پنجشنبه 21 اسفند 1399 - 13:51

سخنان عجیب دبیرکل هلال احمر در خصوص زلزله سی سخت/خانه ها زیادی تخریب نشد برای همین مردم از اسکان استقبال نکردند/هوا صاف بود و زیاد سرد نبود(قضاوت با شما!)

بویـرنیـوز– محمدحسن قوسیان، دبیرکل هلال احمر در خصوص چالش های شهر زلزله زده سی سخت و گلایه مندی های جدی مردم از هلال احمر در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: 

آقای قوسیان، یک توضیحی از آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده سی‌سخت می‌دهید؟ شرایط زلزله‌زدگان چطور است؟

بعد از سی‌سخت به عنوان سخنگوی هلال احمر خیلی حرف زدم، اما هیچوقت ماجرا کامل گفته نشد. به همین دلیل قصد دارم از ابتدا شرایط را باز کنم. چهارشنبه ساعت ۱۰: ۰۵ شب که زلزله اتفاق افتاد برای بازدید به استان فارس رفته بودم و در جمعیت هلال احمر شیراز بودم که پیامک رسید زلزله رخ داده است. همانجا با سیستم آنلاین هلال‌احمر همه مدیران به شکل تصویری ارتباط برقرار کردیم و ساعت ۱۰: ۳۰ با استان‌های هم مرز کهگیلویه و بویراحمد ارتباط گرفتیم. معاون امداد در استان همان موقع به سی‌سخت رفت و حدود یک ساعت بعد متوجه شدیم ۲۶ روستای اصفهان و ۱۲۰ روستای کهگیلویه تحت تأثیر زلزله قرار گرفتند، ما خیلی نگران بودیم.

به همین دلیل در اولین کار انبارها را چک کردیم و همان ساعت به استان فارس و اصفهان دستور دادیم که از انبارهای نزدیک‌ترین شهرها کامیون‌ها بارگیری کرده و آماده شوند. بعد استان اصفهان اعلام کرد که در ۲۶ استان تخریب نداشتند، در نتیجه همه تمرکز به سمت سی‌سخت رفت و قرار شد که چادرها را آنجا خالی کنیم.

در سی‌سخت آقای استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کردند که بخاطر بارندگی اردوگاه اسکان اضطراری راه بیفتد و به همین دلیل دو سالن بزرگ به ما دادند و همان شب چادرهای امدادی را نصب کردیم، با این وجود هیچکسی مراجعه نکرد؛ علتش هم این بود که شهرها تخریب نشده بود. این اولین بار در تاریخ زلزله‌ها در ایران بود که شب زلزله دو چادر اسکان اضطراری آماده داشتیم. محموله‌ها هم از اصفهان، شیراز و یاسوج همان شب تخلیه شد و ما همان شب بیش از هزار چادر برای توزیع در سی‌سخت داشتیم. بنابراین از صبح روز زلزله آماده اسکان اضطراری بودیم.

اما با وجود این آمادگی، دیدیم که اسکان مردم با مشکلات زیادی روبرو شد. علت این ماجرا چیست؟

جمعیت هلال احمر تصمیم گرفت برای توزیع چادرها دفترچه صادر کند و شماره ملی افراد را ثبت کند. اما مخالفت کردند و گفتند مردم صف بکشند این هم بخاطر شرایط کرونا شدنی نبود. در نتیجه شهر را به ۹ منطقه تبدیل کردند تا چادرها خانه به خانه توزیع شوند و تا غروب روز پنجشنبه هزار چادر تقسیم شد. من همان زمان به شکل زمینی در مسیر برفی به سی‌سخت رفتم، آنجا دیدم آسمان صاف بود و هم اینکه آن چنان سرد نبود.

ما در شهر واقعاً خانه تخریب شده زیادی نمی‌دیدیم و از ۱۰ خانه یک خانه آسیب دیده بود. در محله‌ها هم هیچ کسی ندیدیم و همه در خانه‌ها بودند.

مردم چادر گرفته بودند، اما چادر نزده بودند. صبح روز بعد، به بازدید خانه‌های مردم رفتیم، اتفاقاً آنجا هم مردم نسبت به نبود چادر اعتراض می‌کردند ولی مثلاً در داخل خانه یکی از همین معترضان دیدیم چادر هلال احمر در راهرو خانه است.

در خانه دیگری هم دیدیم مردم چادر را در حیاط خانه زده بودند و از ترس در آنجا زندگی می‌کردند. با این وجود ما آن شب هم چادر پخش کردیم و در مجموع ۲۸۰۰ چادر توزیع شد.

پس چرا می‌دیدیم که برخی مردم نسبت به نبود چادر اعتراض می‌کردند؟

ببینید برخی که قطعاً اهالی سی‌سخت نبودند مشکلاتی ایجاد کردند، بالاخره اگر پنج چادر به کسی برسد ۲۰ میلیون تومان پول در می‌آورد.

آقای قوسیان این ماجرای چادر اتفاقی است که در همه بحران‌ها تکرار می‌شود. سؤال اصلی این است که چرا نمی‌توان به آن‌هایی که می‌ترسند در اردوگاه‌ها اسکان داد و نه چادرها، تا دیگر چنین مسائلی به وجود نیاید؟

برای مدیریت یک بحران ما تجربیات زیادی داریم که بزرگترین تجربه ما مربوط به زلزله بم است. در این حادثه هم در ابتدا اردوگاه‌های ما جواب نداد و در هفته اول کسی از وسایل و زندگی خودش دل نمی‌کند. طبیعی است که در هفته‌های اول کسی چنین کاری انجام نمی‌دهد، مگر اینکه مطمئن باشد که یک امنیت ۱۰۰ درصدی وجود دارد و دزدی نمی‌شود.

ما تجربه جواب ندادن اردوگاه‌ها را داریم، با این حال با درخواست ستاد مدیریت بحران آن‌ها را ساختیم. اینجا به طور اسثتنا خانه‌ها هم خراب نشده بود و به همین دلیل کسی به اردوگاه نیامد. مگر این که در مدیریت بحران به جمع‌بندی برسیم که فقط به مردم در اردوگاه‌ها خدمات می‌دهیم. باید ببینیم یک مدیریت عقلانی باید انجام بشود و یا یک مدیریت احساسی، در مدیریت عقلانی باید به تعداد افراد فقط یک چادر بدهیم اما در شرایط احساسی ممکن است که به یک نفر پنج چادر برسد.

از سویی مدیریت کار دست یک دستگاه نیست، در آنجا استاندار فرماندار ارشد است و بخاطر همین ما می‌بینیم یک تجربه چند بار تکرار می‌شود.

و اما چند نکته و قضاوت با مردم:

اولاً تعداد خانه های تخریبی در دنا بیش از 2000 واحد است که کم نیست، اگرچه ظاهر خانه بی ایراد و در حد ترک به نظر میرسد اما اگر این مسئول محترم سری هم به داخل خانه ها میزد میفهمید بسیاری از این خانه ها دیگر قابل سکونت نیستند.

هوای آن روزهای سی سخت اتفاقاً بسیار سرد بود و دو مرتبه نیز شاهد بارش برف در این منطقه بودیم.

اینکه بسیاری از افراد بی شناسنامه چادر میبرند دقیقا ضعف شما را می رساند، چگونه است تا الان با این همه حادثه نتوانستید مرکز داده ای درست کنید که بر اساس کد ملی محل سکونت افراد را نشان دهد، با داشتن یک نرم افزار اصولی که مشخصات افراد و محل دقیق سکونت آنها و افراد تحت تکفل را دریر گیرد می توانید از این دست اتفاقات جلوگیری کنید، اگر هلال احمر را مجهز به چنین نرم افزاری کنید هزینه کمتری برایتان دارد.

توهین به مردم از جانب هیچکس حتی شما پذیرفته نیست، شاید برخی افراد چادر گرفته اند و مجددا در صف معترضین هستند اما شما حق ندارید از واژه جمع مردم استفاده کنید، واقعا بودند افرادی که آنچنان عزت نفس داشتند و از طرفی بخاطر کرونا در صف توزیع چادر نایستادند.

به گزارش بویرنیوز، توصیه میکنیم هلال احمر به جای دلیل تراشی در هر اتفاق اینچنینی که رخ می دهد، به فکر به روز کردن سیستم های شناسایی و ارزیابی خود باشد و روندی نو و متحد برای توزیع کمک ها انتخاب کند که غافلگیر نشود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=337889
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. شهروند مادوان گفت:

    حرفاش کاملا درسته اخه انتظار دیگری از این ……..

  2. ناشناس گفت:

    درود بر شما، بسیار نقد بجایی بود، وقتی نتوانستن در یک شهر کوچک مدیریت کنن ، چطور می توانند اگر خدایی نکرده در یک شهر بزرگ زلزله اتفاق افتاد، دچار بحران نشوند و مردم در سختی نیفتند.

  3. رامین طاهرپور گفت:

    باسلام…به نظر من این مدیرکل از روی غرض ورزی حرف میزنه….و جالب هست که افکارش بچه گانه هست…

  4. m.e گفت:

    واقعا جای تاسف داره هیچ نهادی بدتر از هلال احمر عمل نکرد . اگه راس میگه میتونه بیاد تو این خونه هایی که به قول خودش ترک کوچیک برداشته زندگی کن .

  5. ناشناس گفت:

    اتفاقا من خود شاهد بودم که مسولین هلال احمر چادر ها را…..

  6. مستاجرسیسخت گفت:

    یک شهربی اهمیت رانتوانستندامارخانواروادرسشون را ازقبل ثبت شده داشته باشند.روزهای اول چنان هردم بیل بودکه نگوونپرس….توزیع هردم بیل وسفارشی واشنابازی وپارتی….اگه راست میگن بیان دقیقا ببیننداقلام کجارفته وبازرسی بیاد ببیندواقعادست چه کسانی رسیده…

  7. ناجی گفت:

    سلام
    جمع کردن و مدیریت زلزله سی سخت از یک لیوان اب خوردن هم راحتر بود چون یک مردمی با فرهنگ و با جنبه دارد دو شهر کوچک و همه همدیگر را میشناسن و راحت قابلرتشخیص بود که کسی که اونجا هست بومی هست یا غیر بومی .
    ولی در کل وای به روزی که یاسوج زلزله بیاد …
    ایشون هم فرمودن اون روز هوا سرد نبود بله راست میگن داخل تویوتا لنگروز ای گرم و نرمه

  8. سی سختی گفت:

    جمع کن خودتو با این حرفات آخه تو چه میدونی اصلا سی سخت کجاست که داری اظهار نظر میکنی در مورد سی سخت.۹۰ درصد خونه های سی سخت آسیب دیدن.سازمانی که با این همه بودجه نتونه مدیریت درستی داشته باشه آخرش بهتر از این نمیشه.

  9. ناراحت گفت:

    مطمینی این فرد رفته سی سخت؟ شاید جای دیگری بهش نشون دادن . یا هم هلال احمر استان اینقد احترامشون کردن و حرف الکی بهش گفتن که وقت نکرده ساختمانها رو ببینه. اصلا ساختمانها را هم ندیده هیچ, سی سیخت تابستونش هم سرده چه برسه به زمستون . شاید در جواب اون فردی که میگفت مدیریت رو از هلال احمر بگیرید میخاست همه چیز رو آروم نشون بده. من که نمیدونم شاید جای دیگری رفته

  10. ناشناس گفت:

    تنها چیزی که می توانم بگویم اینست که خاک برسر مسئول اینچنینی……..

  11. ف.مرادی گفت:

    عجب….
    بعیده از یه مسئول مملکتی که بدون دیدگاه کارشناسی زحمات ستاد بحران شهرستان و استان و اینگونه قضاوت کردن .امیدوارم اول در مدیریت خودشان تجدید نظر کنند و دوم این اتفاق تکرار نشه که منتظر مدیریت شما شدن ،به چالش کشیدن فرهنگ یه شهر و یه مجموعه بزگ زحمتکش ،نباشه .

  12. نا حق گفت:

    به خدا ما در محله سیل بند هستیم همان شبهای اول چادر اوردند ولی قوم بازی کردند و بیشتر انها را خدا می داند کجا بردند خدا از شون نگذرد و ما هر چه رفتیم گفتیم اینا را عوض کنند متاسفانه چون خودشون هم شریک بودند جوابی به ما ندادند با بی احترامی انگار مال پدرشون است به مردم توهین می کردند

  13. ناشناس گفت:

    متأسفیم برا ایشون و مجموعه هلال احمری که نتونستن کمک کار باشن حالا هم کل حادثه را وارونه مبگن و مردم رو زیر سؤال می برند.

  14. ناشناس گفت:

    حرف های درستی زده بی جهت هیاهو نکنید.

  15. ناشناس گفت:

    استان محروم

  16. Thanks for finally writing about > سخنان عجیب دبیرکل هلال احمر در خصوص زلزله سی سخت/خانه ها زیادی تخریب نشد برای همین مردم از اسکان استقبال نکردند/هوا صاف بود و زیاد سرد نبود(قضاوت با شما!) – پایگاه خبری تحلیلی بويرنيوز | Boyer News < Liked it!

  17. ناشناس گفت:

    خدا لعنت کنه هرکسی رو که حق این مردم سختی کشیده رو به ناحق چپاول کرد و دزدید و خورد. مکافاتش بماند برای روز حساب.

  18. ناشناس گفت:

    خدا قضاوت خواهد کرد. لعنت خدا کنه تمام کسانی رو که حق این مردم سختی کشیده رو به ناحق دزدید و غارت کرد!!! بعضی ها انسان نیستند گرگند!!

دیدگاه شما