چهارشنبه 9 تیر 1400 - 22:05

ترافیک سنگین از بهارستان به پاستور/ «نمایندگان انقلابی» به توصیه «یک ماه پیش» رهبری پایبند باشند/ لزوم قانون‌گذاری سخت‌گیرانه برای پشت‌کردن به‌رأی مردم!

برخی شنیده‌ها نیز حکایت از این دارد که برخی وکلای ملت در حال رایزنی برای گرفتن مسئولیت در دولت جدید هستند. این در صورتی است که مقام معظم رهبری در دیدار ششم خردادماه سال جاری ـ درست یک ماه پیش ـ خود با نمایندگان مجلس یازدهم «آن‌ها را به پرهیز از تلاش برای رسیدن به منصب وزارت یا پست‌های اجرایی توصیه کردند.»

بویرنیوز– برخی شنیده‌ها نیز حکایت از این دارد که برخی وکلای ملت در حال رایزنی برای گرفتن مسئولیت در دولت جدید هستند. این در صورتی است که مقام معظم رهبری در دیدار ششم خردادماه سال جاری ـ درست یک ماه پیش ـ خود با نمایندگان مجلس یازدهم آن‌ها را به پرهیز از تلاش برای رسیدن به منصب وزارت یا پست‌های اجرایی توصیه کردند.

به گزارش «تابناک»، انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم تمام شد و آیت الله سید ابراهیم رییسی با بیش از ۱۸ میلیون رای توانست به رقبای خود غلبه یافته و به پاستور راه یابد.

طبق اعلام مجلس، مراسم تحلیف رییس جمهور منتخب ۱۴ مردادماه برگزار می شود. مراسم تحلیف رئیس جمهوری پس از تنفیذ حکم وی از سوی رهبر انقلاب با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان و رئیس قوه قضاییه انجام می‌شود.

در مراسم تحلیف، رئیس جمهور طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی در حضور نمایندگان ملت سوگند یاد می‌کند که همهٔ استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌ است، به کار گیرد.

با نزدیک شدن به شروع کار رسمی دولت سیزدهم، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در خصوص همکاران سید ابراهیم رئیسی و چینش کابینه به شدت داغ شده است. تاکنون لیست های مختلفی از اعضای کابینه سیزدهم منتشر شده که در آن اسامی افرادی برای تصدی وزارتخانه ها به چشم می خورد که البته رییس جمهور منتخب در برنامه بدون تعارف به این لیست‌ها واکنش نشان داد و گفت: این گمانه‌زنی‌ها چندان دقیق نیست.

مقام معظم رهبری در دیدار ۶ خردادماه سال جاری- درست یک ماه پیش- خود با نمایندگان مجلس یازدهم «آنها را به پرهیز از تلاش برای رسیدن به منصب وزارت یا پست‌های اجرایی توصیه کردند.»

در لیست‌هایی که اخیرا در مورد چینش احتمالی کابینه دولت سیزدهم منتشر شده، اسامی برخی نمایندگان فعلی مجلس به چشم می خورد و برخی شنیده‌ها نیز حکایت از این دارد که برخی وکلای ملت در حال رایزنی برای گرفتن مسئولیت در دولت جدید هستند. این در صورتی است که مقام معظم رهبری در دیدار ششم خردادماه سال جاری- درست یک ماه پیش- خود با نمایندگان مجلس یازدهم «آنها را به پرهیز از تلاش برای رسیدن به منصب وزارت یا پست‌های اجرایی توصیه کردند.»

رهبر انقلاب در این دیدار، به نمایندگان تاکید فرموده بودند که حتی ورود به مسائل اجرایی و تلاش برای سپرده شدن مسئولیت های شهری و استانی به اشخاص مورد نظر مجلسی ها از دیگر آسیب هایی است که نمایندگان در معرض آنها قرار دارند.

هرچند فرمایش های مقام معظم رهبری و توصیه ایشان به نمایندگان کاملا روشن و گویاست، باید اشاره کرد که نکته مورد اشاره توسط ایشان از این جهت بوده که «نمایندگان به رای مردم به عنوان وکیل ملت احترام بگذارند و صحنه خدمت به مردم را در مجلس خالی نکنند.»

هرچند فرمایش های مقام معظم رهبری و توصیه ایشان به نمایندگان کاملا روشن و گویا است، باید اشاره کرد که نکته مورد اشاره توسط ایشان از این جهت بوده که «نمایندگان به رای مردم به عنوان وکیل ملت احترام بگذارند و صحنه خدمت به مردم را در مجلس خالی نکنند.»

رویکردی که اکنون برخی نمایندگان مجلس برای ورود به دولت در پیش گرفته‌اند، دقیقا بر خلاف توصیه رهبر معظم انقلاب است که کمتر از یک ماه پیش خطاب به وکلای مردم در مجلس بیان شده است؛ بنابراین انتظار است که رییس جمهور منتخب در چینش همکاران و اعضای کابینه خود بجد پایبند به توصیه مقام معظم رهبری به نمایندگان مجلس باشند و از طرفی مجلسی ها به رای مردم و فرمایش اخیر رهبری احترام بگذارند.

این انتظار از رییس جمهور منتخب وجود دارد که در چینش کابینه به سمتی حرکت کند که تنها در صورت نیاز و نبود چهره متخصص از مجلسی ها بهره بگیرد؛ به عبارتی اگر فرد شایسته‌ای برای مسئولیت پذیرفتن در دولت آتی پیدا نشد، بنا به ضرورت رئیس جمهور منتخب از یک نماینده برای پذیرفتن مسئولیت بهره بگیرد.

رییس جمهور منتخب در چینش همکاران و اعضای کابینه خود بجد پایبند به توصیه مقام معظم رهبری به نمایندگان مجلس باشند و از طرفی مجلسی ها به رای مردم و فرمایش اخیر رهبری احترام بگذارند.

این نکته باید مورد نظر و تاکید باشد که به صرف کمک انتخاباتی به رییس جمهور منتخب و فعالیت در ستاد ایشان نباید برای افراد این انتظار را به جهت تصدی یک کرسی وزارتخانه و یا راهیابی به جمع اعضای دولت ایجاد کند.

حال اگر چنانچه نماینده ای قصد انجام چنین کاری را دارد، سایر نمایندگان مجلس برای عمل به فرمایش های رهبر انقلاب باید با استعفا یا کناره گیری آن نماینده به صرف پیوستن به دولت و پشت کردن به رأی مردم برخورد جدی تری انجام داده و یا با آن مخالفت کنند؛ اگر چنین فضایی توسط پارلمان نشینان مهیا شود، حتما شرایط بهتری برای دولت منتخب فراهم خواهد شد و آیت الله رئیسی نیز بدون هرگونه فشاری می تواند نسبت به چینش کابینه اش اقدام کند.

پیشنهاد می شود برای عمل کردن مجلس انقلابی به فرمایش های اخیر رهبر انقلاب، مبنی بر اینکه نمایندگان از تلاش برای رسیدن به منصب وزارت یا پست‌های اجرایی برحذر باشند، قوانین سخت گیرانه ای مصوب گردد تا وکلای مردم برای ارتقای شرایط خودشان به راحتی نتوانند از نمایندگی مجلس استعفا کرده، به رأی مردم پشت کنند و به سمت پذیرش مسئولیت اجرایی در دولت بروند.

پیشنهاد می شود برای عمل کردن مجلس انقلابی به فرمایشات اخیر رهبر انقلاب مبنی بر اینکه نمایندگان از تلاش برای رسیدن به منصب وزارت یا پست‌های اجرایی برحذر باشند، قوانین سخت گیرانه ای مصوب شود.

مجلسی ها می توانند به این فرمایش رهبر انقلاب، جامه قانونی بپوشانند؛ مثلا می توانند طرحی را در قوه مقننه آماده سازند که بر اساس آن هر نماینده ای که قصد پذیرش مسئولیت اجرایی یا وزارت در دولت کرد و به این دلیل کرسی نمایندگی مردم در مجلس را وا نهاد، برای چند دوره متوالی از حضور در انتخابات مجلس و ورود به خانه ملت محروم شود. تنها در این صورت است که می توان از پله شدن نمایندگی برای رسیدن به پست ها بالاتر جلوگیری کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=341007
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما