دوشنبه 23 مهر 1397 - 19:48

پیشنهادات عملی برای حل معضل جمعه بازار یاسوج

حبیب الله پیشوا؛ استاد دانشگاه، وکیل دادگستری و فعال سیاسی و اجتماعی در یادداشتی پیرامون جمعه بازار یاسوج به بررسی ابعاد و دلایل و همچنین پیشنهاداتی برای رفع این نگرانی پرداخته است که در ادامه می آید:

در رابطه با آتش سوزی چند غرفه از جمعه  بازار یاسوج و احتمال وقوع آتش سوزی مجدد ، وقوع خسارتهای مالی و جانی در این مرکز فروش و سایر مسائل حاشیه ای آن از جمله جابه جایی آن اظهار نظرها، تعلل ها و سردرگمی بوجود آمده برای این قشر از جامعه ، بر حسب احساس تعهد اخلاقی بعنوان یک شهروند مطالبی را تقدیم می دارم.

پاسخ به اینکه بازار جمعه یاسوج، چرا، چطوری و برای چند غرفه راه اندازی شده است را به وقت و مطلب دیگری موکول می کنم. اما واقعیت این است که این مرکز همانند سایر مکانهای عمومی مورد زیاده خواهی قرار گرفته است بطوریکه زمین و فضای اولیه برای حدوداٌ 300 غرفه پیش بینی شده بود ولی هم اکنون تبدیل به بیش از 900 غرفه شده است. قطعاٌ اگر شورای اسلامی شهر، مقامات قضایی و انتظامی به موقع حضور پیدا نمی کردند دامنه آتش سوزی، تخریب و حتی دستبرد به اموال و اثاثیه مردم در آن موقع از شب مسئله ساز می شد . اما سؤال اساسی این است که چه باید کرد؟

هرچند در این خصوص از جانب افراد، شخصیتها و مقامات اظهارنظرها و اقداماتی انجام شد ولی تصور آن است که هرکدام از مقامات ذیربط می خواهند توپ را در زمین دیگری بیندازند. در اینکه این قضیه یک معضل مهم و خطرساز اجتماعی است شکی نیست و ادامه آن به همین شکل خطرات بالقوه ای را بهمراه خواهد داشت و جمع کردن غرفه های جمعه بازار بدون هماهنگی و ساماندهی نیز خطر و آسیب های اجتماعی خاص خود را در پی خواهد داشت .

تا جائیکه اطلاع دارم چندین جلسه و نشست بین شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر، دادستان مرکز استان، فرمانده نیروی انتظامی و یا شورای تأمین شهرستان در این خصوص تشکیل ولی نتیجه ملموس و خروج عملی نداشته است.

دادستان مرکز استان و سایر مقامات قضایی از باب پیشگیری از وقوع جرم مکاتبات و یا اظهاراتی را درخصوص جمعه بازار و امثالهم به شهردار و شهردار مراتب را به شورای اسلامی شهر انعکاس داد که شورای اسلامی با اکثریت آراء جابه جایی و جمع کردن جمعه بازار را با توجه به خطرات احتمالی تصویب ولی کمیته انطباق فرمانداری بویراحمد با ترکیب یکی از قضات دادگستری ، فرماندار یا نماینده وی و نماینده شورای عالی استان مصوبه شورای اسلامی شهر یاسوج را به دلایلی رد و عودت داده است.

برخی از مقامات در فضای مجازی و مکاتبات اداری درصدد مقصر جلوه دادن مقام دیگری و تبرئه خود از مسئولیت در قبال این معضل اجتماعی هستند زیرا احساس می کنند عوارض اجتماعی و سیاسی در عقبه جمع کردن بازار جمعه نهفته است تا جائیکه بعد از مصوبه شورای اسلامی شهر یاسوج مبنی بر جمع شدن بازار جمعه تعدادی از غرفه داران با حمل پلاکارد و شعارهایی علیه شهردار و شورای اسلامی شهر تجمع نموده که نشانگر مهم و حساس بودن موضوع می باشد.

بطور قطع و یقین هیچ نهادی بدون هماهنگی و حمایت سایر نهادهای دیگر امکان انجام اقدامی مؤثر برایش فراهم نیست. حتی اگر مصوبه شورای اسلامی شهر در کمیته انطباق تصویب می گردید شهردار بعنوان مجری مصوبات شورای اسلامی شهر بدون حمایت و دخالت مستقیم مقامات قضایی، انتظامی، سیاسی، اداری و امنیتی نمی تواند مصوبه شورای اسلامی شهر را در این مورد خاص اجرا کند. می توان ادعا نمود که سایر  مقامات قضایی، امنیتی ، انتظامی و … بدون حمایت و دخالت شورای اسلامی شهر و شهردار می تواند از قدرت حاکمیتی استفاده و بازار جمعه را تعطیل و جابه جا نماید. اما شهردار و شورای اسلامی شهر بدون حمایت و دخالت مستقیم این نهادها(قضایی، انتظامی، سیاسی و امنیتی) امکان ندارد بتواند کاری از پیش ببرد.

بنا به مراتب مزبور که بطور مختصر بیان و از ذکر جزئیات فعلا صرفنظر شد ، پیشنهاد می شود:

1: همه دستگاه های ذیربط متحد، متفق و بدون درنظر گرفتن مسائل سیاسی، اجتماعی و قومی و … در این خصوص تصمیمی گیری کنند.

2: فرد یا افرادی را که عامل تحریک می باشند چه در داخل بازار جمعه و یا بیرون از آن در هر رده و مقامی که باشد شناسایی و با گوشزد خطرات احتمالی آنان را نیز متعهد به همکاری نمایند.

3: درصورت مخالفت و عدم همکاری افراد، ارگان ها و نهادها مقام قضایی این حق و اختیار را دارد که برای پیشگیری از وقوع جرم و ورود خسارت های جانی و مالی دستور مقتضی صادر نماید. دادستان مدعی العموم است، به محض روئیت جرم و یا احتمال وقوع جرم بر حسب وظیفه قانونی و ذاتی می بایست اقدام و هیچ فرد یا مقامی مجاز به سرپیچی از دستور مقام قضایی نمی باشد.

4: اعضای شورای اسلامی نمایندگان مردم شهر هستند و اگر مخالف جمع شدن جمعه بازار باشند قابل تعقیب نیستند چه رسد به اینکه نظر موافق بر جمع نمودن و جابه جایی جمعه بازار داشته و مراتب را هم تصویب کرده باشند و بطریق اولی شهردار چون فقط مجری مصوبات شورای شهر است نه مقام دیگری.

5:با توجه به شرایط خاص جامعه و اینکه جمع کردن جمعه بازار باعث بیکار شدن چندین نفر و قطع درآمد خانواده آنان می شود ، بر همه مسئولین ذیربط واجب است که در فکر طرح، برنامه و ایجاد فضا یا فضاهای جایگزین در نقاط مناسب برای غرفه داران باشد تا این قشر از جامعه با خیال آسوده و راحت همکاری لازم را بعمل آورند.

6: شورای تأمین استان و شهرستان از جمله نهادی است که باید زودتر از دیگران اقدامی عملی برای برون رفت از این معضل ارائه دهد . اختلاف نظر در میان تصمیم گیرندگان امری طبیعی است اما واقعیت و احتمال خطر فدای مصلحت ها نشود.

7: توجه داشته باشیم که شهرداری یک نهاد خدماتی است . نهادهای حاکمیتی هستند که می توانند تصمیمی گیری و اقدام نمایند و توجه داشته باشند که نقاط آسیب پذیر، جرم خیز، حاشیه ساز در شهر یاسوج کم نیستند که یکی از همین نقاط جمعه بازار یاسوج می باشدو باید تا دیر نشده تصمیم منطقیو عاقلانه بدون ملاحظات سیاسی، اجتماعی و … اتخاذ گردد.

خطر جدیست دست به عصا راه نرویم…..

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=291263
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بازاری گفت:

    اقساط و چک های مردم چه شود .درامد و مخارج ۴۰۰ خانوار از کجا تامین شود ایا به دستفروشی در شهر مهاجرت کنیم و معظلی دیگر بوجود اوریم که ان وقت هم باید جواب مغازه دار را بدهید هم جواب دستفروش را.همین جا را ساماندهی کنند تا مردم به کار و زندگیشون برسند چون هر پیمانی در یاسوج ده سال طول میکشد

  2. ناشناس گفت:

    بازاری…سلام ممنون از صحبت های شما جمع کردن کلمه راحتیه چون گفتنش راحته ولی تا حال خودتون رو جای اون کاسباگذاشتین چه مشکلاتی دارن که هادرونش دارن نان میخورن بجای سنگ اندازی جلوی بهبودی مسیر کار و راه اندازی مجدد همین مکان طبق استانداردچرا همه مسولان و انیشمندان و…استان جز جمع کردن چیزدیگری براشمانیست که راه حل کار بدین چرابه عمق کار توجه نمیشه هزار نفر مستقیم کاری دارن از این مکان نون میخورن وشکم خود وخانواده های زیر مجموعه شون روسیر میکنن کاری به غیرمستقیمش ندارم چرا همین مکان رو نمیگن از نو درست کنن اگه بفکر جوانان هستین اگر رانتی چیز از چای دیگه در کارنباشه خواهش از کلمه جمع کردن درست تر استفاده بشه…سال جدید حمایت اقتصادی کالای ایرانیو جوان ایرانی

  3. ناشناس گفت:

    ای زمینی که شهرداری دایه وای مردم غصبه مال خودش نیست مال مردمه به زور گرفتشه .داره حرام خواری ایکنه

  4. جمعه بازار گفت:

    سلام
    فقط یه سوال دارم از شما
    آخرین باری که جمعه بازار تشریف آوردین کی بوده

    اگه بالای ۲ سال هست لطفا در این مورد اظهار نظر نکنید

    شک ندارم بالای ۲ سال هست

  5. فرمانداری گفت:

    سلام. جناب پیشوا به اطلاع برسانم تحلیلتان اشتباه محض هست و به نوعی از شورای شهر طرفداری کردین. کاش امکان مواجه حضوری بود تا برات اثبات میکردم که شهردار طبق قانون باید سازه های موقت را جلوگیری و جمع اوری بنماید و اصلا نیاز به تصویب شورا نبوده است و فرمانداری مقصر نیست برادر. بیا فرمانداری تا قانع بشی. قوانین شهرداری را مطالعه کن برادر

  6. امیرحسن گفت:

    مطلب دقیق و منطقی هستش..تا کار به جای باریک نرسیده حل کنید داستان جمعه بازار یاسوج را.اون دفعه اتش سوزی خدا کمک کرده ،نباید فراموش شود و بعدش یه حادثه مهم اتفاق بشه

  7. علی گفت:

    بسیار کامل فرمودند ممنون از لط و توجه ایشان به اقشار آسیب پذیر

  8. محمدصادقی گفت:

    طوری که میگی اتش نشانی و نیروهای شهرداری فقط نبودن و شورا خاموشش کرد!

  9. جعفر گفت:

    سلام.آقای پیشوا کسی که آتش را خاموش کرد و اجازه نداد دامنه آتش سوزی افزایش پیدا کندبچه های شجاع آتش نشانی بودند نه شواری اسلامی شهر یاسوج!

دیدگاه شما