یکشنبه 1 بهمن 1396 - 11:07

عملیات «شاخه زیتون» ترکیه در عفرین ادامه دارد

در حالی که ارتش ترکیه عملیات هوایی و تحرکات زمینی خود را در اطراف عفرین سوریه ادامه می‌دهد، یک منبع در وزارت خارجه سوریه ادعاهای ترکیه مبنی بر اینکه دمشق را در جریان عملیات نظامی نیروهای خود در عفرین قرار داده، تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری بویر نیوز به نقل از ایسنا، به نقل از سایت شبکه المیادین، این منبع وزارت خارجه سوریه با محکوم کردن این “تجاوز” نیروهای ترکیه‌ای به خاک سوریه ادعاهای ترکیه را مبنی بر اینکه مقامات سوریه را از عملیات نظامی خود مطلع ساخته، تکذیب کرد.

این منبع افزود، دمشق به شدت این تجاوز ترکیه به شهر عفرین را که جزئی لاینفک از خاک سوریه است، محکوم می‌کند.

پیشتر مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته بود، کشورش به دولت سوریه به صورت مکتوب عملیات نظامی در عفرین را اطلاع داده و در عین حال سفیران ایران و روسیه را هم در جریان عملیات عفرین قرار داده است.

وزیر خارجه ترکیه گفت: جنگنده‌های ما اهدافی را در سوریه بمباران کردند و انتظار داریم هم‌پیمانان در کنار سازمان‌های تروریستی قرار نگیرند.

وی افزود: ارتش ترکیه ۹۵ درصد اهداف را بمباران کرد و تنها تروریست‌ها را هدف قرار داد.

این در حالی است که وزارت خارجه سوریه تاکید کرد، این خصومت به منزله جدیدترین گام در تجاوزات ترکیه به حاکمیت سوریه است.

منبع وزارت خارجه سوریه از جامعه جهانی خواست این تجاوز را محکوم کرده و تدابیر ضروری را برای توقف فوری آن اتخاذ کند.

حمله به ۱۰۸ پایگاه یگان‌های مدافع خلق کرد در عملیات “شاخه زیتون”

منابع نظامی در ارتش ترکیه گفتند، جنگنده‌های ترکیه شب گذشته ۱۰۸ هدف وابسته به نیروهای کرد در عفرین را بمباران کردند که از جمله آن اهداف، فرودگاه نظامی منغ در حومه حلب بود. فرودگاه منغ در نزدیکی شهرک منغ در حومه شمالی حلب در هم‌جواری جاده بین‌المللی قرار دارد که حلب را در گذرگاه السلامه در شهر اعزاز به مرزهای ترکیه متصل می‌کند که تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق کرد است.

منابع افزودند، تمامی کشته‌ها و زخمی‌ها به بیمارستان‌ها منتقل شدند که افراد مسلح کرد بودند.

همزمان با بمباران مواضع یگان‌های مدافع خلق در شهر توسط جنگنده‌های ترکیه‌ای یگان‌های ارتش آزاد سوریه (مخالفان سوری) به مناطق تحت کنترل کردها وارد شدند. این بعد از مقدمه چینی یگان‌های توپخانه‌ای ترکیه بود که در نوار مرزی بین دو استان کلیس و هاتای در جنوب ترکیه مستقر هستند.

درگیری‌هایی نیز بین یگان‌های مدافع خلق و افراد مسلح ارتش آزاد سوریه در دو روستای قسطل و زعره در غرب عفرین درگرفت.

به گفته منابع یگان‌های مدافع خلق کرد، تاکنون هفت غیرنظامی و سه نیروی کرد در این حملات کشته شده‌اند.

یگان‌های مدافع خلق کرد که ترکیه آنها را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) می‌داند بر مناطق گسترده‌ای در شمال شرق فرات به اضافه عفرین تسلط دارند.

این در حالی است که جنگنده‌های ترکیه مواضع شبه نظامیان کرد در عفرین در شمال غرب سوریه را در چارچوب عملیاتی با عنوان “شاخه زیتون” آغاز کردند.

رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد، این عملیات عملا به صورت میدانی آغاز شده و تا آزادسازی منبج و مرزهای عراق ادامه خواهد داشت.

ییلدیریم: عملیات زمینی امروز آغاز می‌شود

بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه نیز گفت:‌ جنگنده‌های ترکیه روز شنبه بمباران اهداف وابسته به یگان‌های مدافع خلق کرد و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه را در عفرین آغاز کردند.

وی اظهار داشت، نیروهای زمینی ترکیه اقدامات ضروری را امروز (یکشنبه) با توجه به تحولات میدانی انجام خواهند داد.

نخست وزیر ترکیه افزود، در حملات هوایی اکثر اهداف مورد نظر را محقق کردیم و عملیات زمینی امروز آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: ترکیه آنطور که ادعا می‌شود کردها را هدف نمی‌گیرد بلکه هدف ما نجات برادران‌مان از ظلم تروریسم در این شهر است.

اسماعیل قهرمان، رئیس پارلمان ترکیه نیز هدف از عملیات نظامی شاخه زیتون را که آن را مطابق با قانون بین‌المللی دانست، نابودی گروه‌های تروریستی اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد، ترکیه عملیات را براساس حق قانونی دفاع از خود آغاز کرد و عملیات برای ممانعت از ایجاد گذرگاهی تروریستی به سمت مرزهای جنوبی ترکیه و برای حمایت از امنیت کشور است.

خلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه نیز اظهار داشت، ترکیه تمامی تدابیر لازم برای ممانعت از وارد آمدن هر گونه ضرر به غیرنظامیان و افراد بی‌گناه در جریان عملیات را لحاظ کرده است.

وی تاکید کرد، عملیات شاخه زیتون با هدف نابودی تروریست‌ها و پناهگاه‌های امن آنها و سلاح‌هایشان است.

آکار تصریح کرد، این عملیات در چارچوب حقوق ترکیه برگرفته از قانون بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت در زمینه مبارزه با تروریسم و حق دفاع از خود که در ماده ۵۱ توافقنامه سازمان ملل آمده و با احترام به تمامیت ارضی سوریه انجام گرفته است.

به گفته ریاست ستاد مشترک ارتش ترکیه، عملیات نظامی ترکیه تحت عنوان “شاخه زیتون” راس ساعت ۵ عصر به وقت محلی با هدف برقراری ثبات و صلح در مرزها و منطقه علیه افراد مسلح کرد و داعش در عفرین آغاز شد.

رئیس ستاد ارتش ترکیه با دو همتای روس و آمریکایی خود تماس تلفنی برقرار کرده و آنها را در جریان روند علمیات و اهداف آن قرار داد.

مسکو نسبت به عملیات نظامی ترکیه ابراز نگرانی کرد و گفت، از نزدیک تحولات را دنبال می‌کند و طرف‌های درگیر را به خویشتن داری دعوت کرد.

وزارت دفاع روسیه اظهار داشت، عملیات نظامی که ترکیه علیه کردها در عفرین شروع کرده در نتیجه اقدامات تحریک‌آمیز آمریکاست.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است، گام‌های اشنگتن با هدف منزوی کردن محله‌های کرد نشین و مجهز ساختن نیروهای حامی خود به سلاح از اصلی ترین عوامل تحرک نظامی ترکیه است.

روسیه افزود: موضع آمریکا نابود کننده روند صلح و مذاکرات صلح ژنو است.

در این بیانیه آمده است، گام‌های لازم برای تضمین امنیت نیروهای روس در سوریه برداشته شده و نیروهای روسی از منطقه عملیات در عفرین خارج و در مناطق دیگر مستقر شده‌اند.

پنتاگون عصر شنبه اعلام کرد، از نزدیک اوضاع شهر عفرین در مرزهای ترکیه و سوریه را بعد از اعلام آغاز عملیات ارتش ترکیه زیر نظر دارد.

اریک پاهون، سخنگوی پنتاگون در امورز خاورمیانه اظهار داشت، نیروهای آمریکایی مراقب تحولات این شهر هستند.

وی از طرف‌های کرد و ترکیه خواست به جای درگیری با یکدیگر بر مبارزه با داعش تمرکز کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=267498
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما