چاپ این برگه

موحد مجلس نهم را بشناسید / نماینده ای که ۱۵هزار شماره در موبایلمش ذخیره کرده‌

به گزارش بویرنیوز، عبدالرضا عزیزی نماینده دوره نهم و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامیدر نشست صمیمانه  خود را یک کشاورززاده خوانده و رابطه خود با مردمش را بسیار عمیق  می‌داند و می‌گوید که جزء ۷ درصد افرادی است که دارای روح و مشارکت اجتماعی است، از این رو برای بررسی گذران زندگی سیاسی این نماینده مجلس به گفت وگو با او پرداخته‌ایم، که در ذیل می خوانید.

آقای عزیزی متولد چه سالی هستید و در کجا به دنیا آمده اید؟

من عبدالرضا عزیزی در دوم شهریور ماه ۱۳۴۷ در روستای الله باد اولیاء از توابع شهرستان شیروان به دنیا آمدم، دوره ابتدایی و راهنمایی را در این روستا و دوره دبیرستان را در آموزشگاه‌های شهرستان شیروان و مشهد طی کردم، بعد از آن وارد دانشکده پزشکی شهر مشهد شده و مدرک دکترای طب را کسب کردم.

چه سالی ازدواج کرده اید و چند فرزند دارید؟

در سال ۱۳۷۵ با دختر نماینده شهر شیروان ازدواج کردم و هم اکنون دو فرزند  دختر و پسر دارم که در مقاطع راهنمایی و ابتدایی مشغول به درس خواندن هستند.

از دوران کودکی خودتان بفرمایید؟

من خودم یک فرزند کشاورززاده هستم و تمام خانواده من هم به امر کشاورزی مشغول بوده‌اند، به طوری کلی باید بگویم که خانواده ما از ده نفر سه خواهر، پنج برادر تشکیل می‌شود.خوشبختانه خانواده من از نخست به تحصیلات بسیار اهمیت می‌دادند، به طوری که در خانواده ما سه نفر موفق به کسب مدرک دکتری، یک نفر مدرک مهندسی کشاورزی و یک نفر فوق الیسانس شده‌اند.خانواده من از نظر تدین و مذهب همیشه سرآمد بودند، به گونه این که از همان اویل انقلاب تمام اعضا عضو کانون‌های بسیج و سپاه شدند، به طوری که هم اکنون یکی از برادران من سردار سپاه انقلاب اسلامی است و از همان نخست تمام اعضای خانواده‌ در امور مربوط به جنگ تحمیلی مشغول به فعالیت بوده‌ایم.

چه مدت در جبهه حضور داشتید؟

من به دلیل اقتضاعات دوران خودم و تکلیفی که بر روی دوشم بود، به جبهه‌های حق علیه باطل رفتم و در مقاطعی به عنوان فرمانده گردان انتخاب شدمو حدود دو سال و هفت روز داوطلبانه در جبهه حضور داشتم و در این دوران دو بار  بر روی مین رفته و هم اکنون جانباز ۲۵ درصد هستم.

دوران نوجوانی و جوانی شما چگونه سپری شد؟

باید بگویم که بیشتر دوران نوجوانی من بر روی تخت‌های بیمارستانی به‌علت مجروح شدن در جبهه‌های جنگ گذشت لذا به طوری کلی من یا در جنگ بودم و یا بر روی تخت بیمارستان مشغول درس خواندن بودم، از طرف دیگر به علت مجروحیت‌های بسیار از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۷ مدام در بیمارستان‌های مشغول به مداوا بوده‌ام و هنوز هم اثرات و جراحات آن و مشکلات پیرامونش ادامه دارد.

