سه شنبه 22 تیر 1400 - 12:45

ماجرای فتح تهران به دست لُرها و بانویی که نامش در تاریخ ایران ماندگار شد

بویرنیوز– حرکت نیروهای سردار اسعد برای فتح تهران

۵ تیر ۱۲۸۸هـ.ش نیروهای سردار اسعد بختیاری از اصفهان به قم وارد شدند. در مقابل، سعدالدوله، قوایی به فرماندهی امیر مفخم‌ بختیاری به سمت کرج فرستاد.

 

شاه با گرو گذاشتن جواهرات سلطنتی، مبلغ پنجاه‌هزار تومان از بانک استقراضی روس، وام گرفت و قسمتی از حقوق معوقه سربازان را پرداخت. قوای نظامی دو طرف آماده جنگ شدند ولی سعدالدوله در تلاش برای مذاکره و حل و فصل مسالمت‌آمیز موضوع بود. بدین منظور از سردار اسعد و سپهدار تنکابنی خواست، نمایندگانی برای مذاکره نزد او بفرستند؛ ولی مسیر حوادث به‌گونه‌ای بود که تدابیر سعدالدوله به نتیجه نرسید و همکاران او از کار کناره‌گیری کردند. روز ۲۲ تیرماه ۱۲۸۸ ه‍.ش قوای سردار اسعد و سپهدار تنکابنی، در نزدیکی تهران به‌هم رسیدند و در بادامک، اردو زدند. جنگ بین قزاقان دولتی و قوای مشروطه‌خواه درگرفت و عصر روز ۲۴ تیرماه، جنگ به نفع مشروطه‌خواهان پایان پذیرفت.

فردای آن روز محمدعلی شاه و نزدیکان او به سفارت روسیه و سعدالدوله به سفارت انگلستان پناه بردند. بالاخره قوای مشروطه توانستند کنترل کامل تهران را به دست بگیرند. در این میان سران این قوا در عمارت بهارستان ساکن شدند و زمام امور تهران را به‌دست گرفتند. پس از متحصن شدن محمدعلی شاه در سفارت روسیه؛ نمایندگان روسیه و انگلستان در عمارت بهارستان با دو زعیم مشروطه، دیدار کردند. در نهایت بعد از گفت‌وگوهای سیاسی، محمدعلی شاه از سلطنت خلع شد و شاه جدید (احمد شاه) به تخت نشست و عضدالملک نایب‌السلطنه شد. در آن هنگامه هیاتی به نام «مجلس عالی» که اعضای آن قریب به ۳۰ نفر بوده و از معتمدین سردار اسعد و سپهدار اعظم شناخته می‌شدند، تشکیل شد و این «مجلس عالی» هیات وزیرانی به شرح زیر انتخاب و معرفی کرد:

سردار اسعد بختیاری: وزیر داخله

سپهدار تنکابنی: وزیر جنگ

ابوالقاسم ناصرالملک: وزیر خارجه

حسن مستوفی‌الممالک: وزیر مالیه

فرمانفرما: وزیر عدلیه

سردار منصور رشتی: وزیر پست و تلگراف

صنیع‌الدوله: وزیر معارف

بی‌بی مریم به عنوان یکی از زنان تحصیلکرده زمان مشروطه در حمایت از آزادی‌خواهان به تهران لشکرکشی کرد. قبل از فتح تهران٬ همراه سواران خود مخفیانه وارد پایتخت شد و شبانه بر سقف خانه‌ای رو به روی مجلس بهارستان سنگربندی کرد تا بعد از ورود سردار اسعد بختیاری با قزاق‌ها بجنگند. بعد از این ماجرا  بود که به بی‌بی‌مریم، لقب سردار دادند. سردار بی بی مریم بختیاری، یکی از مشوقین اصلی پدرش یعنی سردار اسعد بختیاری جهت فتح تهران محسوب می‌شد. وی طی نامه‌ها و تلگراف‌های مختلف بین سران ایل و سخنرانی‌های مهیج و گیرا، افراد ایل را جهت مبارزه با استبداد صغیر (استبداد محمدعلی شاهی) آماده می‌کرد و به عنوان یکی از شخصیت‌های ضداستعماری و استبدادی عصر قاجار مطرح بوده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=341341
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بویراحمد گفت:

    با سلام چرا بزرگان سرداران قوم لر که تعداد آنها کم نیست و همینطور خدمات آنها در بزنگاههای تاریخی با خیلی از سرداران دیگر اقوام قابل مقایسه نیست.به درستی نه ستایشی نه بزرگداشتی نه فیلمی تهیه نمیشود

  2. ناشناس گفت:

    البته سردار اسعد بردار بی بی مریم بوده

  3. فرزانه بهدادفر گفت:

    اصلانامی ازسرداراسعد یا بی بی مریم ودیگرخوانین بختیاری که نقش بسیار بسزایی درفتح تهران و ‌اصفهان داشتن برده نمی شود ومورد بی مهری قرار گرفته اند فکر میکنم این امر مغرضانه وتامدی می باشد باید مورخین ومفسرین تاریخی وسیاسی بی طرفانه بنگارند وتفسیرنمایند روح سرداران شجاع بختیاری که بافداکار وجانثاری درراه آزادی ایران مبارزه کردن شاد ویادشان گرامی وراهشان پر رهروباد

  4. رضا گفت:

    درود بر شرفشون مردم با غیرت لر

  5. کُر زاگرس گفت:

    گَر ایران بختیاری نداشت گمانم ز بخت یاری نداشت

دیدگاه شما