یکشنبه 24 شهریور 1398 - 9:09

به مناسبت 91 سالگی بانک ملی ایران/خدمات ماندگار برای مردم ایران/ ایده پرداز اصلی بانک کیست؟

سرویس اقتصادی- بانک ملی ایران 91 ساله شد.

به گزارش بویرنیوز به نقل از عصرامید، در تمام نظرسنجی های معتبر کشور، مردم از بانک ملی بعنوان معتبرترین و قابل اعتماد ترین بانک ایران یاد می کنند.

در سال 95 بود که با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی، دکتر محمد رضا حسین‌زاده، از مدیران با تجربه بانک ملی ایران با سوابق تخصصی و حرفه‌ای در سیستم بانکی بر صندلی بانک ملی ایران تکیه زد.

کمک ویژه زئیس جدید بانک ملی به جذب پول های برجامی و استفاده از درگاه های بین المللی برای توسعه کشور

شاید یکی از چالش های مهم ایران در آغاز انتصاب حسین زاده مسائلی پیرامون برجام و استفاده از فرصت کوتاه پیش آمده برای استفاده های مالی اثربخش برای ایران اسلامی بود.

از فعالسازی شعب بانک ملی در هنگ کنگ که بگذریم، بانک ملی با قریب به 180 بانک بین المللی برای ارتباطات مالی رایزنی کرد.

بیش از 20 میلیارد یورو نقل و انتقال ارزی و گشایش 2 میلیارد یورو ال‌سی  بخشی از ره آورد تلاش های بین المللی بانک ملی در همان مدت اندک بود و طبق آمارهای اقتصادی در همین مدت تراز ارزی بانک ملی از منفی 1.6 میلیارد یورو به مثبت 500 میلیون یورو رسید.

افزایش باور نکردنی سرمایه بانک ملی

سرمایه های هر بانک قطعاً یکی از نشانه های اعتبار آن به شمار می رود، بانک ملی در چند سالی با رکودی قابل توجه روبرو شد به نحوی که شاید محوریت و مرکزیت آن در میان بانک ها کمرنگ شد اما در سال 95 به بعد با اقدامات و تلاش های بیسابقه هم در زمینه افزایش سرمایه ها و هم اعتماد آفرینی و خدمات متنوع به مردم، در صدر بانک های ایران قرار گرفت.

برای نخستین بار در تاریخ این بانک، سرمایه های بانک از 9900 میلیارد تومان به 20 هزار میلیارد تومان رسید، رقمی که خود گویای پویایی، تحرک ارزش آفرین این بانک به شمار می رود.

مسئولیت های اجتماعی پر رنگ تر از هر زمان

در سالهای اخیر بروز باران های سیل آسا، تلفات جاده ای و کمبود فضاهای آموزشی و درمانی از مهم ترین چالش های اجتماعی در سطح کشور بود.

حمایت های داوطلبانه بانک ملی ایران در تحقق منشور حقوق شهروندی و زیست محیطی از طریق ترویج ، مراقبت و نظارت همگانی شهروندان تا کمک یک میلیارد تومانی بانک ملی از محل سهم 5 درصد از 2 درصد بودجه قرعه کشی سی و هفتمین مرحله حساب های قرض الحسنه پس انداز این بانک برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد بخشی از اقدامات بانک ملی در راستای مسئولیت های اجتماعی خود بوده است.

در مساله سیل نیز مدیرعامل بانک ملی شخصاً در مناطق سیل زده خوزستان حاضر و از مدیرانش خواست در تمام استان های سیل زده ضمن بازدید های مستمر، اقلامی برای کاهش رنج و گرفتاری مردم در میان آنها توزیع شود، البته این پایان کار نبود و حسین زاده با دستور جدی به تمام شعب بانک ملی در مناطق سیل زده خواستار تسریع در ارائه تسهیلات آسان به مردم خسارت دیده نیز شد.

ساخت مدرسه در نقاط محروم کشور از دیگر تاکیدات حسین زاده بود و درهمین مدت حضورش در بانک ملی، ساخت و تجهیز مدارس در” روستای هاشم آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان، روستای قرقان از توابع شهرستان انگوران استان زنجان، روستای بیوک خانلو پارس آباد در استان اردبیل، شالقون سراب در استان آذربایجان شرقی، مهرشهر بیرجند در استان خراسان جنوبی، روستاهای شیخ الاسلام از توابع شهرستان بانه و زیویه سریش آباد در استان کردستان، روستای سراب شهرستان ایوان و بخش چوار در استان ایلام و روستای ظفرآباد چین از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد، با مشارکت بانک ملی عملیاتی شد.

حدود 50 درصد از بزرگراه‌های کشور برای تامین امنیت و آرامش برای مردم، توسط بانک ملی تامین مالی شده است.

تحقق منویات رهبر در خصوص واگذاری املاک وبنگاه ها

یکی از تاکیدات جدی رهبر انقلاب و دولت تدبیر و امید، اعتماد بانک ها به بخش های خصوصی و سپردن بنگاه ها و املاک خود به بیرون بود.

بانک ملی قریب به ۷۸۵ مورد از شرکت ها و املاک مازاد ملکی و تملیکی خود را طی چهار سال به فروش رساند.

به گزارش بویرنیوز به نقل از عصرامید، در سال ۹۵ تعداد ۱۷۷ مورد از املاک مازاد ملکی و تملیکی به ارزش یک هزار و ۷۰ میلیارد و ۲۳۸ میلیون ریال و در سال ۹۶ تعداد ۲۶۹ مورد از این املاک به ارزش ۲ هزار و ۹۲۲ میلیارد و ۸۴۸ میلیون ریال واگذار شده است.

کمک قابل توجه بانک ملی به اشتغال جوانان مستعد ایران/تقدیر دولت از بانک ملی

اگر بیکاری را مهم ترین و اولویت دارترین معضل و چالش ایران ندانیم بدون شک باید جزو نخستین ها بدانیم، قطع به یقین بیکاری و اشتغال از مهمترین دغدغه های خیل عظیمی از جوانان کشور است و متاسفانه برخی کم کاری ها موجب تبدیل این مساله به یک چالش امنیتی و یک آسیب رسان بزرگ اجتماعی شده است.

بانک ملی از معدود بانک های کشور است که در سالهای اخیر علاوه بر استخدام های متنوع در این بانک در زیرمجموعه هایش نیز دست به اشتغال زایی برای کمک به حل چالش عمده بیکاری کرده است.

علاوه بر اشتغال های مستقیم، ارائه تسهیلات اشتغالزایی نیز بخشی از اقدامات بانک ملی در این راستا بوده، این موضوع وقتی ملموس تر می شود که بدانیم تنها در 5 ماه نخست سال قبل 11 هزار فقره وام اشتغالزایی به ارزش مالی 2000 میلیارد ریال توسط این بانک پرداخت شده است.

تلاش های حسین زاده موجب تقدیر دولتی ها از رئیس جمهور گرفته تا معاون اول روحانی و وزیر کار از تلاش های بانک ملی در راستای کمک به اشتغالزایی جوانان ایران تقدیر کردند.

کمک به نهادهای حمایتی

تفاهم نامه های بانک ملی با کمیته امداد و بهزیستی در راستا توانمند سازی مددجویان تحت پوشش این دو نهاد حمایتی بدون شک از اقدامات ماندگار حسین زاده در بانک ملی ایران بود.

در شش سال گذشته بانک ملی ایران یک هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی و توانمندسازی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره)پرداخت کرده که این میزان تسهیلات موجب خروج 130 هزار خانوار از چرخه حمایتی این نهاد شده است.

تسهیل پرداخت ها/برخورد با مدیران استانی کم کار/کم به تولید و صنعت

حسین زاده از همان ابتدا سیاست خود را خدمت ارزشمند و با احترام به مردم دانست، افزایش قابل توجه ارائه تسهیلات خود اشتغالی و حمایتی، حذف صف طولانی وام ازدواج و کمک های حمایتی و مشارکتی در رونق تولید و صنعت همه در راستای توانمند سازی کشور و بخش خصوصی و در نهایت کمک به اقتصاد و اشتغال مردم عزیز ایران صورت گرفته است.

البته برخی مدیران استانی بانک ملی نتوانستند خود را با سیاست های توسعه ای حسین زاده هماهنگ کنند، همین امر نیز موجب انتقاداتی از سوی مسئولان استانی میشد، در این زمینه نیز دکتر حسین زاده با رعایت جانب مردم، بدون مماشات عذر برخی مدیرانش را خواست.

برای نمونه، سهم واحدهای اقتصادی از تسهیلات بانک ملی ایران در پنج ماه ابتدای سال 98 به بیش از 414 هزار میلیارد ریال می رسد، این بانک در سال جاری با رویکرد حمایت و کمک به رونق بخش های مختلف اقتصادی کشور، پرداخت تسهیلات به بنگاه ها را در دستور کار دارد و طی مدت مذکور 675 هزار و 687 فقره تسهیلات به ارزش 414 هزار و 802 میلیارد ریال تسهیلات به بخش های کشاورزی و صنایع تبدیلی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی و … تخصیص داده است.

«بام»، مدل موفق بانکداری نسل سوم در ایران

اما جدای از مسئولیت کنونی و پیشین، اگر از حسین زاده به عنوان ایده پرداز و مغز متفکر بانک ملی هم نام برد، سخن به گزاف نگفته ایم و موید این ادعا را در مقالات مختلف وی در زمینه بانکداری و طرح های به ثمر نشسته در دوران مسئولیتش است که نشان می دهد نگاه ویژه ای به نسل آینده بانکداری ایران دارد.

سامانه “بام” یکی از نمونه های اقدامات انجام شده در زمان مدیریت حسین زاده در بانک ملی است که با خدمات متفاوت و گوناگونی که دارد باید آن را سرآمد بانکداری نسل سوم در ایران دانست و از همین رو این سامانه با مزیت های منحصر به فردی که دارد در سال 1395 به عنوان سامانه برتر در حوزه خلاقیت و نوآوری از سوی ششمین جشنواره مرحوم دکتر نوربخش معرفی گردید.

از امکانات و خدمات ارائه شده در این سامانه می توان به مواردی نظیر امکان ورود امن و دو مرحله‌ای، خلاصه حساب ها، صورتحساب، محاسبه و پرداخت اقساط تسهیلات، محاسبه سود سپرده‌ها، داشبورد، مدیریت مالی شخصی، تاریخچه انتقال پول، مشخصات کاربر، پرداخت قبض، انتقال پول کارت به کارت و حساب به حساب، تعیین مبلغ و تاریخ چک، استعلام وضعیت چک، واحدهای بانک، دفترچه تلفن، بازخوردها، گزارش تسهیلات و نرخ ارز اشاره کرد.

خرید شارژ خودکار، انتقال پول دسته‌ای، انتقال کارت به کارت دسته‌ای، انتقال وجه به حساب های خیریه، انتقال پول مستمر و تهیه صورتحساب تلفیقی و مدیریت صورتحساب از دیگر امکانات این سامانه می‌باشد.

راه اندازی یک سامانه بانکی در تراز جهانی

در حالی که چند سال از ایجاد و معرفی اپلیکیشن «بله» با قابلیت پیام رسانی و انجام عملیات بانکی به صورت همزمان می گذرد، اما هنوز هم نمونه مشابه آن وجود ندارد،  «بله» را می توان یکی از منحصر به فردترین محصولات این بانک در 91 سال گذشته از زمان فعالیتش دانست.

اپلیکیشنی که در طول شبانه روز، نه تنها بسیاری از نیازهای بانکی کاربرانش مانند خرید شارژ، کارت به کارت، پرداخت قبوض، پرداخت اقساط و … را برطرف می کند، بلکه فضای مبادله پیام در بستری امن را هم فراهم کرده است.

اکنون «بله» نه تنها یک پیام رسان پرطرفدار است، بلکه از آن می توان به عنوان یک دستیار مطمئن بانکی هم یاد کرد. بسیاری از امور مشتریان بانک ملی ایران با این اپلیکیشن قابل انجام است و حتی مشتریان سایر بانک ها نیز می توانند از خدمات آن استفاده کنند.

میلیون ها تراکنش موفق مالی، بیش از سه میلیون و 600 هزار کاربر، پیوستن 20 بانک به عنوان مبدا، برگزاری چندین جشنواره برای کاربران و جذب میلیاردها تومان منابع برای انجام امور خیریه، تنها بخشی از افتخارات «بله» است.

«بله» چند زبانه آن قدر خوش درخشیده که بارها در جشنواره ها و همایش ها به عنوان محصول برگزیده انتخاب شده است.

 این تنها گوشه هایی از خدمات ارزشمند بانک ملی برای توسعه و آبادانی ایران اسلامی و توانمند سازی مردم عزیزش بوده است، بدون شک این اقدامات بوده که امروز از بانک ملی، معتبر ترین و قابل اعتماد ترین بانک ایرانی را  ساخته و پرداخته کرده است و باید تلاش های نوآورانه دکتر حسین زاده در راستای تعالی خدمات بانکی و کمک به کشور را ارج نهاد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=310107
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما