چاپ این برگه

چرا روحانی از بی اساس بودن رونق اقتصادی بدون روابط مناسب خارجی گفت؟

گروه سیاسی-اینکه بگوید سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست؛ اگر اقتصاددانی بلد است که با روابط خارجی تخریب شده و در شرایطی که مردم احساس کنند شرایط هر روز سخت تر می شود و تحریم های بین المللی به ما فشار آورد و در فروش محصولات از جمله نفت مشکل داشته باشیم، بگوید؛ به نظر من امروز همه دنیا به هم متصل است و اینگونه نیست که اقتصاد کار خود را انجام دهد و بگوییم به فرهنگ و سیاست بی ربط است حتما اقتصاد، به فرهنگ، سیاست و امنیت مرتبط است.

به گزارش بویرنیوز، این بخشی از سخنان حسن روحانی در پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی بود، او به صراحت اعلام کرد داشتن اقتصادی ÷ویا بدون نگاه به سیاست های مناسب سیاسی و اقتصادی با دنیا ممکن نیست.

و اما دلیل این حرف روحانی چیست:

هر کس ذره ای از اقتصاد بداند به خوبی این سخنان را تصدیق می کند، لازمه داشتن اقتصاد پویا به ارتباطات گسترده و مناسبات کشورها با هم مرتبط است.

ایران کشوری است متکی به نفت، خب برای فروش این نفت اگر ارتباط خوبی با دنیا نداشته باشد عملا فروشی هم نمیتواند داشته باشد، از طرفی بنا را بر فاصله گرفتن کشور از تکیه به نفت و کار بیشتر بر روی کشاورزی، گردشگری و صنعت بگذاریم، در آن صورت باز هم به ارتباط خوب با دنیا برای صادرات و کسب درآمد از این منابع غیر نفتی نیاز هست.

ار طرفی ساخت و تولید برخی کالاها اصلا به صرفه نیست حتی اگر توان فنی و امکانات و لوازم آن هم فراهم باشد، چرا که با هزینه منفعت ساده می توان پی برد واردات بسیاری از کالاها از هزینه تمام شده ساخت آنها در داخل بیشتر است، کما اینکه در پیشرفته ترین کشورها هم هزینه منفعت و اولویت بندی برای تولید و واردات صورت می گیرد و این نیست که کشورهای توسعه یافته هم همه کالاهای خود را در داخل تولید کنند، پس برای بسیاری از نیازمندی ها ناچار به ارتبا خوب با دنیا هستیم.

دانش ساخت بسیاری از نیازمندی های بشر توسط کشورهای مختلف طی شده است و تنها با ارتباطات خوب است که میتوان این دانش ها را وارد و بومی سازی کرد، عقلانی هم نیست همه چیز را خودمان بخواهیم بفهمیم و کشف هم بکنیم، وقتی در سایر کشورها نمونه آن موجود است!

هیچ کشوری نمیتواند ادعا کند بدون سایر کشورها می تواند همه چیز را داشته باشد، با همین ارتباطات و تبادلات اقتصادی و سیاسی است که توسعه رقم می خورد، اگر به فکر این باشیم جزیره ای بسازیم در میان اقیانوس دنیا قطعاً تنها بازنده ماجرا ما هستیم.

با ارتباطات خوب است که انتقال دانش رخ می‌دهد، با مناسبات خوب است که صادرات و واردات رونق میگیرد و اقتصاد جان می گیرد، تک روی فقط حرکت ما به توسعه را کند و لاک پشتی می‌کند، قطعاً رئیس جمهور به خوبی می‌داند اقتصاد کشورهای مختلف دنیا آنقدر ارتباطات عمیقی با هم دارند که حتی سخنان یک مقام دولتی در دورترین نقطه زمین هم قادر به جابه‌جایی برخی شاخص ها هست.