جمعه 6 مرداد 1396 - 13:39

هشدار مهم؛ از مهاجرت به یاسوج جلوگیری کنید

گروه اجتماعی – یاسوج در آستانه یک انفجار مهیب قرار گرفته است.

به گزارش بویرنیوز، وضعیت یاسوج اکنون به مرحله بحرانی رسیده و در معرض آسیب های متعدد قرار گرفته است و عملا اضافه شدن فردی جدید به آن یعنی شروع یک بحران تازه.

یاسوج گنجایش بیش از 100 هزار نفر برای زندگی را ندارد اما شاهدیم در چند سال اخیر چند برابر ظرفیت این شهر به جمعیت ان افزوده شده و زندگی را در مرکز استان مختل کرده است.

گسترش شدید حاشیه نشینی یکی دیگر از آفت هایی است که رشد بی رویه مهاجرت به یاسوج در پی داشته است.

در زیر به برخی معضلات در پی افزایش چند برابری جمعیت در یاسوج به آنها اشاره خواهد شد.

1 – ناکافی بودن تخت های بیمارستانی در یاسوج که به گفته مسئولان با متوسط کشوری فاصله بسیاری دارد و اکنون یک بیمارستان 90 تختخوابی در یاسوج در برخی مواقع با ظرفیت 300 نفری کار می کند و این یعنی فاجعه!

2 – باور این که در مرکز استان برخی دانش آموزان در کانکس آموزش ببینند قابل تصور نیست.

سید علی‌اکبر هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ، گفت: همچنان در شهر یاسوج با مشکلات فضای آموزشی مواجه هستیم این در حالی است که هر روز به جمعیت حاشیه شهر اضافه می‌شود.

 

وی بیان کرد: سال گذشته با همکاری اداره کل نوسازی مدارس استان دانش آموزان در ۱۶ کانکس کلاس‌های خود را برگزار کردند که این کانکس‌ها ممکن است ایمن نباشند و خسارت‌هایی به بار بیاید که همه زیر سوال بروند.

3 – افزایش سرسام آور قیمت زمین و اجاره منزل در یاسوج امان از اجاره نشین ها بریده است و خبرگزاری ایسنا چند روز پیش خبری از افزایش سرسام آور اجاره منزل در یاسوج منتشر کرده بود.

در بخشی از این گزارش آمده است، جوان یاسوجی که دنبال اجاره مسکن بودند به خبرنگار ایسنا گفت: اجاره بهاء در شهر یاسوج به صورت سرسام آوری افزایش یافته و با توجه به درآمدمان هر چه دنبال و پیگیری می کنیم یک واحد مسکونی با قیمت اجاره بهاء مناسب گیرمان نمی آید .

4 – معضل ترافیک در یاسوج در دو سه سال اخیر بشدت خودنمایی می کند و در ایام تعطیل که گردشگران به یاسوج می آیند عملا شهر قفل می شود و صبر و حوصله گردشگران و مردم یاسوج را می برد.

یاسوج تنها یک پل خروجی به سمت شیراز و گچساران دارد و این پل ایمن نیست و پایه های آن لرزان می باشد و ترک برداشته است که بارها کارشناسان هشدار داده اند و دیر یاز زود باید شاهد فاجعه انسانی باشیم و امیدی هم به اتمام این پل ها با این وضع مدیریتی نیست و چهار سال دولت تدبیر و امید در کهگیلویه و بویراحمد هیچ پروژه ای که از گذشته آغاز شده بود به اتمام نرسید نه بیمارستان نه پل بشار و نه بقیه پروژه ها!

چندی پیش هم مدیرکل گردشگری استان در جلسه برنامه ریزی با اعتراض جلسه را ترک کرد و از نگاه رئیس سازمان برنامه و بودجه استان به یاسوج اظهار تاسف کرد.

5- از عجایب روزگار تنش آبی در پرآب ترین شهر کشور است و یاسوج در این چند سال بنا به گفته مسئولان آب و فاضلاب شهری با تنش آبی روبروست و جالب این که راه حل این مسئولان هم گذاشتن تانکر روی پشت بام منازل است، امری که در هیچ شهری در ایران اتفاق نیفتاده.

کار به کجا رسیده که آب آبشار یاسوج را هم قطع کرده اند و به منازل می برند و دیر یاز زود سفره های آبی هم در این شهر تمام می شود، سد تنگ سرخ تنها در شعار وجود دارد و هیچ عملیات اجرایی در آن اجرا نشده و با عمر پروژه ها در استان بنظر می رسد تا 100 سال آینده هم به بهره برداری نرسد و این یعنی بحران بزرگ!

6 – ظلم بزرگ به جوانان مرکز استان در عدم ایجاد فضای استخدامی از دیگر مشکلات مهاجرت به این شهر است.

فرماندار بویراحمد در پاسخ به گلایه جوانان نسبت نرخ بیکاری و پایین بودن تعداد نیروهای در خواستی شهرستان بویراحمد نسبت به سایر شهرستانها درآزمونهای استخدامی گفت:بسیاری از نیروهایی که در شهرستانهای دیگر جذب می شوند به یاسوج، مرکز استان انتقال داده می شوند به همین دلیل در شهرستان بویراحمد امکان جذب کمتری وجود دارد.

به چه زبانی باید گفت این شهر دیگر ظرفیت پذیرش ندارد و جالب این که مسئولان ارشد استان انگار با یاسوج قهر هستند و هر گاه هم قرار است امکاناتی به این شهر اضافه شود با مخالفت دسته جمعی مدیران استانی روبرو می شود.

شاید مردم خود باید فکری کنند!

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=242687
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. صادق گفت:

    ممنون مطالب بسیار مهمی را بیان کردید
    ولی ای کاش مسئولان ی کم به فکر باشند

  2. بویراحمد بزرگ گفت:

    کو گوش شنوا ، الا ای حال دولت و مردم همه مثل کبک سر را زیر برف کردن .

  3. ناشناس گفت:

    کی ب کیه…

  4. احمد گفت:

    مسئولین استان میتونند قانونی برای تصویب به مجلس بفرستند مبنی بر اینکه افرادی که تابعیت شهر یاسوج را ندارند اجازه زندگی در این شهر رو نداشته باشند نه زمین و نه خونه ای به آنها به فروش نرسد .هرکسی همونجایی که هست در هر شهرستانی ،بماند .واقعا یاسوج شهر کوچکی است و باید تدبیری اندیشیده شود .شهرستانهای یاسوج که هیچ،از شهرهای اطراف کلی اومدن و اینجا موندنی شدند انگار حلوا خیرات میکنند .

  5. زهرا گفت:

    صدای و سیمای استان هی جار میزنن که یاسوج شهر اب و آبشار و فلان و بهمانه بشتابید به اینجا.انتظار دارید شهر از این بهتر بشه؟تنها استانی که ورودیش عوارض نمیگیرن همین استانه. تازه از مسافرا بابت موندنشون در فضاهای سبز هیچ هزینه ای گرفته نمیشه در حالی هرجای کشور بری ازت هزینه میگیرن روزانه یه مبلغی رو. پس وقتی گردشگری برای استان هیچ سودی نداشته باشه چرا جار میزنید که بشتابید به پایتخت طبیعت ایران.آقا بس کنید والا شهر رو به گند کشیدن همین مسافرا

  6. اصلاح طلب گفت:

    خدا خیرتون بده با مطلب زیباتون و حق رو ادعا کردید مرکز استان داغونند کردند و بعد مدیر کل های گرمسیری داخل جلسه شورای اداری جلو استاندار گچساران حق یاسوج رو ضایع می کنند و با مافیای گرمسیری و سردسیری تمام بودجه رو میخوان برای خودشون در حالی که خودشون مهاجرت کردند تشریف اوردند مرکز استان با خانواده مخترم با فامیل و خواهر زاده ها و خواهران و برادرانی که استخدام کردند.این است حکایت مردم بویراحمد و مرکز استان

  7. رمضاني گفت:

    اولا اين شهرظرفيت بيش ازسيصد هزارنفررا ازنظرمساحت دارد منتهي برنامه ريزي درست نشده يعني ابتدا جمعيت ميايدوقتي درعمل انجام شده قرارگرفتيم ميخواهيم وصله پينه كنيم دوم درهمه دنيا خصوصا كشورهاي جهان سومي كه درانها امكانات كم ميباشد حركت به سوي مركزيك امرعاديست كه درشهرهايي مشابه ياسوج بدليل كمبودزمين مرتفع سازي خانه ها انتخاب اجباري ميباشد سوم اينكه برخي مسئولين انگاربا اين شهراساسا مشكل دارند همين بودجه قطره چكاني را هم ميخواهند ازياسوج گرفته وجاهاي ديگرهزينه كنند وعليرغم مناسب پرطمطراقي كه دارند تاكنون هيچ گلي به سراستان نزده اند

  8. ناشناس گفت:

    بله موقعی که کلیه مهاجرها از د………….. بعد موقع آمار اسمشون تو امار شهر خودشون رد میکنن واز وامکانات و ظرفیتهای یاسوج که حق من نوعیه استفاده میکنن باید همینجوری بشه

  9. شهروند یاسوجی گفت:

    احسنت بر این مطلب.
    واقعا باید از این مهاجرت های بی رویه جلوگیری کرد.
    چند سال پیش با یکی از کارمندان سابق استانداری و مدیران کل امروز در رابطه با این موضوع که، نیکزاد استاندار اسبق همه بودجه استان را می خواهد صرف شهر یاسوج کند و عملا شهردار یاسوج شده است و نه استاندار استان، بحثمان شد. به وی گفتم که چرا شما ….که همه تان در حال مهاجرت به یاسوج هستید، لااقل برای رفاه خودتان همه که شده از افزایش بودجه شهرداری یاسوج دفاع نمی کنید؟ گفت ما دهات …..به یاسوج ترجیح می دهیم. این هم نتیجه اش. این همه مشکلات برای یاسوجی ها درست کردند و تازه طلبکار هم هستند.

  10. یاسوج گفت:

    جای بسی صبر و تحمل است. و میشه گفت واقعا زیر ساخت های شهر یاسوج به حدی نیست که ظرفیت این همه مهاجر رو داشته باشد. ظرفیت های استخدامی هم واقعا از غیر بومی ها پر شده و بچه های استان جهت امرار معاش به شهرهای جنوبی مهاجرت کردند و در سخت ترین شرایط کار میکنند. قیمت های زمین و مسکن هم واقعا مردم رو از پا در آورده و شرایط زندگی سخت شده.

  11. ناشناس گفت:

    با سلام
    به نظر بنده،اگه مسولین انتخابی ما، به غیر از انجام ندادن کارهای بد( رقابت، تهمت، لابی…)، به دنبال انجام کارهای خوب( همدلی، هماهنگی، احترام به همدیگر و مردم،جنگندگی و جسارت در جذب بودجه از مرکز،نپذیرفتن سفارشات، کمک گرفتن از کارشناسان خبره استان های موفق …)باشند و البته همکاری مردم خوبمان( پرهیز از شکایت های بی مورد ، رعایت قانون، رعایت اخلاق و به یاد داشتن جایگاه میزبانی و مهاجرتی …)،مشکلات به حداقل می رسند.

  12. باز هم به غیرت بویر نیوز گفت:

    یکی از این …. عزیز می گفت. ما آمدیم اینجا خانه های خوبتان را خریدم، رونق دادیم، آباد کردیم.
    گفتم، اولا عزیز اگر شما آباد کن بودید شهر خودتان را آباد می کردید. در ثانی آمدن شما واقعا مشکلات عدیده ای برای ما به وجود آورده. دلیل نمی شود چون منطقه شما خشک و بیابانی است همه تان روستاها را ول کنید و این شهر را به این حالت درآورید.
    بحث فقط قیمت زمین و اجاره و شغل دولتی و بازار و ترافیک و… نیست. عملا دیگر جایی برای زندگی در این شهر نمانده است

  13. ایل تیرتاجی گفت:

    دیگه زبونمون مو دراورد از بسکه گفتیم

  14. حقگو گفت:

    مسئولان فقط منتظر پایان ماه هستند که اضافه کار و پاداش بگیرند کسی کار به این چیزا نداره

  15. علی گفت:

    همه مشکلاتی که گفتید مشکلات مدیریتی هست چرا از زاویه ای دیگر نگاه مسعله نمی کنید

  16. محمد گفت:

    خدای درست گفتید ولی ماباید ازکوری چشم مسولانمان افسوس بخوریم چون هرسال این وظعیت پل بشار و میبینند ولی انگارنه انگارسال دیگه که میگن باید فکری بکنیم به جای پارک ساختن ورایگان تحول شهرستانیها دادن حداقل فکر خروجی شهر یاسوج باشید افسوس به حال مردم بویر احمد چون هرکه به فکر خویشه

  17. هم ولایتی گفت:

    پل دوم افتتاح نشده پل سوم شروع شده مشکل معلوم است اراده ای جهت حل مشکل وجود ندارد مرکز استان باید گسترش پیدا کند اگر پول استان درست هزینه شود300هزار هم جوابگو هست

  18. ناشناس گفت:

    چه عجب ازبویرنیوزیه جو غیرت به خرج دادودردمندانه از محرومیت استان دربرابردولت بی تدبیردفاع کردبارک الله یه ذره امیدوارشدیم

  19. محمد گفت:

    دیگر برای بچه های بویراحمد تو مدارس هم مهاجرین جا نگذاشته اند باید یک فکر اساسی کرد وضعیت ادارات که دیگربدتر از مدارس هست غیرت بویراحمد کجا رفته

  20. دانشجو گفت:

    وقتی یک دانشکده دولتی به دهدشت وگچساران ندادتد پس تحصیل کردگان گرمسیری کجا بروند؟کلیه امکانات دریاسوج متمرکز شد نتیجه مهاجرت یی رویه بی امکانات ها و……

  21. شهروند گفت:

    مهاجرت ازروستابه شهربخصوص مرکزاستان به دلایل جبری ازجمله نبودامکانات وعدم اشتغال ودرامدوعدم امکانات اموزشی ، رفاهی،فرهنگی،پزشکی وغیره لازموسرانجام حاشیه نشینی درمرکزاستان شده است ومتاسفانه بی تدبیری وباندوگروه طایفه وقبیله وحزب گرایی مزیدبرعلت نه مشکل روستا ونه مشکل شهرومرکز استان راحل نخواهدکرد’سالهاست می گویند باافتتاح پل دوم تاحدودی ازبارترافیکی شهریاسوج کاسته خواهدشدواقعاجای بسی تاسف است برای مسولین استان!

  22. ناشناس گفت:

    عالی بود .
    امیدوارم حداقل یه نفر از خواب بیداربشه

  23. کارشناس حقوقی گفت:

    واقعا هدف از نکارش این مطلب چیست؟

    مگر می شود به مردم اجازه پیشرفت و زندگی که از حقوق اولیه شان است نداد؟

    این دیگر چه تفکری است؟

    از تمام ملت ایران ملتمسانه می خواهیم بشتابید بسمت یاسوج پایتخت طبیعت ایران اسلامی و مطمئن باشید اگر در یاسوج زندگی نکنید عمرتان بر فنا رفته است.

    دست تان را می بوسیم و هزینه های زندگی تان را می پردازیم اما تشریف بیاورید اینجا یعنی در یاسوج میهمان نواز زندگی کنید.

    خاک پای تان توتیای چشمان مان باد

    زنده باد بهار زنده باد آزادی زنده باد اعتدال زنده باد رفاه و آسایش

  24. ناشناس گفت:

    مشکل زمانی حل میشود که به شهرهای دیگر استان ومناطق نزدیک به استان بها داده شود وامکانات برایشان فراهم شود نه همه امکانات در مرکز استانه باشد آن موقع است که هیچ کس دوست ندارد وطن وزادگاهش را ترک کند .وهیچ نیرو مقامی نمی تواند بازور از مهاجرت درون کشوری جلوگیری کند .خارجی که نیست …..

  25. خورشیدمرتضوی گچساران گفت:

    تامسئولبن فعلی درراس استان حضوردارندبابی تدبیری خودوضع استان وشهرستان روزبه روزبدوبدترخواهدشد

  26. بویر نیوز گفت:

    مسولین استانی خواب تشریف دارند.یاسوج با این سرانه جمعیت وواین همه مهاجر باید بیشتر مورد توجه قرار بگیره.جناب آقای نوروزی شما که شاخص های تقسیم بودجه رو خوب بلدی آیا تقسیم بودجه در استان منصفانه هست.؟؟آیا سرانه جمعیت یاسوج با گچساران به یک اندازه هست؟؟ اگر نمی توانی واقعا برو کنار.یاسوج داره منفجر میشه مگر خودتان در این شهر سکونت ندارید تا کی می خواهید در حق مرکز استان حق کشی کنید

دیدگاه شما