سه شنبه 2 آذر 1400 - 11:09

نقویان: من یک اپوزیسیون هستم | با زن نامحرم دست داده‌ام| آقای خاتمی مگر از اشعث بدتر است؟

پایگاه خبری تحلیلی بویـرنیـوز:

نقویان گفت: من منتقد هستم. این چهره را خودم می‌پذیرم. اپوزیسیون هستم البته به معنای سیاسی آن و نه به معنای اصطلاحی آن.

حجت الاسلام ناصر نقویان در گفتگو با خبر فوری درباره اینکه چرا کمتر در تلویزیون ظاهر می‌شود؟ بیان کرد: تلویزیون مثل چرخ و فلک می‌ماند و دور می‌خورد و به جز آقای قرائتی که همیشه هست، یقیه دور می‌خورند. انشاالله ما در دور بعدی خدمت می‌رسیم. اما در حال حاضر با سلیقه‌هایی که در کشور ما حاکم است به اینجا منتهی شده است.

من یک اپوزیسیون هستم به معنای سیاسی آن

این سخنران مشهور درباره تغییر نگاهش به ساختار سیاسی کشور گفت: ریشه یک حادثه معمولا به یک مورد منتهی نمی‌شود، مثلا اشتباه است که بگوییم انقلاب اسلامی با فلان سخنرانی امام شروع شد. سلسله حادثه‌هایی دست به دست هم می‌دهد و در آخر حادثه ای را رقم می‌زند.

نقویان ادامه داد: کمتر یادم می‌آید که مدافع صددرصد باشم و به ورطه تملق و چاپلوسی افتاده باشم. حتی وقت‌هایی که در بیت سخنرانی می‌کردم سعی می‌کردم مسیر مستقیم را حفظ کنم و به طرفی نیفتم. منتهی مسائل طوری چیده شد که به من چهره منتقد و حتی به خیال برخی چهره اپوزیسیون داد.

او گفت: من منتقد هستم. این چهره را خودم می‌پذیرم. اپوزیسیون به معنای اصطلاحی آن خیر، اما به معنای سیاسی آن هستم. اپوزیسیون در خیلی از کشورها جایگاه خودش را دارد. مثلا در مجلس استرالیا یک اتاق اپوزیسیون وجود دارد. این در درون نظام تعریف می‌شود.

او با تاکید بر اینکه در مجموع یک طلبه سیاسی نیست، اظهار کرد: به عنوان طلبه‌ای که در جامعه هستم و با مردم در ارتباطم نمی‌توانم بی‌طرف بمانم و سکوت کنم. اما چه کنیم که سیاست ما را عین اجتماعیات ما کرده اند و سیاست حتی در واکسن و طب ورود کرده است.

نقویان درباره صوت جنجالی که پیشتر از او منتشر شده بود، توضیح داد: آن یک صوت مونتاژ و تقطیع شده بود، شما اگر دوباره و به دقت به آن گوش کنید، پرش صدایی را متوجه می‌شوید. هر بخش آن برای یک جاست. البته من انتقادهایی را کرده ام که درباره بعضی از مواضع رهبری سوال می‌کند. خود رهبری در بسیاری از سخنرانی‌ها در پاسخ به اینکه آیا می‌شود به شما انتقاد کرد فرمودند بله.

او ادامه داد: عده‌ای که خط قرمز را انتقاد از رهبری می‌دانند برخلاف صحبت‌های رهبری عمل می‌کنند. در دین حتی از خدا و پیامبر هم می‌شود سوال کرد. متن قرآن سوال و حتی توهین به پیامبران را نقل می‌کند. من در یکی از سخنرانی‌هایم گفته ام حضرت ابراهیم یک جا درباره قوم لوط به خدا انتقاد می‌کند. سوره هود را ببینید و خدا برای اینکه فردا در خیابان کسی “مرگ بر ضدولایت الله” سر ندهد پرانتزی باز کرده که ابراهیم آدم خیلی خوبی است. چون برخی از پاپ هم کاتولیک ترند.

اگر کسی انتقاد کرد، او را به اوین نبرید

نقویان گفت: ما از مسئولان انتظار داریم که اگر کسی انتقاد کرد به جای اینکه او را بایکوت، محکوم یا ممنوع کنند یا تا اوین ببرند، ببیند اگر طرف نیت خیرخواهانه دارد چتر حمایتی بر سرش پهن کرده و حرفش را بشنوند. شما با بایکوت کردن، برنده این میدان شما نخواهید بود. تجربه تاریخی، دلایل فلسفی و رویکردهای اجتماعی این را تایید می‌کند.

آقای خاتمی مگر از اشعث بدتر است؟

وی تاکید کرد: من در دوره ای که نقد کردم، عضو کدام حزب سیاسی شدم؟ با کدام سفارتخانه مصاحبه کردم با اینکه از جاهای مختلف سراغ من آمدند و هنوز هم می‌آیند. شما یک مصاحبه از من نمی‌بینید. ما به هیچ جا وابستگی نشان ندادم.

نقویان با تاکید بر اینکه ما از دو گروه همیشه ضربه خوردیم؛ یکی مغرضان و دیگری جاهلان، بیان کرد: یک بار با آقای قرائتی صحبت می‌کردم، پرسید چرا سراغ اصلاح طلبان رفتید؟ گفتم یک نمونه بیاورید که من در جلسه خصوصی اینها شرکت کرده باشم یا در حزب آنها رفته باشم. اگر من در مجلس ختم مرحوم پدرخانم آقای خاتمی شرکت کردم، چون قبلش پدر من از دنیا رفت و ایشان تسلیت نامه ای با خط زیبایشان برای من مرقوم کردند و فرستادند. انصاف و ادب اقتضا می‌کرد که من هم بروم. مگر آقای خاتمی از اشعث بدتر است؟ اشعث دشمن شماره یک حضرت علی بود، وقتی پسر اشعث فوت می‌کند، حضرت به خانه اشعث به تسلیت می‌رود. این در نهج البلاغه است. وقتی اینها را توضیح دادم آقای قرائتی یک جایی رفتند برای دفاع از بنده.

امنیت فقط این نیست که داعش به کشور حمله نکند

نقویان با تاکید بر اینکه ” می‌دانم انتقاداتم به گوش مسئولین می‌رسد” بیان کرد: تبدیل به فرزندی شده‌ایم که پدر فقط ادعا می‌کند پول می‌دهم و امنیت شما را تامین کرده‌ام اما خیلی چیزهای دیگر هم باید تامین شود. حتی امنیت هم شاخه‌های متنوعی دارد، امنیت شغلی، امنیت صنفی، امنیت اقتصادی، امنیت روانی، امنیت جنسی، امنیت خبری و… داریم، صرف اینکه داعش حمله نکند که امنیت نیست. این نگاه کودکانه است، وقتی داعش‌های دیگر از داخل به ما حمله می‌کنند.

او ادامه داد: شما امروز جنس می‌خرید فردا نمی‌دانید قیمتش چند می‌شود، پول‌هایت را جمع می‌کنی که یک آلونک بخری، ناگهان ارزش پولت هیچ می‌شود. آخرش باید بروی بهشت زهرا یک جایی برای خودت بخری.

وی گفت: زمانی ما منتقدان تک صدا بودیم الان این صدا از جاهای مختلف شنیده می‌شود. اگر امروز آقایان حتی پای درددل مراجع بنشینند، متوجه می‌شوند که دیگر تک صدا نیست و به همهمه تبدیل شده و اگر روزی این همهمه قدرت پیدا کند، ممکن است اتفاقاتی که ما دلمان نمی‌خواهد بیفتد، کما اینکه تاریخ اصلاحات و انقلاب‌ها این را نشان می‌دهد.

نظام باید به انتقادات پاسخ دهد و جبران کند

این سخنور معروف با تاکید بر اینکه نظام باید به انتقادات پاسخ دهد و آنها را جبران کند، گفت: رودهای مجزای منتقد نظام روزی به دریای خروشان می‌پیوندد. اگر روزی همه گروه‌ها و اقشار روی یک مسئله به اشتراک نظر برسند برای نظام خطرآفرین خواهد بود‌. سابقه انقلاب ما هم این را نشان می‌دهد. مثلا هیچوقت کمونیست‌ها با مسلمان‌ها آبشان در یک جوی نمی‌رود اما همه علیه شاه به هم پیوستند. الان هم همین است. یکی مذهبی است و یک نفر می‌گوید من به مذهب اعتقاد ندارم اما پدرم در اثر کرونا دارد می‌میرد، من واکسن به موقع می‌خواهم. مثل کسی در حال رانندگی است و تخلف می‌کند، از او که نمی‌پرسند تو دینت چیست؟ او تخلف کرده هر دینی داشته باشد. نظام باید به این انتقادها توجه کند، به آنها پاسخ دهد و جبران کند.

در خیابان به خاطر تصمیمات نظام سرم پایین است

نقویان بیان کرد: من یک طلبه ام و دلم می‌خواهد در خیابان به خاطر تصمیمات نظام سرم بالا باشد اما الان سرم پایین است. شما کاری کردید که قابل دفاع نیستید.

وی گفت: مردم عادی به شاخ و برگ‌ها نگاه می‌کنند، من به ریشه‌ها نگاه می‌کنم. می‌گویم آقای شورای نگهبان این کشور الان بیمار است، تو وظیفه داری یک طبیب خوب پیدا کنی نه اینکه کسی بیاید و ادعا کند که من می‌توانم، مگر انسان جانش را دست هر رمال و جن گیر و فالگیری می‌دهد؟

او ادامه داد: ما درباره سرکار آمدن همین دولت هم منتقدیم، چون باید ببینیم شخصیتی باتجربه‌تر، والاتر و پردانش‌تر نداشتیم؟ شما باید بروید و ناز طرف را بکشید. باید فیلترها و شاخص‌هایی که برای خود ساخته اید را بردارید. گزینش شما لطمه جدی به کشور زده است.

نقویان تصریح کرد: البته اگر کسی را که سر کار آورده‌اید، خوب کار کند، ما مخلصش هم هستیم. ما با هیچ‌کس عقد اخوت دائم نبستیم حتی با امام خمینی. به ما اینجور فرمودند که باید با حقیقت پیمان ببندیم. هر کسی که طبق شاخص‌ها در این مسیر باشد، مخلصش هستیم اما اگر از شاخص‌ها دور شود، علیه‌اش انتقاد می‌کنیم.

احمدی‌نژاد به خاطر جنایت‌هایش باید محاکمه شود

وی گفت: یک سری از زیرساخت‌های اعوجاج و کجی و ناراستی از زمان آقای احمدی نژاد در این کشور پایه گذاری شد. نمونه‌های آن واضح است. البته بگویم که من در هر دو دوره به احمدی‌نژاد رأی دادم اما در دو سال آخر دولت احمدی‌نژاد برایم یقین شد او منحرف شده است. همان موقع آقایان قبول نمی‌کردند اما الان می‌بینند این آدم رسما همان حرفی را می‌زند که بی‌بی‌سی می‌گوید.

او ادامه داد: نزدیکترین افراد به او در این کشور محاکمه شده و به عنوان مجرم شناخته شدند و اگر نظام جمهوری اسلامی جرأت کند و احمدی‌نژاد را به میز محاکمه بکشاند و پرونده صادقانه‌ای برایش تشکیل دهد، خواهند دید او چه جنایت‌هایی کرده است. او باید در یک دادگاه رسمی به محاکمه علنی کشیده شود و قطعا جرمش سنگین خواهد بود.

