب نظمی درمعماری شهر نیست عملا شهر شده جولانگاه سازنده هایی که هیچ حدومرزی جززیاده خواهی وتعدی وتجاوزبه حقوق شهروندی رانمیشناسندتابااعتراضی روبرومیشونداظهارمی کنند که جریمه اش رامیدیم این روند که دردوسال اخیربیشترین شتاب راگرفته اگرمتوقف نشوداثارسوه و جبران ناپذیری بجامیگذاردکه نسلهای حال وپاینده را قربانی خواهدکرد

دیدگاه شما