یکشنبه 6 بهمن 1398 - 12:14

سخنان اميدوار کننده وزير نيرو با مردم | توضيح در مورد تعرفه هاي آب و برق و آينده شرکت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي/ارتباط کولر و گاز چیست؟

گروه سياسي- در زماني که تحريم ها به دنبال هدف قرار دادن روان جامعه است، ‌بناي پويشي را گذاشتيم که نشان دهيم فشارها نه تنها مسير ملت ايران به سمت توسعه را کُند نمي کند که با سرعت به دنبال اقدامات بسزايي براي عبور از شرايط سخت است، ‌ما به سهم خودمان در اين پويش با افتتاح 227 پروژه با اعتبار 33000 ميليارد تومان به دنبال تحقق اين مهم هستيم.

پايگاه خبري تحليلي بويـرنيـوز | وزير نيرو شب گذشته با حضور در برنامه نگاه يک ضمن ارائه خدمات وزارت نيرو براي توسعه آباداني ايران، به وضع استان هاي کشور در زمينه توسعه زيرساخت هاي آب و برق پرداخت، بررسي آينده شرکت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي و تعرفه ها و ارتباط کولرگازي با گاز هم از ديگر بخش هاي اين گفت و گو با مردم بود.

سيل در سيستان و بلوچستان اجتناب ناپذير بود

دکتر رضا اردکانيان ضمن تسلیت حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و شهادت تعدادی از هموطنان ارزشمند، گفت: براي سرکشي به مناطق آسيب ديده و پيگيري پروژه هاي وزارت نيرو، دو بار به اين استان سفر کردم.

وزير نيرو در برنامه نگاه يک ابتدا به وضع استان هاي سيل زده از جمله سيستان و بلوچستان پرداخت و اظهار داشت: بارش هاي امسال اين استان در 50 سال اخير بي سابقه بوده و ما نسبت به سال قبل که سال تري هم بود افزايش 45 برابري بارش ها را داشتيم.

در سال 92 و 94 نيز در اين استان سيل اتفاق افتاد و متاسفانه در آن زمان شاهد جان باختن هموطنان هم بوديم،‌ اما مايه خوشحالي بود که با همکاري خوب سازمان ها و خود مردم در سيل اخير هيچ حادثه جاني رخ نداد.

وزير نيرو گفت: در مجموع در کرمان 66 روستا، در سيستان‌وبلوچستان 11 شهر و 310 روستا و در هرمزگان يک شهر و 242  روستا با جمعيت 53000 خانوار در سيل اخير تحت تاثير قرار گرفتند و دچار خسارت شدند.

چرا افتتاح و کلنگ زني در اوج سيل؟

قبل از اين حادثه هم در زمينه آب در اين استان مشکلاتي داشتيم و هنوز برخي روستاها با تانکر سيار آبرساني مي شوند، در برنامه اي که از قبل بود بنا داشتيم پروژه آبرساني به 216 روستا را بهره برداري کنيم و اگرچه تامين آب برخي روستاها از شبکه پايين دست سد زيردان بود و مشکلاتي در آبرساني به آنها ايجاد شد و توقفي در آبرساني به اين روستاها بود اما هم اکنون ايرادات مرتفع شده و شرايط عادي است.

خبرهاي خوش براي مردم سيستان و بلوچستان

نکته مهم اين است که هر 5 سد سيستان و بلوچستان بحمدالله آبگيري کامل شده اند و دو سد نيز سر ریز داشتند،‌چاه نيمه ها نيز وضعيت مطلوبي دارند.

در مجموع مي شود گفت شرايط ما از حيث آب شيرين مورد نياز اين استان شرايط خوبي است.

در بخش برق مشکلي که نداريم هيچ، طرح هاي بزرگي با ارزش ريالي 1200 ميليارد تومان را براي سيستان و بلوچستان تا پايان سال افتتاح مي کنيم، اين طرح ها شامل نيروگاه، پست و خطوط انتقال، خط 400 کيلوولت فوق العاده مهم بم-زاهدان که وظيفه تکميل رينگ جنوب شرق را خواهد داشت،‌و به طور کل زيرساخت ها براي توسعه اين استان در دسترس است.

در سفري که در معيت رئيس جمهور محترم به اين استان داشتم،‌ايشان موافقت کردند که منابع لازم براي سرعت دادن به تکميل دو سد مهم کهير و شهري پور فراهم شود که در همين دولت هم به بهره برداري خواهند رسيد.

شرايط استان های سيل زده عادي شده است

در استان هاي کرمان و هرمزگان هم شرايط به روال منطقي برگشته است و بحمدالله در اين استان ها حجم قابل ملاحظه اي آب شيرين جمع آوري شده است،‌ در روستاها البته مشکلاتي همچنان هست که همکاران ما با تمام توان به دنبال عادي کردن شرايط زندگي مردم هستند.

جابجايي قابل توجه دسترسي به آب در روستاهاي ايران

در استان هاي کشور با روستاهاي زياد و بسيار پراکنده روبرو هستيم و در برخي مناطق عدم دسترسي به آب نيز مزيد علت شده است،‌ اما از 93 به بعد اقدامات خوبي در زمينه آب روستايي شده به ويژه با تزريق منابعي از صندوق توسعه ملي که با اجازات مقام معظم رهبري بود، توسعه آبرساني روستايي را فعالتر از هر زماني کرد.