شورای نگهبان بر مسیر عدالت رفتار نمی‌کند

او سپس فراتر رفته و می گوید: البته اگر بخواهیم محاکمه کنیم باید ابتدا کسانی را محاکمه کنید که احمدی‌نژاد و روحانی را بر ما مسلط کردند. مگر ما احمدی‌نژاد می‌شناختیم؟ مگر نمی‌گویید روحانی مهره دشمن است و برایش گاندو می‌سازید، خب اول بروید کسانی را که او را بر ما مسلط کردید، محاکمه کنید. اگر نمی‌دانستید که خیلی ساده اید؛ چرا بر سر این کارید؟

نقویان گفت: اگر برای شورای نگهبان هیچ جناحی فرق نکند، راست و چپ و منتقد و متملق فرقی نکند، مردم دستشان را می‌بوسند اما می‌بینند آنها آقای رفسنجانی رد می‌کنند، آقای پزشکیان را رد می‌کنند. یک پرونده از ایشان دارید؟ بعد فلان آقا را تایید می‌کنید که اصلا با هم قابل مقایسه نیستند. مردم می‌فهمند که شورای نگهبان بر مسیر عدالت رفتار نمی‌کند.

در خارج از کشور با زن نامحرم دست داده ام

نقویان درباره حضورش در شورای صدور پروانه فیلم‌ها و صحبتش علیه فیلم چهارشنبه سوری اصغر فرهادی گفت: بگویید من همانجا استعفا دادم و بیرون آمدم چون انتقادات جدی به آن مجموعه داشتم. در آن زمان من قرار بود به عنوان یک گلوگاه با یک سری شاخص‌ها اجازه انتشار فیلم بدهم. آن فیلم چندین ایراد محتوایی و حتی صوری داشت. صرف این نبود که با مبانی دینی نمی‌خواند. آن موقع آقای فرهادی تبدیل به اصغر فرهادی امروز نشده بود و جزو تهیه کنندگان گمنام و تازه کار بود. الان ایشان فیلم‌های خوبی ساخته است.

این سخنران دینی با اشاره به اینکه فیلمی که می‌آید قرار است دردی را نشان دهد اما درست نشان دهد، ادامه داد: به صرف اینکه آقای اصغر فرهادی هستی و پشت سر ما نماز نمی‌خوانی و ریش نداری و خارج می‌روی و پاپیون و کراوات می‌زنی و با خانم بی حجاب دست می‌دهی، مخالفتی نکردم. خود من هم در خارج با زن نامحرم دست داده ام و از گفتنش ابایی ندارم چون فقه من این اجازه را به من داده است.

افراد به صرف دو تابعیتی بودن وطن‌‌فروش نیستند

او با تاکید بر اینکه مسئولین نباید در رسانه‌ها به جان هم بیفتند که سودش به جیب دشمن و دودش به چشم  دوستان می‌رود، گفت: وقتی مسئولین حاضر هستند مغز خود را در اختیار دکتر سمیعی قرار دهند، چرا از دو تابعیتی‌ها استفاده نمی‌کنند؟ اگر آدم یک تابعیتی که بتواند کار را انجام دهید ندارید، بروید دوتابعیتی بیاورید، منتهی کاربلد و سالم باشد. به صرف دوتابعیتی بودن افراد جنایتکار یا وطن‌‌فروش نیستند

وی گفت: در بقیه دنیا هم همین است؛ شهردار لندن کیست؟ یا وزیر اقتصاد انگلیس؟ مسلمان هستند. یا مثلا در نروژ یکی از دوستان من که ایرانی و مسلمان تندی است مدتی شهردار اسلو بود. او هر ساله در کشورهای اسکاندیناوی افراد را به حج می‌برد.

منبع: خبر فوری

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=344635
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما