جمعه 31 فروردین 1397 - 11:24

بحران فلج کننده پیش روی نظام بانکداری و اقتصاد کشور

محمدحسن حکیم

یادداشت مخاطبین بویرنیوز- بحران فلج کننده پیش روی نظام بانکداری و اقتصاد کشور با نزدیک شدن طوفان نسل سوم وب:
ایهاالرجال طوفان نزدیک است.چاره ای بایدش..
….
به قلم : محمدحسن حکیم
..
“هیچ وقت نمی توانید در مبارزه با واقعیت های موجود، چیزی را تغییر دهید. برای تغییر، یک مدل جدید بسازید که مدل فعلی را منسوخ کند. ”
باکمینستر فولر

آینده‌ی اینترنت،‌ تاثیری به شدت مستقیم در آینده جهان دارد. اینترنت به رشد بشریت سرعت ویژه‌ای بخشید. به اطراف خود نگاه کنید. تغییرات ده سال گذشته فناوری و بالاخص تجارت الکترونیک را ببینید. مقدار بی سابقه و انواع داده ها تولید می شود. با توجه به تخمین و پیش بینی سیسکو، بیش از 50 میلیارد دستگاه وجود دارد که تا سال 2020 به اینترنت متصل خواهند شد و داده های تولید شده توسط افراد، ماشین آلات، چیزها و تعاملات آنها به 500 zattabytes (هر زتابایت برابر است با ۱۵۲ میلیون ساعت ویدئو با کیفیت 8k UHD ) خواهد رسید.و درعین حال رشد و گستردگی اطلاعات را بررسی کنید. حالا نسل سوم وب در راه است تا ما را از چیزی که هستیم فراتر ببرد.
تولد بلاک چین جنبشی ناباورانه را ایجاد کرد که هدفش تحول تمام صنعت فناوری است. عاشقان بلاک چین و رمزنگاری، این دوره را Web 3.0 وب ۳ یا به زبان خودمان نسل سوم وب می نامند. نسل سوم وب آمده تا تمام فرایندهای سنتی و آزاردهنده قبلی را نابود کند، با ایجاد اعتماد بدون نیاز به یک شخص ثالث قابل اعتماد. براساس گزارش اخیر، نظرسنجی انجمن جهانی اقتصاد پیش بینی کرد که تا سال 2027 حدود 10 درصد تولید ناخالص داخلی جهان ممکن است با تکنولوژی بلاک چین ذخیره شود.
اکوسیستم نسل سوم وب در حال حاضر شامل بیش از ۳,۰۰۰ ارزدیجیتال شناخته شده و بیش از ۹۰۰ برنامه غیر متمرکز فعال است. با اینکه این صنعت بسیار نوپا است، گرایشات بسیار زیادی حول آن وجود دارد.
اگر با کمی دقت به اطراف خودخوب نگاه کنید، هر وسیله یا پیشرفتی نمایان گر احساس نیاز و ذات نامحدود انسان است. به هیچ عنوان نمی توان در مقابل نیازهای بشری ایستادگی کرد. شاید نیازهای انسان به تعویق بیافتد اما تا زمانی که حیات انسانی وجود داشته باشد، انسان به سمت بینهایت ها میل می‌کند.
انسان ها در نسل های مختلف نیازهایی را حل کردند تا ابزاری باشد برای حل نیازهای آینده.
یکی از نیازهای اصلی انسان که این روزها به شدت به آن احساس نیاز می کند، اعتماد است. فکر می کنید این نیاز چند سال است که حس می شود؟ ۱ سال؟ ۱۰ سال؟ ۱۰۰ سال؟ یا فراتر از این ها.
از زمانی که انسان ها داد و ستد کالا را کنار گذاشتند و از وسیله ای به نام پول یا همان سکه استفاده کردند، نیاز به اعتماد واقعی حس شد. از آن زمان تاکنون بشر مجبور بوده تا چشم بسته اعتماد کند. ابتدا سوالات بشر در حد سوالات زیر بود:
»آیا مالیاتی که من می دهم عادلانه است؟«
»آیا اگر پولم را به اون بدهم تا تجارت کند، به من سود می رسد؟«
»آیا او دزد نیست؟«
»آیا او قرضش را پس می دهد؟«
با آمدن اینترنت، رشد فناوری و گسترش جوامع بشری سوالات بیشتر و بیشتر شد:
»فساد در سیستم مالی چقدر است؟«
»آیا حقوقی که می گیرم با زحمتی که میکشم تناسب دارد؟«
»آیا به جرم آن سیاستمدار رسیدگی می شود؟«
»آیا اطلاعات من که در آن سرور نگهداری می‌شود، امن است؟«
و سوالاتی که با اندکی تامل واقعا نیاز به اعتماد حس می‌شود.
این ها همه سوالاتی هستند که شما راهی جز دادن جواب مثبت به خود ندارید.
سال‌هاست که دولت ها پول را توزیع می کنند. دولت‌های سراسر جهان پول چاپ می کنند و به اندازه نیازشان از آن برمی دارند. این پول در رده های پایین تر بین سرمایه داران و شاید افراد فاسد تقسیم می شود و وقتی پول به قشر متوسط یا ضعیف جامعه می‌رسد، قطره ای از دریای بیکرانی بوده که در شکم نهنگان است. حتی کسانی که تلاش کرده و به جایگاه بالایی رسیده اند، از منشا قدرت مافوقشان بی اعتماد هستند.این هم بر می گردد به اعتماد.
مردم به اینکه پول عادلانه تقسیم می شود اعتماد ندارند و قطعا هم اگر حتی دولتمردان فرشته باشند و قصد این کار را داشته باشند، با سیستم های متمرکز این کار غیرممکن است.
نظام بانکداری و چرخه اقتصاد در ایران از انباشت پولی مردم در درون بانکها روزگارمیگذراند و زنده هست. شرایط اقتصاد کلان در سالهای اخیر از قبیل نرخ های بهره و ارز و تورم بالا و متغیر و غیرقابل پیش بینی و نیز اثر سیاست های بودجه ای و پولی در کشور و همچنین وجود تبعیض هایی خواسته و یا ناخواسته که دارایی های طبقه متوسط جامعه را از طریق دستکاری در ارز، تورم، مقررات انسدادی، مالیات و سایر ترفندهای مالی، تحت الشعاع قرار دادند. و با وجود دلایلی نگران کننده و غیرقابل انکار که قابل ملموس و آزار دهنده هستند. از جمله: صدور امتیازات خاص، اعتبارات ساختگی، محدودیت سرمایه گذاری، انحصار فردی و دیگر موانع خودخواهانه، می توان به این نتیجه رسید که راه رفاه عمومی سد شده است.

همه دلایل ذکر شده در کنار مدیریت سنتی باعث میشود که سمت و سوی سرمایه گذاری و اعتماد به سمت جایگاه های دیگری باشد. نسل سوم وب و تحولاتی که در صنایع ایجاد خواهد کرد، سر و صدای زیادی به پا کرده است. اما افراد زیادی از چرایی به وجود آمدن آن و اینکه باعث چه چیزی می‌شود، آگاه نیستند. تصور آینده ی نه چندان دور با نسل سوم وب سخت نیست. نسلی که در آن تلفن های مبتنی بر رمزنگاری، فضاهای غیرمتمرکز و کیف پول‌های ارزهای دیجیتال جهان را خواهد گرفت. آینده ای بدون فضاهای بزرگی که اطلاعات ما را ذخیره می‌کنند. جهانی بدون نیاز به اپراتور های متمرکز.
برخی از ویژگی‌های نسل سوم وب:
بدون کنترل مرکزی- واسطه‌های متمرکز حذف می‌شوند- مالکیت داده ها – کاهش چشمگیر در هک و تقلب در داده ها- کاربردی در همه جا- بلاک چین های مجاز- سرویس بی وقفه- خدمات مبادله- خدمات ذخیره سازی- بیمه و بانکداری- صنعت ویدئو- موسیقی و…
همانطور که مهاجرت از دوره اینترنت ذغالی(نسل اول وب) و تثبیت نسل دوم وب، مدت زمان زیادی به طول انجامید، تا شروع طوفان نسل سوم وب هم راهی نمانده است.نشان به آن نشان که غول های اینترنتی بشدت نگران‌ این موضوع هستند؟ مطمئننا غول‌های اینترنت سعی در انطباق با شرایط آینده را دارند. بعضی از آن‌ها موفق می‌شود و باقی‌خواهند ماند و برخی دیگر که این شرایط را نپذیرند، حذف خواهند شد.
حال نگرانی اینجاست که با ظهور نسل سوم وب و اهداف پیشرویی که دارد استقبال مردم کشورمان از این پدیده نوظهور اقتصادی- اجتماعی چگونه خواهد بود؟؟ .قطعا پیشرفت و ترقی ذات هر انسان است و مردم کشرمان از این قاعده مستثنی نیستند.پس با کمی تأمل میتوان به این نتیجه رسید که موج سرمایه گذاری و استقبال به سمت نسل سوم وب کم نخواهد بود و این منجر میشود به خروج سرمایه اشخاص از بانک ها. و آثاري كه از نا‌بساماني پولي به جامعه القاء مي‌شود مانند اثر يك توفان يا زلزله نيست كه به‌طور آني درخور مشاهده و لمس باشد، بلكه اثري است كه به‌صورت پراكنده و وسيع اما با تأثير تخريبي شديد تحقق مي‌يابد. اين اثر به‌صورت ايجاد تغيير‌هاي ناخواسته در ميزان سبد نقدي جامعه و برانگيختن انطباق‌هاي نا‌خواسته در تركيب دارايي‌هاي خانوار‌ها مشاهده مي‌شود. بدين‌معنا كه خانوار‌ها بايد مرتباً خود را با شرايط جديد نقدينگي انطباق دهند. تغييرات نابهنگام و پيشبيني‌ناپذير درافزایش نقدينگي و تداوم چنين فشار‌هاي اقتصادي منجر به مشكلات اجتماعي و مشكلات سياسي عدیده گریبانگیر جامعه چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی خواهد شد.
آنچه مسلم است، تغییر و یا استانداردسازی درزیر ساخت های بانکی و اقتصادی کشورباید بصورت جدی در دستورکار مسئولین قرارگیرد.و این میسر نخواهد شد مگر با دوراندیشی نسبت به آینده و استانداردسازیهای به موقع و درست. دیوید کلارک از دانشگاه M.I.T فرضیه ای در زمینه استانداردها دارد که ملاقات فیل ها مشهور است. این نظریه میزان کارهای حول موضوع را نشان می دهد.وقتی موضوعی برای اولین بار و یا برای بهبود و بروزرسانی آن مطرح می شود، گرداگرد آن سیلی از کار های تحقیقی ( به شکل بحث، مقاله، سخنرانی) فرا می گیرد.بعد از مدتی این فروکش می نماید و بعد از اینکه موج سرمایه گذری طرفدار این موضوع شد،این موج سرمایه گذاری ها از پی می آید. بسیار با اهمیت است که در محل تلاقی این دو فیل ( موج تحقیق و موج سرمایه گذری) استانداردها به طور کامل وضع شوند.چنانچه استاندارد زودتر از موعد( قبل از انتها تحقیقات) نوشته شود، تهدید آن هست که موضوع به درستی درک نشده باشد و استاندارد ضعیف از آب در آید.اگر استاندارد دیرتر از موعد(بعد از شروع موج سرمایه گذاری) نوشته شود، شرکت های بسیاری قبلا –از مسیرهای مختلف- در آن سرمایه گذاری کرده اند،و این تهدید هست که استانداردهای آنها را نادیده بگیرد. اگر فاصله این دو فیل بسیار کم باشد ( تمام عجله داشته باشند که کار را زودتر شروع کنند)، تهدید آن هست که استاندارد نویسان بین آنها له شوند.
پس بجاست با توجه به افق دید و سیاستهای کلان نظام باید راهکارهایی اندیشه شود ومیتوان با تشکیل کارگروهی متشکل از متخصصین و افراد کاربلد نسبت به آسیب شناسی موضوع و همچنین شناسایی نقاط ضعف زیر ساخت ها برای روبروشدن با این تکنولوژی، باید در اولویت باشد تا بتوانیم با این انقلاب جدید اقتصادی بخوبی مواجه شویم..
و در آخر باز تکرار مکررات:
(( يادمان باشد كه تاريخ تجربه اي گرانقدر بر سر حركت در يك سير تكاملي است و ملتي كه از پيشينه خويش اگاه نباشد و دچار فقدان تجربه پذیری از تاریخ شود در چرخه تكرار گرفتار خواهد شد.))

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=276719
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. Kitaro گفت:

    جناب آقای حکیم از مهندسین فوق العاده ای هستند .امیدواریم پیروز و موفق باشند.

  2. مهندس کریمی گفت:

    با سلام و درود به شما مهندس حکیم
    جا داره تحسین کنم اطلاعات و به روز بودن شما در عرصه فناوری را.اما اگه لطف کنید جواب سوال من رو بدین ممنون میشم؟؟؟
    شما در بحث ویژگی ها از هک و تقلب تقریبا غیرممکن یاد کردید..میشه دلیلش رو بگین ..

    • حکیم گفت:

      سلام و خسته نباشید میگم به استاد عزیز…
      استاد بزرگوار به زبان ساده تر،از آنجا که داده ها غیر متمرکز و توزیع شده خواهند شد، هکرها باید کل شبکه را هک کنند، که امکان آن با توجه به گستردگی شبکه تقریبا غیرممکن است. همچنین در بلاک چین چیزی حذف نخواهد شد بنابراین امکان پاک سازی عمدی داده‌ها تا زمانی که مالک اجازه ندهد وجود نخواهد داشت.
      و اگه بخواهیم از یه زاویه دیگه نگاه کنیم در سال ۲۰۱۳ سایت ارائه دهنده ایمیل Lavabit که با امنیت و حفظ حریم خصوصی خارق العاده‌ اش مشهور بود، به دلیل عدم همکاری با ایالات متحده در افشای ایمیل های ادوارد اسنودن برای همیشه به فعالیتش پایان داد. در نسل سوم وب شاهد این اتفاقات نخواهیم بود.و عملا دستکاری اطلاعات دیگر وجود نخواهد داشت.

    • محمدحسن حکیم گفت:

      سلام و درووود میگم به استاد عزیز..
      اولا خیلی خوشحالم که مطلب این حقیر رو مطالعه کردین و اظهار نظر فرمودین…
      دوما استاد بزرگوار از آنجا که داده ها غیر متمرکز و توزیع شده خواهند شد، هکرها باید کل شبکه را هک کنند، که امکان آن با توجه به گستردگی شبکه تقریبا غیرممکن است. همچنین در بلاک چین چیزی حذف نخواهد شد بنابراین امکان پاک سازی عمدی داده‌ها تا زمانی که مالک اجازه ندهد وجود نخواهد داشت..
      واگر بخواهیم از زاویه دیگر نگاه کنیم در سال ۲۰۱۳ سایت ارائه دهنده ایمیل Lavabit که با امنیت و حفظ حریم خصوصی خارق العاده‌ اش مشهور بود، به دلیل عدم همکاری با ایالات متحده در افشای ایمیل های ادوارد اسنودن برای همیشه به فعالیتش پایان داد. در نسل سوم وب شاهد این اتفاقات نخواهیم بود.پس عملا دستکاری اطلاعات هم ناممکن میشود.

  3. Hamid گفت:

    جناب مهندس حکیم
    مطلب بسیار زیباو آموزنده ای بود با تشکر

  4. جلالی گفت:

    سلام
    از گذاشتن مطلب ارزنده شما سپاس گزارم
    سیر تعامل حرکتی در تجارت الکترونیک غیر قابل پیش بینی خواهد بود و این رشد نقاط ضعف و قوتی را در بر خواهند گرفت. بنابر این از نظر بنده به قطع نخواهد بود.
    این فقط پیش بینی می شود

دیدگاه شما