چهارشنبه 3 بهمن 1397 - 23:23

انتقاد رئیس اتاق بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد از قوانین دست و پاگیر بانک‌ها

بروکراسی حاکم بر این بانک خشن‌تر و سخت‌تر از سایر بانک‌های تجاری است.

به گزارش بویرنیوز، جبار کیانی‌پور در نشست فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد با مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران اظهار داشت: در این استان مشکل صادرات داریم در حالی در سایر استان‌ها مشکل مقررات صادرات را داریم و باید روی پدیده صادرات به جد کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه این استان یک درصد مساحت و جمعیت کشور را دارد، عنوان کرد: تمامی ظرفیت‌های استان برابر چندین استان‌های مجازو است به گونه‌ای که 10 درصد آب‌های سطحی، 8 درصد جنگل، 17 تا 25 درصد نفت و گار، فرصت‌های کم نظیر گردشگری و اقلیم چهارفصل دارد.

کیانی‌پور با اشاره به اینکه همسایه استان‌های بزرگ کشور هستیم، ابراز کرد: از 33 میلیارد و 200 میلیون دلار صادرات غیر نفتی کشور 2 میلیون و 900 هزار دلار سهم کهگیلویه و بویراحمد است که به یک درصد هم نمی‌رسد.

رئیس اتاق بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با این همه ظرفیت و توانمندی در بخش‌های مختلف بخش خصوصی و مجموعه دولت برای صادرات اهتمام جدی نداشته‌ایم و البته در این زمینه بخش خصوصی دلایل از جمله عدم حضور در مبادی ورودی و خروجی و مرکز کشور ، نبود صنایع قدرتمند و عدم آشنایی با تجارت دارد.

کیانی‌پور با اشاره به اینکه نسل جدید فعلان اقتصادی این استان هستیم و پدرمان صنعتگر ، بارزگان و تاجر نبودند، ادامه داد: برخی استان‌های سابقه 10 ساله در صادرات و تجارت دارند در حالی کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر اداره گمرک در آن ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه باورمان این است که صادرات پیش ران اقتصاد کشور بوده و این استان در این زمینه فرصت‌های جدی دارد ولی مغفول مانده است، گفت: باید ببنیم برای توسعه صادرات و در راستای منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی نظام و برنامه‌های توسعه‌ای به عنوان اسناد فرادستی چه کرده‌ایم.

کیانی‌پور با بیان اینکه در ارتباط با صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات مشکلات داریم، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران استانی‌های دیگر از جمله اصفهان، فارش و تهران را رها نمی‌کنند و به سراغ استانی همچون کهگیلویه و بویراحمد بیایند که راه ارتباطی مناسب از جمله زمینی، هوایی و ریلی ندارد.

وی عنوان کرد:مشوق قابل قبولی برای سرمایه گذاری در این استان که متمایز کند با دیگر استان‌ها وجود ندارد و هیچ دلیلی برای تحریک سرمایه گذار برای حضور در استان وجود ندارد.

کیانی‌پور افزود: بر اساس آخرین مطالعات سازمان صنعت، معدن و تجارت فرصت سرمایه گذاری در حوزه محصولات صنعتی استان 54 میلیون دلار، کشاورزی 28 میلیون دلار و گردشگری و صنایع دستی پیش بینی شده است که البته در این زمینه انتقاد جدی داریم زیرا معتقدیم ظرفیت این استان بیش از این است.

وی با تاکید بر اینکه شاهد بدبختی و نکبت شدید باغداران هستیم، گفت: 90 هزار تن سیب درجه یک، 90 هزار تن مرکبات و هزار تن عسل روی دست تولیدکنندگان می‌ماند.

رئیس اتاق بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در صورتی بی تعارف حرف بزنیم بهتر می‌توانیم به نتیجه برسیم، ادامه داد: 498 هزار و 240 متر مربع دست بافته‌ها این استان روی دست مانده و تبدیل به ارزش افزوده نمی‌شود

کیانی‌پور ابراز کرد: انتظار داریم بانک توسعه صادرات پیشران بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد برای بحث توسعه صادرات باشد و البته از مدیر بانک توسعه صادرات استان به دلیل حضور کمتر از 6 ماهه گلایه‌ای نداریم.

وی خاطرنشان کرد: بروکراسی حاکم بر بانک توسعه صادرات خشن تر و سخت‌تر از سایر بانک‌های تجاری است به گونه‌ای که برای صدور یک ضمانت نامه بانکی که برای کنار آمدن سخت بوده قدرت ریسک بالای ندارد و در قوانین و مقررات بانکی سخت عمل می‌کند.

کیانی‌پور گفت:انتظار می‌رود مقررات بانک توسعه صادرات بومی و متناسب با داشته‌های استان شود زیرا در غیر این صورت موفق نمی‌شویم زیرا استان نوپا و توان مالی مردم پایین است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=296619
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما