جمعه 10 اسفند 1397 - 12:42

آغاز یک سنت زیبا در کهگیلویه و بویراحمد/عید را با هم و برای هم زیباتر کنیم/باور کنید شادی در بیشتر با هم بودن است…

صدای قدم های عید نوروز و آغاز بهار هر لحظه نزدیک و نزدیک تر می شود…

به گزارش بویرنیوز، سال 97 با همه خوبی و بدی ها نفس های آخرش را می کشد، چند روزی بیشتر تا آغاز رویداد بزرگی و انقلابی باشکوه در طبیعت نمانده است.

در کهگیلویه و بویراحمد مردم با آئین و رسوم زیبا به پیشواز بهار می روند، رسومی که البته در سال های اخیر با برخی تجمل گرایی و چشم و هم چشمی ها به دست فراموشی سپرده شده است.

دید و بازدید با اقوام، دور هم نشینی های شبانه، دست بوسی از بزرگترها، هدیه دادن به رسم دست داشتن البته نه هدایای آنچنانی، طبخ غذاهای محلی و سرو در میهمانی های خانوادگی، قصه گویی بزرگترها برای کودکان، رفتن خانوادگی به دامان طبیعت گوشه ای از رسوم کهن و زیبای مردم کهگیلویه و بویراحمد در عید نوروز و آغاز بهار زیبای طبیعت است.

این رسوم البته الان با ورود تکنولوژی های جدید، چشم و هم چشمی ها و تجمل گرایی برخی ها به فراموشی سپرده شده است، حالا جای این رسوم را خرید های گرانقیمت، گوشی های همراه، اینترنت و تلویزیون پر کرده است، حتی دید و بازدیدها هم کمرنگ شده است.

حالا آن سایه کمرنگی که از رسوم کهن این دیار پر افتخار مانده است، از تجملات و به رخ کشیدن داشته ها و سرگرمی در تلفن همراه پر شده است.

اگر لحظه ای به رسوم گذشته مردم استان در عید نوروز بیاندیشیم به خوبی به خانواده  و شادی با هم و در کنار هم بعنوان مهم ترین اساس آداب ارزشمند این دیار پی می بریم.

در اینجا قطعاً وظیفه خانواده ها سنگین تر است، باید به فرزندانمان بیاموزیم مهم ترین خصلت بهار مهربانی و نزدیک شدن دل ها و در کنار هم بودن است، زیبایی بهار را در با هم بودن و شادی آفرینی برای هم بدانیم و اینگونه بهاری را به فرزندانمان آموزش دهیم.

باید یاد دهیم شادی واقعی در لحظات ناب و زودگذری است که در کنار هم می گذرانیم، غرق شدن به مادیات، خرید فلان مارک و جنس، فلان میوه و آجیل و شیرنی نه به شاد بودن کمک می کند و نه دید و بازدیدهایمان را مصفا به با هم بودن و نشاط می کند.

شادی واقعی در شاد بودن همه ما در کنار هم است، اگر قادر به کمک به دیگران هم نیستیم می توانیم با ساده گرفتن مراسمات عید و دید و بازدید حسرت در دل ضعیف تر از خودمان نگذاریم، چرا که هستند خانواده هایی که نه تنها توان خرید لباس نو را ندارند که حتی ساده ترین مایحتاج مصرف روزانه خود و کودکان معصومشان را هم به سختی و مشقت فراهم می کنند.

امسال البته در برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد، مردم متعهد شدند برای رعایت حال و شرایط یکدیگر از خرید آجیل و تنقلات گرانقیمت و آنچنانی حذر کنند، این سنت زیبا می تواند آغاز گر احیای رسوم زیبا، کهن و سراسر ساده و ارزشمند استان باشد.

شادی واقعی در لحظاتی است که بدون دغدغه و نگرانی در کنار هم هستیم، به احترام همدیگر و لحظه های کوتاهی که برای با هم بودن داریم امسال به جای حسرت و آرزو، لبخد واقعی از بیشتر با هم بودن را به یکدیگر هدیه دهیم…

در ادامه تصاویر از ابتکار برخی مردم استان برای برپایی ساده عید را می بینیم:

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=298361
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. هادی گفت:

    علی برکت الله! !

دیدگاه شما