دوشنبه 20 آبان 1398 - 12:29

دخالت سیاسی نمایندگان در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تمامی ندارد

شیرین بانو زرین

یادداشت مخاطب بویرنیوز– دخالت سیاسی نمایندگان در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تمامی ندارد.

بسمه تعالی

در آغاز مطلبم اشاره ی دارم به حال و روز اخیر دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و کاسه کوزه هایی که بر سر سرپرست جدید دانشگاه جناب آقای دکتر یزدان پناه میشکند .

کمتر از ۶ ماه از مدیریت ایشان در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج میگذرد
دانشگاهی که با دارا بودن تقریبا ۷ هزار کارمند و بیش از دو هزار دانشجو و در بخش های درمانی ماهیانه بیش از ۶۰ هزار بیمار پذیرشی در بخش های سرپایی بیمارستانها در سطح استان و و در بخش های سرپایی و بستری بیمارستانها و بخش های پاراکلینیکی و درمانگاهی سالیانه بیش از ۶۰۰ هزار مراجعه کننده و همچنین در بخش های بهداشت و پیشگیری از بیماریها هزاران هزار مراجعه کننده در سراسر استان دارد .

دانشگاه علوم پزشکی ضامن بهداشت و سلامت، از سال ۱۳۶۹ تاکنون در خدمت رسانی به مردم شریف استان فعالیت دارد .

دانشگاهی با اینچنین سختی کار و خدمت رسانی این روزها دچار تب ناشی از دخالت های ست که حال خوشی را برایش به ارمغان نیاورده است .

چند سالی ست که دانشگاه و امور آن در برنامه کاری نماینده های استان قرار گرفته است.

اما نه اینکه بخواهند در جهت پیشبرد اهداف دانشگاه که محل انسان پروری و آموزش و آینده نگری است گام بردارند نه !!!

آنها با نیات و انتصاب های سیاسی و پست و منصب دادن به عده ی حامی که در روزهای انتخاباتی همراه و یاور آنها در گردآوری رای بوده اند و رودباسی حمایت آنها را در چشم دارند به خود اجازه داده اند در اموری دست به امضا شوند که آسیب ش اقتدار دانشگاه را خدشه دار کرده است و این آسیب ها هم برای آموزش عالی و هم بهداشت و سلامت استان نگران کننده است. این روزها دغدغه های رئیس محترم دانشگاه بر کسی پوشیده نیست و آنطور که ایشان با سعه صدر و حوصله امور دانشگاه را پیگیری و مشکلات پیش آمده را بر دوش میکشد قابل تحسین است .

دانشگاه باید اتاق فکر چالش ها و مشکلات استان باشد و از ظرفیت دانشجویان،نخبگان و همچنین اساتید و عالمان آن بهره گرفته شود اما در واقع اینگونه نیست .

با همه احترام و تکریم و خدا قوتی که برای همه نمایندگان استان دارم ،از خداوند میخواهم اجر و پاداش زحمات شبانه روزی آنها در جهت توسعه استان به بهترین شکل ممکن به آنها داده‌ شود .

اما باید عرض کنم،

بر اساس اصول ۷۱ تا ۹۹ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی نمايندگان مجلس شورای اسلامی دو وظيفه قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای آن را بر عهده دارند، وظايفی كه به صراحت بحث تفكيک قوا را مطرح می‌كند و به صورت مستقيم هرگونه دخالت در امور اجرايی دولت از سوی نمايندگان مجلس را خلاف قانون می‌داند، به اين معنا كه هيچ نماينده‌ای حق سفارش و يا رد شخصيت‌ها را برای اعمال انتصابات گوناگون ندارد، مگر آن كه از وی به عنوان يک مشاور استعلام شود و نماينده، شخصی را با رزومه مناسب به مراجع ذی‌ربط معرفی كند.

نماینده ها ، مدیران و افرادی که به هر نحوی دخالت گر در امور سازمان ها هستند و در واقع حق دخالت در امور استخدامی سازمان ها و ادارات را ندارد ،اما بر خلاف قوانین و مقررات خود را صاحب اختیار در همه امور اداری میدانند و در مواقعی که مشکلی پیش میآید در سکوت و بی خبری خود را کنار میکشند و یک نتیجه ش شلوغی های اخیر در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج می شود و بلا تکلیفی نیروهائی که چندین ماه در حوزه های زیر نظر دانشگاه به کار گرفته شدند و در حال حاضر بلاتکلیف مانده اند و در انتظار جوابیه و تعیین تکلیف .

از آنجا که یکی از وظایف اصلی نمایندگان مردم، نظارت بر عملکرد مدیران است. متاسفانه دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها، توصیه‌های استخدامی، دست نماینده را در اصلی ترین وظیفه خود یعنی نظارت، می بندد و این عاقبت کار می شود که مهر بی اعتمادی و شکایات مردمی بر دانشگاه زده شود .

این نیرو ها به هر طریقی جذب کار شده اند اما چرا در حال حاضر هیچ کسی جوابگوی آنها نیست و همه نشانه ها و جواب خواهی به سمت دکتر یزدانپناه رییس محترم دانشگاه است. کسی که هیچ نقشی در جذب این نیرو ها نداشته و با مناعت طبع جواب گوی تجمع این نیرو ها نیز می باشد .

آیا آنان که با بی تدبیری باعث بروز این مشکلات شدند اینک خود را مسوول نمی دانند؟

استقلال دانشگاه باید حفظ شود.

دخالت افراد و نهادهایی که ارتباطی با دانشگاه ندارند در مسائل داخلی دانشگاه صدمات جبران ناپذیری به آموزش و تربیت دانشجویان می‌زند .
لازم است مسوولین با همکاری و هماهنگی با نهادهای ذی‌ربط اجازه ندهند ساحت دانشگاه های استان و مخصوصا استقلال دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیش از این آسیب ببیند و از هدف اصلی خود که تربیت و آموزش سرمایه های کشور، جوانان و دانشجویان و سلامت و بهداشت جامعه است دور گردد. اینگونه فشارهای مردمی در بخش استخدامی و وضعیت این چنین نیروهائی و مشکلات دیگر توان مدیریت صحیح را از مدیران مربوطه خواهد گرفت و هرج و مرج و بی نظمی را در پی خواهد داشت.

مقدمه فوق را نوشته ام تا حدود اختیارات نمایندگان محترم مجلس را برای عموم مردم، و بالاخص آن دسته از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که حدود اختیاراتشان را گم کرده و در اموری که نه تنها دخالت در آن‌ها در حیطه وظایفشان نیست، بلکه خلاف قانون به حساب می‌آید، بازگو و یادآوری کرده باشم

متأسفانه در استان ما مسائل قومیتی، به دستاویزی برای پیشبرد اهداف و مقاصد سیاسی، جناحی و شخصی افراد تبدیل شده است و به طور تأسف‌برانگیزی از آن‌ها سوء استفاده می‌شود، که یک مورد آن را هم میتوان به وضوح در اعتراضات نیروی هایی دید که هر بار با تجمع در دانشگاه مطالبه حق خود را دارند.

در فصلی که گذشت شاهد اعتراضات عده ی از جوانانی هستیم که در وضعیت بد اقتصادی امروز و شرایط محرومیت استان در اشتغال از کار بیکار شده اند و هرازگاهی تجمعاتی دارند در دانشگاه علوم پزشکی و در تلاش ند که بتوانند حق مطالبه گری خود را بیان کنند و صدای اعتراض خود را به گوش مسوولین برسانند ،اینکه وضعیت اشتغال در استان بسیار نگران کننده و تاسف برانگیز است و اکثر جوانان استان برای امرار معاش و گذران زندگی به شهرهای اطراف مهاجرت کرده اند بر کسی پوشیده نیست و این نمره ضعیف حاصل عملکرد مدیران و نمایندگانی ست که هر کدام سالها صندلی های مدیریتی این استان را اشغال کردند و نه ماهی دادند و نه ماهیگیری یاد دادند.

از همه مسوولینی که دلسوزانه راه خدمت به مردم را برگزیده اند تقاضامندیم اجازه ندهند در فضای دانشگاهی که جایگاه علم و مهد آینده‌سازان استان و کشورمان است و مخصوصا دانشگاه علوم پزشکی که رسالت بهداشت و سلامت جامعه را در بر دوش دارد با اینچنین مشکلاتی گریبانگیر شود و شایسته‌سالاری تحت تأثیر فشارهای سیاسی قرار گیرد و اصالت دانشگاه زیر سوال برود.

همچنین از جناب آقای دکتر یزدانپناه می خواهیم از کیان علمی و استقلال هویتی دانشگاه صیانت کنند و اجازه ندهند بیش از این بر پیکره دانشگاه چوب آسیب آنان که ربطی به امور دانشگاه ندارند زده شود که اینچنین تاوان و بلاتکلیفی دچار گردد و دود دخالت آنان هم به چشم مردم و هم به چشم کارکنان برود .

مسئولین استانی باید توجه‌ای ویژه ی به  دانشگاه  داشته باشند چرا که می‌توان با استفاده از توان اعضای هیئت علمی و دانشجویان مشکلات استان را ساماندهی کرد و در جهت توسعه استان گام برداشت.

والسلام

شیرین بانو زرین
۱۳۹۸/۰۸/۱۸

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=312781
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما