پنجشنبه 3 تیر 1400 - 22:02

داستان فایل پی دی اف نتایج شورای شهر یاسوج و ماجرای درگیری و نگرانی از پلیس و درسی که باید آویزه گوش مسئولان کهگیلویه و بویراحمد باشد

مسأله انتخابات شورای شهر یاسوج باید درس عبرتی برای مسئولان کهگیلویه و بویراحمد باشد.

پایگاه خبری تحلیلی بویـرنیـوز

بنای پرداختن مجدد به حواشی و چالش های انتخابات شورای شهر یاسوج را نداشتیم اما از آنجائیکه همچنان حواشی آن نقل محافل مردم در فضای حقیقی و مجازی است، از زاویه ای دیگر به آن میپردازیم.

جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بود از صبح کردم پای صندوق های رأی آمدند، برخی ها در ورودی محل های رأی گیری به تبلیغ نامزدهای مورد حمایت خود می‌پرداختند.

بازرس انتخابات مدام سرکشی می‌کرد و برخورد می‌کرد اما پشت سرش دوباره دختران و پسران نوجوان و جوانی که کارت به دست آمده بودند به ترغیب مردم برای رأی به نامزد خود می‌پرداختند.

دستگاه قضا هم نظارت داشت ، نظارت آنها اما عمدتاً به موارد مهم‌تر از جمله خرید و فروش آرا و بی نظمی در مراکز رأی گیری و دخالت نمایندگان فرماندار و هیئت های انتخاباتی مربوط بود و در همان روز ۱۰۰ نفر از این افراد دستگیر و تا پایان روند انتخابات در بازداشت بودند.

رأی گیری تا بامداد شنبه ادامه داشت و در نهایت فرایند انتخابات با مشارکت همه دستگاه ها با خوبی پایان گرفت.

صبح شنبه زودتر از ساعت ۷ بود که تصویری از آرای نتایج شورای شهر یاسوج در فضای مجازی منتشر شود با کمی وقفه فایل پی دی اف نتایج هم آمد!

جالب اینکه خود نامزدها هم این لیست را پذیرفته و بی توجه به رسمی بودن آن اقدام به شادی و برگزاری جشن کردند.

لیست اما چند ساعت بعد توسط فرماندار تکذیب شد و گفته شد این لیست تجمیع تمام صندوق ها نیست، در فضای مجازی از حذف نفر آخر لیست اولیه صحبت میشد همین حرف و حدیث ها هم کلید اعتراضات اولیه را زد، در ادامه اما مسأله دیگری طرح شد و همه در فضای مجازی از تغییر نفر ۵ با ۸ گفتند و در ادامه اعتراض و بغض آن داوطلب معترض موجب خشم هوادارانش شد.

در همان حال هم نشست همه معتمدان مردم، مسئولان و خود داوطلبان برای بررسی نتیجه انتخابات در حال برگزاری بود.

مشاهده سامانه و اطلاعات آن نشان میداد واقعاً نتیجه تجمیع انتخابات چیزی غیر از آن لیست اولیه بود اما باور این مسأله برای مردم سخت شد و آن هم از بی اعتمادی آنان به سخنان مسئولان آب می‌خورد.

گلایه از پلیس و حضور فرمانده کل ناجا در کهگیلویه و بویراحمد

عصر یکشنبه بود که برخی درگیری ها موجب ورود پلیس شد و همان روز نیز اینترنت ها با اختلال مواجه شد.

مردم از پلیس گلایه مند شدند و با پخش برخی تصاویر ناراحت از نحوه برخورد پلیس شدند/ هرچند معتقدیم پلیس چاره ای نداشت تامین امنیت مردم برای پلیسی که در این فرایند و اعتراض مردم هیچ کاره است جای قدردانی هم دارد و رفتار غیر صحیح یک مأمور نباید به نام ناجا نوشته شود/ پلیس از آنجهت که احتمال گسترده شدن اعتراضات خارج از عرف و حتی درگیری طایفه ای را میداد سخت برخورد کرد.

سردار اشتری فرمانده پلیس نیز میهمان مردم مرکز استان بود و نشست های با مسئولان داشت، معترضان نیز در این میان شکایت هایی از رفتار برخی مأموران را تقدیم او کردند.

مقصر پلیس نیست، مقصر مسئولان هستند که اگر حق هم با آنها باشند اما نتوانستند مدیریت خوبی کنند این شرایط را رقم زدند.

درس عبرتی که باید همیشه مد نظر داشت

فضای کهگیلویه و بویراحمد برای انتخابات شورا و مجلس همواره دچار حساسیت های ویژه است.

از ابتدا و در انتخاب اعضای هیئت های اجرایی انتخابات باید جانب بی طرفی ۱۰۰ درصد رعایت شود این گام نخست اعتماد آفرینی برای مردم است.

ارتباط تصویری مستمر با مردم و پخش زنده از شبکه استانی می‌توانست روشنگری خوبی را رقم بزند که انجام نشد ، اگر فرایند بررسی آمار صندوق ها به صورت زنده برای مردم توضیح داده میشد قطعاً قانع می‌شدند، مردم ما آشنا با رأی گیری الکترونیکی بودند، ما میدانیم امکان دخل و تصرف در استان نیست ، نتایج و آرا در استان فقط قابلیت مشاهده دارند و بس، خب زحمت داشت این را شفاف و تصویری به مردم می‌گفتید؟!

مسئولان ما باید حرف زدن با مردم را یاد بگیرند، اعتماد بدست آوردن سخت است اما دیدیم بر باد دادن اعتماد مردم کوچکترین اشتباه کافی است!

اشتباه آن فرد منعکس کننده لیست غیر رسمی و اولیه قبول اما ناتوانی در مدیریت فضا و ارتباط مؤثر نگرفتن با مردم برای حل شاعبه ها قطعاً قصور بزرگتری بود.

این مسأله را پرداختم که بگویم اگرچه انتخابات یک روز بود اما یک اشتباه باعث نگرانی و خشم مردم شد ، ناراحتی که همچنان ادامه دارد و نقل محافل است و البته رسانه های خارجی همچنان بر آن مانور می‌دهند.

مسئولان باید در انتخابات ها به صورت منطقی و مستمر با مردم سخن بگویند و برای اعتماد آفرینی در آنها کم نگذارند، حضور یک فرد بی طرف از تهران برای نظارت بر نتایج و اعلام آن توسط همان فرد، ارتباط زنده تصویری با مردم و اقناع درست و منطقی نامزدها باید یک اصل باشد.

مردم کهگیلویه و بویراحمد باید تاب آوری خود را بالا ببرند ، مسیرهای اعتراض مشخص است و قانون راهکار احقاق حقوق همه را در نظر گرفته است.

یادمان باشد از دست رفتن نظم و امنیت دودش مستقیم به چشم خود مردم می‌رود قدردان این نعمت باشیم که با از دست رفتنش خواهیم فهمید چه گوهر گرانبهایی را به مفت فروختیم!!!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=340867
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    باسلام فقط شعار ندهید 42سال گذشته تجربه شده رای مردم محروم گچساران توسط نمایندگان تهران باطل می شود کس حاضر نشده حتی اعتراض کند همیشه بی عدالتی بوده و هست وخواهد بود

  2. نظر گفت:

    بی عدالتی که باشه این مشکلات هم باید پیش بیاد .چرا با مردم باید بد برخورد بشه

دیدگاه شما