چهارشنبه 12 مهر 1396 - 1:59

دروغ پراکنی سایت تابناک درباره گزینه نهایی وزارت علوم؛ رپورتاژ آگهی حامی رئیسی برای خانم امین زاده!

گروه سیاسی – تا معرفی گزینه نهایی وزارت علوم به مجلس چندی روزی بیش تر فرصت نیست.

به گزارش بویرنیوز، بر اساس اخبار و گزارشات موثق اویل هفته آینده گزینه های نهایی رئیس جمهور برای وزارت علوم و نیرو به مجلس معرفی خواهد شد.

در این میان انتصاب دکتر ضیا هاشمی به عنوان سرپرست وزارت علوم از همان ابتدا هم نشان می داد که رئیس جمهور با انگیزه خاصی این اقدام را انجام داده و اعتماد به وی برای سرپرستی این وزارت خانه گواه خوبی بر شناخت رئیس جمهور از هاشمی بود.

این انتصاب موج  خوشحالی در بین جامعه دانشگاهی، روسای دانشگاه ها و فعالین اجتماعی و رسانه ای ایجاد کرد.

از سوی دیگر حمایت قاطع روسای دانشگاه های تهران و شهرستان ها نیز قابل توجه بود و حتی نمایندگان مجلس نیز در سخنان خود هاشمی را فرد مناسبی برای وزارت خانه می دانستند.

شجاعت ضیا هاشمی در ثبت نام دانشجویان ستاره دار و برخورد منطقی با دانشگاه آزاد در ابتدای کار نشان دهنده برگشت اقتدار به وزارت علوم بود.

از سوی دیگر خوشنامی و دست پاکی هاشمی، برخورد مناسب با فعالین و تشکل های دانشجویی در زمان معاونت فرهنگی، جایگاه بالای علمی ، جوان بودن و مقبولیت در بین جامعه دانشگاهی و سیاسیون از او چهره ای مناسب و قابل اعتماد برای بازگرداندن اعتبار به وزارت علوم ساخته است.

اما حال که همه خبرها از تیم روحانی حاکی از معرفی ضیا هاشمی است، سایت اصولگرا و حامی رئیسی معرفی هاشمی را منتفی دانسته و به تمجید و تبلیغ الهام امین زاده پرداخته است.

آنها که رسانه را می شناسند می دانند جنس مطلب تابناک نه خبری بلکه رپورتاژی است و سایت تابناک آرزوی خود را مطرح کرده و نه خبری درست از یک منبع دقیق!

جالب است که او برای تبلیغ امین زاده کسی را جز زیباکلام پیدا نکرده است.

حال بخشی از مصاحبه اخیر زیباکلام با روزنامه آرمان در ادامه می آید تا مشخص شود که این تعریف زورکی از امین زاده نیز جایگاهی ندارد.

در ادامه دو سوال و جواب که بخشی از گفتگوی خبرنگار روزنامه آرمان است می آید:

در بین گزینه‌هایی که فعلا مطرح هستند، سرپرست فعلی وزارتخانه یعنی آقای هاشمی از شانس بیشتری برخوردار است. معرفی ایشان به عنوان وزیر علوم مطالبات دانشگاهیان را پاسخ خواهد داد؟

تا حدودی آری. در شرایط فعلی باید به گزینه‌های نسبی رضایت داد و وی گزینه‌ای نسبی است. دکتر ضیاء هاشمی به عنوان معاون فرهنگی وزیر علوم در دوره آقای فرجی‌دانا و در ادامه در دوره آقای فرهادی در مجموع عملکردی داشت که دید دانشگاهیان و دانشجویان به وی مساعد بود. از نظر بنده آقای هاشمی انتخاب بدی نیست و جدای از اینکه حمایت نسبی دانشگاهیان را با خود دارد، در عین حال حساسیت تندروها به او در حد کسانی مانند دکتر فرجی‌دانا نیست و در مدتی که در وزارتخانه مسئولیت داشت دو نکته بارز در مورد عملکرد وی قابل توجه است. اول، عدم مداخله در امور دانشگاه‌ها که به عنوان یک ویژگی مثبت برای هاشمی مطرح می‌شود. دوم، بدون سر و صدا و تبلیغ جلوی تحرک برخی تندروها را در دانشگاه گرفت که بعد از تعطیلی فعالیت‌هایشان در دوره احمدی‌نژاد دوباره فعال شده بودند. به این دلیل که حساسیت تندروها برانگیخته نشود این کار را با متانت و سیاست انجام داد. ما شاهدیم تشکل‌های مستقل دانشجویی دوباره پا گرفتند و فضای امنیتی بسیار کمرنگ‌تر شد و این روندی آرام و بدون حاشیه بود. طبیعتا فضای اجتماعی و سیاسی دانشگاه‌ها امروز قابل مقایسه با فضای دوره احمدی‌نژاد نیست. با تمام تفاسیر معتقدم آقای هاشمی وزیری خواهد بود که تقریبا می‌تواند در شرایط فعلی موفق شود.

برخی معتقدند روحانی با معرفی وزیر زن برای وزارتخانه علوم می‌توانست به بخشی از مطالبات هم پاسخ دهد. آیا وزیر علوم زن می‌توانست در این مسئولیت موفق باشد؟

اگر در شرایط فعلی آقای روحانی یک وزیر زن را برای وزارت علوم معرفی می‌کرد، وضعیت خوبی برای دانشگاه‌ها پیش نمی‌آمد. چرا که حساسیت نسبت به وزیر زن از جانب اصولگرایان مجددا برانگیخته می‌شد و در نتیجه خانم وزیر علوم برای نشان دادن همراهی خود با آنها مجبور می‌شد فضای نسبتا دموکراتیک ایجاد‌شده دانشگاه‌ها در چهارسال اول روحانی را محدود کند. وزارت علوم به خودی خود بسیار پرحاشیه و تحت فشار است و حال تصور کنید وزیر زن که حاشیه‌های بسیاری را ایجاد می‌کند در این مسند قرار داشته باشد. مطمئنا اگر به شیوه فرجی‌دانا عمل کند، زودتر از وی استیضاح خواهد شد و در غیر این صورت مجبور به داشتن عملکردی می‌شود که خوشایند اصولگرایان است. همه اینها به دلیل عدم مخالفت نمایندگان اصولگرای مجلس و تریبون‌های جناح مقابل خواهد بود. در حقیقت وزیر زن برای قرار نگرفتن تحت فشارهای مخالفان دولت، بسیار محافظه‌کارانه‌تر عمل خواهد کرد. بنابراین ترجیح بنده در شرایط فعلی معرفی دکتر هاشمی است.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=253697
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ali گفت:

    از نظر بنده دکتر زیباکلام صریحا نظرش در مورد دکتر هاشمی مثبت بوده است. دکتر زیبا کلام نگفته که امین زاده بهتر از هاشمی است بلکه چالش ناشی از معرفی وزیر زن برای وزارت علوم را موشکافی کرده است. سایت تابناک از جایی خط گرفته که برای خانم دکتر امین زاده جاده صاف نماید.

دیدگاه شما