شنبه 28 دی 1398 - 13:48

6 نکته از یک دعوای انتخاباتی/90 درصد نامزدها از يک حزب هستند،‌اين چه معني دارد؟

همیشه در مورد این عدم التزام به اسلام سوال وجود داشته است. کاش یک بار برای همیشه یکی از اعضای سخنگوی شورای نگهبان در این مورد توضیح دهد.

بويرنيوز– رییس جمهور روحانی در مورد عملکرد شورای نگهبان در تایید و رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس لب به گلایه گشود و در جمع وزرایش گفت: « 17 نامزد برای هر کرسی مجلس از چند جناح هستند؟ از یک جناح؟! اینکه انتخابات نمی‌شود؟ مردم تنوع می‌خواهند؛ بگذارید در میدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند.»

هنوز این حرف در رسانه‌ها دست به دست نشده بود که سخنگوی شورای نگهبان یعنی کدخدایی توییت کرد که :«جنجال برای تأیید افراد فاقدصلاحیت تازگی ندارد اما پیشگامی رئیس جمهور در این پروژه ضدملی تأسف بار است. البته نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناحهای دیگر است.»

بعد از این توییت، روابط عمومی دفتر رئیس جمهور وارد میدان شد و سخنان کدخدایی را کاملا «شتاب زده، نسنجیده و شخصی کردن یک موضوع ملی» نامید که حکایت از «سیاست و رویکرد» آقای سخنگو نسبت به انتخابات دارد.

این پایان ماجرا نبود. شورای نگهبان هم دست به قلم شد و در بیانیه‌ای نوشت:« زیبنده یک مقام اجرایی رسمی نیست که بدون تحقیق و بی محابا درباره افراد فاقد صلاحیت سخن بگوید.»

در این دعوا می‌شود به چند نکته اشاره کرد.

اول: چرا تاب و تحمل انتقاد وجود ندارد؟ چرا تا حرف از دهان کسی بیرون می‌آید، حتما باید جوابی به آن داده شود. رییس جمهور نظراتش را در مورد روند رد صلاحیت‌ها بیان کرده است. تازه رییس جمهوری که مجری قانون اساسی و حق دارد در مورد روند بررسی نامزدهای انتخابات مجلس سوال کند. اگر رییس جمهور نتواند سوال کند پس چه کسی باید بپرسد؟

روحانی، رییس جمهور همه آنهایی که رد صلاحیت شده‌اند هم هست. نمی‌شود گفت چرا او در مورد ردصلاحیت‌ها حرف می زند؟

دوم: حدود 90 درصد از نامزدهای یک جریان سیاسی رد صلاحیت می‌شود این حس را القا می‌کند که انتخابات آینده مجلس یک رقابت درون حزبی است و قرار است یک جریان با خود رقابت کند و بعد شنل فاتحان را هم به دوش بیندازد. شورای نگهبان باید دقیق در مورد ردصلاحیت‌ها توضیح بدهد.

سوم: روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است که یک عضو مجلس خبرگان رهبری برای انتخابات مجلس رد صلاحیت شده است! یعنی چه؟ مگر داریم، مگر می‌شود؟ یعنی کسی صلاحیت دارد در مجلسی که قرار است رهبر کشور را انتخاب کند حضور داشته باشد اما در مجلسی که قوانین را تصویب می‌کند نه؟

چهارم: همیشه در مورد این عدم التزام به اسلام سوال وجود داشته است. کاش یک بار برای همیشه یکی از اعضای سخنگوی شورای نگهبان در این مورد توضیح دهد. گویا برخی از نامزدها که حتی نماینده مجلس هم هستند به این دلیل رد صلاحیت شده‌اند.

پنجم: میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس مشخص می‌کند در این دعوا چه کسی راست می‌گوید. مشارکت مردم در انتخابات برای نظام یک اصل است باید دید چه کسی زمینه ساز مشارکت بیشتر مردم در انتخابات می‌شوند؟

ششم: مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. سیل سیستان و بلوچستان را برده است. مشکلات اجتماعی و فرهنگی از در و دیوار شهر بالا می‌رود، واقعا دیگر مردم تاب و تحمل دعواهای سیاسی و حزبی را ندارند. چگونه شما هنوز تاب این همه دعوا را دارید، خدا می‌داند!عصرایران؛ مصطفی داننده

به گزارش بويرنيوز، جا دارد شوراي نگهبان معيار و مترش براي شناسايي ميزان پايبندي به اسلام و ولايت فقيه را روشن براي مردم توضيح دهد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=316034
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما