دوشنبه 24 خرداد 1400 - 8:11

جای خالی زنان در پارلمان شهری مرکز کهگیلویه و بویراحمد/چرا خواست زنان اولویتی در مسائل شهری ندارد؟

در شورای پنجم شهرهای پرجمعیت کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج، دهدشت و گچساران) تنها گچساران یک خانم در میان برنده ها بود.

به گزارش بویـرنیـوز، شورای شهر پنجم مرکز کهگیلویه و بویراحمد در حالی به کار خود پایان می‌دهد که هیچ بانویی موفقیت به راهیابی در آن و مشارکت در تصمیم گیری ها به نفع زنان نشده بود.

زنان نیمی از جمعیت یاسوج را در برمی گیرند و قطعاً خواسته ها و نگرش هایی هم پیرامون موضوعات شهری و هم فرهنگ شهرنشینی دارند که شاید چندان مورد توجه مردان آن هم در شورایی مرد سالار نباشد و یا از اولویت بیفتد.

شورای چهارم شهر یاسوج را به یاد داریم، در آن زمان یک خانم با رأی بالا توانست به پارلمان شهری راه پیدا کند و کمترین اثر حضورش شد پارکی اختصاصی برای بانوان (اگرچه با مسأله کیفیت و محصور شدن و حتی مکان این پارک ایراد وارد هست)، با همه ایراداتی که داشت اما ایجاد مرکز تفریحی اختصاصی برای بانوان یک اتفاق نو بود.

در شورای پنجم یاسوج اما پارلمان شهری خالی از زنان شد، اگرچه اعضای این شورا ایده هایی هم داشتند برای بانوان اما واقعیت اینست در اولویت های نخست نبود و اقدام موثری هم برای جامعه زنان نشد.

حالا در آستانه انتخابات شورای شهر ششم اما زنان می‌توانند گزینه ای مناسب که توان دفاع از حقوق این بهش عمده از جامعه را داشته باشد و بتواند خواست مهم زنان در مسائل شهری را مطالبه کند، انتخاب و نماینده خوبی برای خود داشته باشند.

شکی نیست یک خانم بهتر میتواند مسائل بانوان چه در ایجاد مراکز فرهنگی و تفریحی ویژه زنان، چه مراسمات اختصاصی بانوان و حتی در تندیس ها، دیوار نگاری ها، مسائل کاری، ایجاد بستر معرفی و استفاده از توان بانوان شایسته در مسائل شهری و موارد دیگر را هم مطرح و هم پیگیری کند.

عدم اولویت داشتن مسائل زنان توسط نامزدها و داوطلبان شهری این ضرورت را جدی تر هم ساخته است.

به گزارش بویرنیوز، دید زنان مرکز کهگیلویه و بویراحمد این بار بنای انتخاب بانویی توانمند برای دفاع از حقوقشان در پارلمان شهری را دارند یا خیر؟

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=340410
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما