یکشنبه 21 اردیبهشت 1399 - 9:21

چه کسی بر صندلی ریاست کمیسیون برنامه و بودجه تکیه می‌زند؟

مجلس یازدهم از هشتم خردادماه کار خود را آغاز می‌کند. اگرچه مباحث این روزهای منتخبان مجلس یازدهم ریاست این مجلس اصولگراست، اما در کنار رایزنی‌ها بر سر کرسی ریاست و هیات‌رئیسه مجلس یازدهم، لابی‌هایی برای ریاست کمیسیون‌های تخصصی و مهم مجلس یازدهم صورت گرفته است. کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات یکی از این کمیسیون‌های تخصصی و مهم مجلس یازدهم است.

 

چرا کمیسیون برنامه و بودجه حائز اهمیت است؟
به گزارش بویرنیوز، کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات برای انجام وظایف محول‌شده در محدوده برنامه، بودجه، نظارت برنامه و بودجه و دیوان محاسبات فعال شده است.

 

در این کمیسیون به امور مالی مجلس و آمار و خدمات عمومی فنی و نیز نظارت و مراقبت بر اجرای مقررات بودجه و امور مالی مجلس شورای اسلامی و شیوه هزینه‌کرد آنها رسیدگی می‌شود. بررسی عملکرد بودجه سالانه مجلس شورای اسلامی و ارائه گزارش آن حداکثر تا پایان شهریورماه سال بعد برای چاپ و تفریغ بین نمایندگان از دیگر وظایف کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات است.

 

این کمیسیون بازرسی و رسیدگی دقیق و نظارت بر کلیه اموال و اشیا منقول و غیرمنقول مجلس شورای اسلامی و ارائه گزارش سالانه برای چاپ و توزیع بین نمایندگان را نیز عهده‌دار است.

 

کدام اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجالس گذشته در مجلس یازدهم حضور دارند؟
علیرضا منادی‌سفیدان نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجالس هشتم و نهم؛ حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، میمه و برخوار و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجالس نهم و دهم؛ الیاس نادران نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجالس هفتم، هشتم و نهم؛ حسن رزمیان‌مقدم نماینده درگز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجالس پنجم و هفتم؛ جعفر قادری نماینده شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجالس هشتم و نهم؛ مهدی فرشادان نماینده سنندج و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس دهم؛ شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان و بردسیر و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجالس هشتم، نهم و دهم؛ عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجالس هشتم، نهم و دهم؛ غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجالس نهم و دهم؛ محمد خدابخشی نماینده الیگودرز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس دهم؛ حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده همدان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجالس پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم؛ و محمدمهدی مفتح نماینده تویسرکان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجالس چهارم، پنجم، هفتم، هشتم، نهم و دهم از نمایندگانی هستند که در مجالس گذشته در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات حضور داشتند.

 

از نمایندگان جدیدالورود هم چهار منتخب با توجه به مدرک تحصیلی و سوابق اجرایی‌شان امکان دارد به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات راه پیدا کنند که عبارت‌اند از: ولی‌الله فرزانه نماینده نور و محمودآباد و رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه، مهدی طغیانی نماینده اصفهان و دکتری علوم اقتصاد، سیداحسان خاندوزی نماینده تهران و دکتری اقتصاد، محسن زنگنه دکتری اقتصاد و محسن علی‌زاده دکتری اقتصاد.

 

رقابت بر سر صندلی ریاست کمیسیون برنامه و بودجه میان چه کسانی خواهد بود؟
12 منتخب مجلس یازدهم سابقه حضور در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات را در مجالس گذشته دارند. از این میان غلامرضا تاجگردون پنج سال ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را عهده‌دار بوده است. الیاس نادران که در آخرین سال حضورش در مجلس نهم، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بوده نیز یکی از رقبای اصلی تصدی کمیسیون برنامه و بودجه محسوب می‌شود.

 

حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده باسابقه که تصدی وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد هم می‌تواند یکی از گزینه‌های ریاست این کمیسیون باشد. البته او یکی از گزینه‌های ریاست مجلس شورای اسلامی هم به شمار می‌رود. جعفر قادری پیش از این نیز نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس نهم بوده است و احتمال دارد یکی از کاندیداهای ریاست کمیسیون برنامه و بودجه باشد.

 

با وجود این، به نظر می‌رسد رقابت اصلی میان تاجگردون و نادران باشد. غلامرضا تاجگردون همواره نشان داده لابی خوبی در میان زاگرس‌نشینان دارد، اما با توجه به شکل‌گیری مجلس اصولگرا، شانس الیاس نادران برای تصرف صندلی ریاست کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کم نیست.

اعتماد

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=319530
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    سلام رقابت بین ولی الله فرزانه و شمس الدین حسینی و حاج بابایی وجعفر قادری و نادران هست

  2. هخامنش گفت:

    فکر نکنم تاجگردون این دوره شانسی برای ریاست این کمیسیون داشته باشد هر چند لابی گرا باشد

دیدگاه شما