شما به چه صورت وارد حیطه سیاست و به‌ویژه نمایندگی مجلس شدید؟

از نظر روانشناسی حدود ۷ درصد از افراد شخصیت و روحیه اجتماعی دارند که فکر کنم من هم جزء این دسته از افراد هستم لذا از جوانی علاقه مند بودم که در مشارکت‌های اجتماعی حضور پیدا کنم، از همان نخست روحیه من مردمی بود وقتی در ۱۶ سالگی به جبهه رفتم روحیه‌ام طوری بود که وظیفه سرپرستی و مواظبت افراد را بر عهده گرفتم.من تقریبا از سال ۱۳۶۸که وارد دانشگاه شدم برای حضور در مجلس شورای اسلامی بسیار علاقه‌مند بودم و از آن زمان در این جهت کارهای خودم را برنامه‌ریزی کردم و ارتباطات مردمی را در این جهت افزایش داده و تقویت کردم. از طرف دیگر از دوره سوم مجلس شورای اسلامی من از کاندیداهای مختلف حمایت می‌کردم، به طور مثال در مشهد از آیت الله فاکر، آقایان بنی هاشم، عسگری، آریانمنش و خانم شریعتی حمایت کردم اما در دوره هشتم مجلس خودم رسما برای حضور در مجلس کاندیدا شدم اما در آن انتخابات جایگاه دوم را به دست آوردم. از طرف دیگر با توجه به ارتباطات مردمی در دوره نهم انتخابات مجلس شرکت کردم که در این انتخابات برای اولین بار مردم شیروان در تاریخ حدود ۵۰ ساله برگزاری انتخابات در این شهرستان به یک نماینده حدود پنجاه و دو نیم درصد رأی اعتماد دادند. به طوری که اختلاف رأی من با نفر دوم حدود ۳۰۰ درصد بود که این نشان دهنده اعتماد مردم با آرمان‌ها و اهداف من بود.

رابطه شما با مردم چگونه است؟

خوشبختانه رابطه من با مردم قلبی است، از طرف دیگر فکر می‌کنم من تنها نماینده در جهان باشم که نزدیک به ۱۵ هزار خط تلفن درموبایلم ذخیره کرده‌ و جواب همه را می دهم و روزی ۲۰۰ الی ۳۰۰ پیام کوتاه را جواب می‌دهم.همچنین خوشبختانه تاکنون تمام مردم حوزه انتخابیه از روستایی تا شهری به طور مدام و مستقیما با من در ارتباط هستند، این موضوع قابل گفتن نیست اما از زمانی که من نماینده شدم به علت فشار کاری زیاد و استرس دچار بیماری فشار خون شده‌ام.

جایگاه مجلس شورای اسلامی در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در همه دنیا مجلس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که به طور حتم کشور ما هم از این موضوع مستثنی نیست از این رو بر اساس قانون اساسی مجلس در جمهوری اسلامی ایران در رأس امور است. مجلس تنها نهاد قانوگذاری است که می تواند بر عملکرد دیگر قوا نظارت و از آن‌ها بار خواست کند.ابزار قانونگذاری و نظارتی به طور حتم اهمیت بسیار بالای مجلس را نشان می‌دهد، از طرف دیگر بر اساس قانون جایگاه یک نماینده در قانون با جایگاه یک وزیر برابر است، با این تفاوت که نماینده می تواند بر روی عملکرد وزیر نظارت کند.

لزوم تبعیت از قانون و در کل قانونمندی به چه میزان ضروری است؟

با توجه به افزایش جمعیت در کشور و صنعتی شدن زندگی‌های امروزی ضرورت رعایت قانون بسیار مهم است، اگر در کشوری قانون رعایت نشود به طور حتم آن جامعه دچار تشویش و بی نظمی می‌شود، لذا تبعیت از قانون ازسوی همه مردم و مسئولان موجب کاهش هزینه‌ها و اتلاف انرژی و توسعه متوازن در کشور می‌شود، به طور حتم کشوری می‌تواند مراحل پیشرفت را طی کند که دارای قوانین کارآمد و منظم باشد.

اگر خاطره شیرین و یا تلخی از دوران مجلس دارید، بفرمایید؟

به طور حتم تلخ ترین روز در دوره نهم مجلس شورای اسلامی می‌تواند روز یکشنبه معروف مجلس باشد، روزی که در جریان استیضاح شیخ اسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدامات از سوی دولت صورت گرفت که همه مسئولان و بزرگان را متأثر کرد. به طور حتم مسلمان باید در عمل ولایت مدار بوده و شعار دادن هیچ موقع کافی نیست، این است که یک مومن اخلاق، شرع و قانون را رعایت  و تحت تأثیر شیطان قرار نمی‌گیرد، لذا از آن روز تاکنون تلخی آن اتفاق به پایان نرسیده است.

از طرف دیگر برای شیرین ترین اتفاقات مهم می‌توانم به تبعیت تمام نمایندگان مجلس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره متوقف کردن طرح سوال از رئیس جمهور در دوره نهم اشاره کنم  که این موضوع نشاندهنده مجلس ولایتمدار است، اگر چه ممکن است دشمنان خارجی به ما خرده بگیرند و بگویند که این مجلس، مجلس فرمایشی است، اما من باید بگویم که این موضوع بر عکس است چون تبعیت از ولایت فقیه، نقطه عطف و قوت ما نمایندگان است. همچنین یکی دیگر از خاطرات و اتفاقات شیرین مجلس نهم هفته بعد از اتفاقات روز یکشنبه بود، زمانی که دکتر لاریجانی بعد از فرمایشات و تذکرات رهبر معظم انقلاب درباره آن روز سریعا به سخنان رهبری لبیک گفته و تبعت خودش را از فرمایشات معظم له نشان داد.

با توجه به اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، شما اولویت‌های دولت بعدی را چه می‌دانید؟

به طور حتم هر کسی که در رأس دولت قرار می گیرد، اگر به معنای واقعی معتقد، ولایت‌مدار و ولایت‌پذیر باشد باور کنید که تمام مشکلات کشور حل می‌شود، اگر میزان و شاخص هر فردی در زندگی سیاسی و شخصیش ولایت باشد به طور حتم تمام مشکلات رفع می‌شود. برای اینکه ولی فقیه ما کسی است که نه تنها از لحاظ اعتقادی تمام شاخص‌ها را دارا است بلکه از نظر تدبیر و موضوعات کارشناسی در نهایت امور قرار دارد، پس بنابر این کسی که چند روز از تازه وارد سیاست شده اگر هم نخواهد از لحاظ شرعی، اعتقادی و عرفی به آن نگاه کند باید تابع تجربه و تدبیر ایشان باشد.تمام التهابات کشور به طور حتم از نافرمانی مسئولان از ولایت فقیه نشأت می‌گیرد و آگاهانه و یا ناآگاهانه از خط ولایت خارج می‌شوند، لذا همه ما به معنای واقعی ولایتمدار باشیم هم در جامعه آرامش ایجاد شده و همه دشمنان دیگر جرأت افزایش فشار را نخواهند داشت.

با توجه به مشکلات اقتصادی کشور شما راه حل برون رفت از این مشکلات را چه می‌دانید؟

به طور حتم تنها راه حل این مشکلات افزایش تعاملات میان مسئولان است، همچنین این مسئولان باید کنار یکدیگر نشسته و تصمیمات کارشناسی برای حل مشکلات کشور اتخاذ کنند.

هم اکنون لزوم حضور مردم در انتخابات آتی ریاست جمهوری و افزایش سهم مشارکت در کشور به چه میزان ضروری است؟

اگر دشمنان ما جرأت حمله به میهن اسلامی را ندارند تنها به علت وحدت و انسجام مردم کشور است، حضور گسترده مردم در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی پیام‌های بسیاری برای مردم کشور دارد.از طرف دیگر به طور حتم مردم در انتخابات آتی ریاست جمهوری بار دیگر به فرمایشات رهبر معظم انقلاب لبیک گفته و با حضور گسترده تمام نقش‌های دشمنان اسلام را نابود می‌کنند

خانه ملت