یکشنبه 7 آبان 1396 - 20:29

حمایت قاطع وکیلی از اردکانیان؛ درخواست عضو هیات رئیسه مجلس از وزیر نیرو

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه بیم تبدیل بحران آب به بحرانی امنیتی برای کشور وجود دارد، از اردکانیان خواست تا پس از تصدی بر وزارتخانه نیرو لایحه “وزارتخانه انرژی” و “وزارتخانه آب و محیط زیست” را ارائه دهد.

به گزارش بویرنیوز، محمدعلی وکیلی در نشست علنی امروز(یکشنبه 7 آبان ماه) در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو در موافقت با این وزیر پیشنهادی، گفت: اکنون در حال تصمیم‌گیری مهمترین چالش کشور در 50 سال گذشته و 50 سال آینده هستیم، بنابراین پیرامون یک موضوع عادی بحث و تبادل و نظر نمی‌کنیم چراکه آب موضوع مشترک تمامی مطالعات پیرامون چالش‌های پیش‌روی کشور است.

بحران آب تمام ایران را گرفته است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مخالفین وزیر پیشنهادی نیرو دغدغه‌های قابل تاملی دارند، افزود: بحران آب به قدری است که تنها کرمانی‌ها، یزدی‌ها و مشهدی‌ها نگران آن نیستند بلکه خوزستانی‌ها،چهارمحالی‌ها، مازندرانی‌ها، لرستانی‌ها، رشتی‌ها، بندرعباسی‌ها، اصفهانی‌ها، همدانی‌ها و… نیز چنین دغدغه‌ای  دارند.

بیم تبدیل بحران آب به بحرانی امنیتی برای کشور وجود دارد

وی با بیان اینکه بیم تسری بحران آب به دیگر حوزه‌های انرژی وجود دارد، اضافه کرد: بیم تبدیل بحران آب به بحرانی امنیتی برای کشور وجود دارد البته این بیم برآیند سوءمدیریتی است که ما را به اینجا رسانده است اما اینکه تقسیم سهم تقصیر راه به جایی نخواهد برد چراکه مهم این است که شرایط مملکت در شرایط کنونی این چنین است.

وکیلی با یادآوری تجربه اعمال اشکال مختلف مدیریتی در حوزه انرژی، گفت: در حوزه اسنادبالادستی و احکام برنامه تکالیفی برای دولت‌های مختلف پیش‌بینی شده است تا درخصوص استفاده از ظرفیت دریاها برای شیرین کردن آب ‌تکالیفی وجود داشته باشد و همچنان در نقطه نخست در جا نزنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اعتقاد به اینکه اردکانیان از دانش و تجربه جهانی در حوزه انرژی برخوردار است، اضافه کرد: انباشت مشکلات پیش‌روی انرژی به ویژه حوزه آب نیازمند شخصی با حداکثر مشروعیت است تا بتوانند گامی در جهت بهبود بردارند و فکر نمی‌کنم هیچ منصفی با اطلاع از پیشنیه آقای اردکانیان به توانمندی و اقبالش در میان کارشناسان اذعان نکند.

وی با تاکید براینکه مجموعه توانمندی‌ها برای اردکانیان شرایطی را فراهم کرده تا گام‌های اساسی بردارد، اضافه کرد: گام اساسی این نیست که وزارت نیرو همچون بسیاری از وزراتخانه‌های دیگر وارد یک چرخه روزمره شود.

قرعه فال رئیس جمهور برای وزارت نیرو به اردکانیان افتاد

عضو هیات رئیسه مجلس با تشکر از رئیس جمهور که قرعه فال برای وزارت نیرو به اردکانیان افتاد، خطاب به این وزیر پیشنهادی گفت: سال‌هاست منتظر این هستیم که سند دراز مدت آب را در کشور داشته باشم و متصدی وزارتخانه تعهد دهد که  مسئله آب را برای 50 سال آینده به گونه‌ای حل خواهد کرد که آب نه تنها امنیتی نشود بلکه ایمن شود.

ملت و نمایندگانشان یک سند 50 ساله در حوزه آب از وزیر نیرو مطالبه دارد

وی با بیان اینکه ملت و نمایندگان‌شان یک سند 50 ساله در حوزه آب از وزیر نیرو مطالبه دارد، اضافه کرد: مسئله آب محیط زیست و خاک را به صورت یکجا درمانگری کرده و نسخه‌ای توامان برای آن‌ها داشته باشد.

لایحه “وزارتخانه انرژی” و “وزارتخانه آب و محیط زیست” از سوی وزیر ارائه شود

وکیلی با بیان اینکه دولت با مطالعه “لایحه وزارتخانه انرژی” و “وزارتخانه آب و محیط زیست” را هر چه سریعتر به مجلس ارائه دهد، افزود: در حوزه انرژی به لحاظ ساختار دچار یک کج تابی هستیم، این نگاه‌های بخشی که در این سالیان اتفاق افتاده و وزارتخانه نیرو را به حداقل کارآمدی رسانده به دلیل نوع ساختاری است که داریم چراکه محیط زیست، کشاورزی و… هر یک راه خود را می دهد.

وزارتخانه نیرو حدود 30هزار میلیارد تومان بدهکاری دارد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد به اینکه مسیرهای متفاوت باعث هدر رفتن منابع شده است، افزود: در این وزارتخانه حدود 30هزار میلیارد تومان بدهکاری وجود دارد که فقط حدود 14 هزار میلیارد آن به پیمان‌کاران بخش خصوصی صرفا در حوزه برق مربوط است و برخی از کارشناسان برق نگرانند از آنجا که تخصص آقای اردکانیان آب است توجه وی به آب محدود شود اما خوشبختانه ایشان پتانسل برنامه‎ریزی در تمامی حوزه‌های انرژی را دارد./

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=257706
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. علي گفت:

    احسن به اين بيان كارشناسانه وشيوا

دیدگاه شما