طبق تعريف سازمان هاي بين المللي و از جمله سازمان بهداشت جهاني،‌ اگر ساکنان روستايي با 30 دقيقه پياده روي به آب شرب دسترسي پيدا کنند اين روستاها برخوردار تلقي مي شوند،‌ اگر بخواهيم اين تعريف را ملاک قرار دهيم ميتوان گفت بيش از 90 و اندي درصد جمعيت روستايي ما از آب شرب بهره مند هستند اما مبناي ما دسترسي پايدار و سالم آنهم در منزل است و طبق تعريف ما 1 ميليون نفر از روستائيان تا شروع دولت برخوردار از نعمت آب بودند که اين رقم به حدود 7 ميليون و 100 هزار نفر در حدود 11 هزار روستا رسيده است.

شرکت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي يکپارچه شد

شرکت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي يکپارچه شده است،‌ هم اکنون ما يک شرکت آب و فاضلاب استان داريم که در راستاي چابک سازي و تسريع خدمات هم در شهر و هم روستاها  بوده و زمينه فاضلاب روستايي هم به صورت جدي دنبال می شود.

چرا سيل؟ مگر نمي شود پيشگيري کرد؟

در سال 96 خشک ترين سال 50 سال اخير را داشتيم و در دو سال اخير تر ترين سالها در 5 دهه اخير را شاهديم،‌در شرايط حادي در حال زندگي هستيم و در اين شرايط بايد تصميم گيري کنيم، شرايط معتدلي را پيش رو نداريم، ديگر سيل را نبايد حادثه اي غير مترقبه بدانيم،‌ بايد به سمت و سويي برويم که سيلاب ها برايمان تماماً منفعت باشد، اين اقدام با مهندسي رودخانه و لايروبي به موقع بسترها، عدم دست درازي به حريم رودخانه ها و تدارک مخازن کافي براي نگهداري سيلاب ها است.

اين موارد علاوه بر برنامه ريزي و نيروي انساني و فني، بودجه کافي هم مي طلبد،‌ در برنامه ريزي منابع مالي بايد سهم بيشتري به طرح هاي پيشگيرانه و مقاوم سازي مسکن و جاده دهيم و آنوقت مي توانيم منتظر وقوع سيلاب ها براي پر شدن مخازنمان از آب شيرين باشيم.

سد سازي ، آري يا خير؟

کشورهاي معدودي هستند که سدسازي ها را در قرن اخير شروع کرده باشند،  همه پيش از آن اتفاق افتاده است.

در سال 57 ما 19 سد تکميل و در دست بهره برداري داشتيم،‌ از سال 57 تا 92 نيز 125 سد ساخته شد و در 7 سال اخير حدود 70 سد ملي اضافه شده است که طبق برنامه تا نيمه 1400 بهره برداري مي شوند که علاوه بر تامين آب شرب نقش مهم در توسعه صنعت و کشاورزي دارد.

در 8 سال دولت مي توانيم بگوييم 329 هزار هکتار شبکه اصلي آبياري و زهکشي به زيرساخت ها اضافه مي شود که ره آورد توجه دولت و اجازات مقام معظم رهبري است.

آمار اميد بخش از اقدامات دولت و نظام براي رفاه مردم

در تصفيه خانه آب شهري از رقم 27 در سال 57 به 119 تصفيه خانه در سال 92 رسيديم در 8 سال اخير نيز کار شروع و تکميل 58 تصفيه خانه بزرگ آب شهري شروع شد و تا پايان دولت رقم تصفيه خانه هاي آب شهري ما به 177 مي رسد.

در زمينه جمع آوري و تصفيه فاضلاب ها که  در بهداشت عمومي و تامين آب صنايع،‌فضاي سبز و حتي باغات(با تصفيه سختگيرانه)بسیار مهم است، در 57 ما تنها 4 تصفيه خانه فاضلاب داشتيم،‌ در 35 سال بعد 164 تصفيه خانه به اين رقم اضافه شد و در 8 سال دولت تدبير و اميد در نهايت مي توان گفت تکميل و بهره برداري از 126 تصفيه خانه فاضلاب عملياتي شده و خواهد شد، و برخي از شهرها و روستاها براي نخستين بار است که بهره مند از اين نعمت مي شوند.

آباداني،‌ توسعه و امنيت و آسايش مردم مديون زيرساخت مهم برق است

برق زيرساخت مهمي براي توسعه وآباداني است، زندگي روزمره، آسايش و امنيت مردم، ‌کشاورزي، صنعت و خدمات و همه شئون زندگي دسترسي به برق خيلي با اهميت است

ما از لحاظ تأمين برق در جايگاه خوبي هستيم، پيش از انقلاب ظرفيت نصب شده ما 7000 مگاوات بود، در 35 سال بعد از انقلاب 62 هزار مگاوات به آن اضافه شد و تنها در دولت تدبير و اميد تا پايان 19646 مگاوات به ظرفيت نصب شده نيروگاه ها اضافه مي شود و البته در کنار آن تبادل انرژي و توسعه زيرساخت ها هم اتفاق افتاده است.

توصيه اردکانيان به مردم

اگرچه بارش هاي خوبي داشتيم و منابع خوبي در کشور داريم اما هم آموزه هاي ديني ما اشاره دارند که در مصرف جوانب اعتدال و انصاف را رعايت کنيم و اگر جز آن باشد،‌رفتارمان مورد رضاي خداوند نيست، البته صرفه جويي فقط مربوط به مصرف کننده نيست، توليد کننده ها هم بايد با تجهيز به دانش روز با حداقل هدر رفت و منابع لازم توليد کنند و ارائه دهندگان اين منابع نيز بايد با به روز کردن زيرساخت ها جاوي هدر روي را بگيرند، اين دستور العمل اخلاقي مربوط به همه است.

ايران در حال توسعه و رو به پيشرفت است، در همين شرايط هم تحريم هايي را شاهديم، بايد با صرفه جويي و استفاده بهينه منابع و قوي شدن علمي و فني، ضمن تندتر کردن حرکت توسعه، فکر تحريم را به دليل بي اثرکردن آن، از ذهن ديگر کشورها بيرون کنيم.

بايد نسل آينده و فرزندان ما اميدوار به تداوم حيات و ثبات اين کشور باشند، همانطور که هزاران سال اين کشور زنده و پايدار بوده،‌ اکنون نيز با استفاده خردمندانه از منابع و نعمت هاي آن بايد ادامه حيات ارزشمند کشور را به نسل آينده هم هديه دهيم.

تخصيص آب چطور ممکن مي شود

همه تخصيص هاي آب و هر اقدامي که در زمينه منابع آبي است بايد به تصويب کارگروه مهم سازگاري با کم آبي که با نگاهي بلند مدت و آينده نگرانه به مسائل توجه دارد، ‌برسد.

هدف از پويش هرهفته_الف_ب_ايران اميدوار کردن مردم به آينده روشن کشور است

در زماني که تحريم ها به دنبال هدف قرار دادن روان جامعه است، ‌بناي پويشي را گذاشتيم که نشان دهيم فشارها نه تنها مسير ملت ايران به سمت توسعه را کُند نمي کند که با سرعت به دنبال اقدامات بسزايي براي عبور از شرايط سخت است، ‌ما به سهم خودمان در اين پويش با افتتاح 227 پروژه با اعتبار 33000 ميليارد تومان به دنبال تحقق اين مهم هستيم.

برخورد با بي قانوني ها

برخورد با حفر چاه هاي آب غير مجاز را در دستور کار داريم و در اين زمينه همکاري ساير دستگاه ها از جمله دستگاه قضا را در کنارمان داريم.

اصلاحاتي هم داشتيم، و الان به تعداد زيادي از استان ها در اثر تلاش براي تعادل بخشي منابع آب زيرزميني منابع آبي خوبي تخصيص داديم که آنها  براي طرح هاي صنعتي،‌صنايع کم آب بر، کشاورزي و گلخانه ها به کار برده اند.

مبناي تعرفه هاي آب و برق چيست/مشترکان کم مصرف تشويق هم مي شوند

در سالهاي اخير وزارت نيرو اقدامات خوبي براي صرفه جويي انجام داده است،‌ در کنار افزايش تعرفه ها با نگاه بازدارندگي اما براي مشترکان کم مصرف تعرفه هاي پايين تري لحاظ شد و حتي مشوق ها و پرداختي هايي به افرادي که بهينه مصرف کنند نيز در حال انجام است.

در شرايط معمول حدود 700 ميليون مترمکعب توليد و مصرف گاز ما در بخش هاي مختلف است از اين مقدار حدود 520 ميليون متر مکعب براي بخش خانگي و 180 ميليون متر مکعب بين نيروگاه هاي توليد برق، صنايع و صادرات تقسيم بندي مي شود.

در سرما افزايش گاز خانگي را داشتيم و طبيعتاً در اين حالت اولويت تامين گاز نيروگاه هاي توليد برق کم مي شود و براي آنکه ما  هم ثبات برق خانگي و صنايع و هم نياز مردم به گاز در سرماي روزهاي اخير را بتوانيم تضمين کنيم ،‌بايد در مصرف برق صرفه جويي کنيم.

ارتباط کولر گازي و مصرف برق چيست؟!

ما در مناطق گرمسيري کشور تعداد قابل توجهي کولر گازي داريم که به لحاظ فرسودگي مصرف برق بسيار بالاي دارند،‌ با جايگزين کردنشان هم از ضرورت ساخت 2000 مگاوات ظرفيت نيروگاهي و هم هدر رفت 2 ميليارد دلار و 2 ميليارد متر مکعب جلوگيري مي شود.

در کشور ما به دليل اينکه بيش از 70 درصد سوخت نيروگاه هاي توليد برق را گاز شامل مي شود،‌هر وسيله برقي را مي توان گفت گاز مصرف مي کند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=316251
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما