پنجشنبه 4 خرداد 1396 - 21:57

«نمره» استاندار و مدیران کهگیلویه و بویراحمد در انتخابات چند بود؟

گروه سیاسی – کمتر از 51 درصد؛ این میزان رای حسن روحانی رئیس دولت یازدهم و رئیس جمهور منتخب مردم ایران در انتخابات دوازدهم بود که با آرای قریب به 58 درصد در یک رقابت تمام عیار با رقیب سرسختش به پیروزی قاطع رسید.

به گزارش «بویر نیوز»، روز گذشته در تحلیلی با استناد به رای شهرستان های زادگاه نمایندگان استان به شکست ضمنی تاج گردون و زارعی و شکست سنگین هاشمی پور در انتخابات اخیر پرداختیم (اینجا) و در همان مطلب قول بررسی نقش استاندار و مدیران دولتی  استان کهگیلویه و بویراحمد را در کسب این رای شکننده دادیم.

لازم است برای شروع بررسی به رای دکتر روحانی در انتخابات 92 در کهگیلویه و بویراحمد اشاره ای کنیم و نکته مهم اینکه محسن رضایی در استان رای اول شد و دلیل آن هم بی شک تعصبات منطقه ای و قومی بود!

اما با این وجود که روحانی در دور گذشته در کهگیلویه و بویراحمد نفر سوم شد اما به علت تعدد کاندیداها رقابت نزدیک بود و اختلاف ناچیز بود؛ با این وجود و تاکید بر پیروزی مجدد ایشان در انتخابات ریاست جمهوری با اختلاف رای بالا در سایر استان ها (بجز چند استان مشخص) طبیعتا باید در کهگیلویه و بویراحمد نیز چنین می شد که نشد!

علت این ناکامی یا حداقل ناهماهنگی رای روحانی در کهگیلویه و بویراجمد با سایر استان ها، قطع به یقین به عملکرد نمایندگان دولت در استان، یعنی استاندار و معاونین وی و مدیران کل دستگاههای دولتی برمی گردد که به تفکیک شهرستان ها نگاه کوتاهی به آن و علت های آن می پردازیم.

روحانی در بهمئی ۴۳ درصد و در لنده ۴۴.۵ درصد رای داشت؛ این شهرستان تقریبا در هر دولتی منتقد هستند و معتقدند حقشان ادا نشده است؛ شاید عمق محرومیت، معطل ماندن مطالبات در سالیان گذشته، عدم توجه به نیروهای این شهرستان در بعد مدیریتی و البته نارضایتی این شهرستان از نحوه توزیع اعتبارات را بتوان دلیل اصلی این موضوع دانست.

بویراحمد و دنا به ترتیب ۴۶.۵ و ۴۷ درصد رای را رئیس جمهور کسب کرد؛ اگرچه مناطق محروم در این دو شهرستان ها بسیار به چشم می آیند اما با وجود تعداد زیادی از مدیران و دو معاون استاندار از شهرستان ها، بنظر می رسد رای ناامید کننده روحانی به دلیل تبعیض در چینش و انتخاب مدیران از این شهرستان ها و همچنین تبعیض هایی که مردم بخش های مختلف دیده اند باعث شده تا اختلاف آرا معناداری رئیسی و روحانی در بخش های مختلف بویراحمد داشته باشند این در حالی است که همین مردم سید باقر موسوی و زارعی را در مقابل هدایت خواه و مسعود حسینی انتخاب کردند!

موضوع در باشت کمی عجیب تر به نظر می رسد، رای 48 درصدی روحانی در مقابل 52 درصد رای رئیسی در شهرستانی که زادگاه نماینده مدعی اصلاح طلبی و حمایت از دولت است، مایوس کننده است، مضاف بر اینکه تعداد زیادی از مدیریت های مهم در اختیار نیروهای این شهرستان کم جمعیت است.

اما با این وجود چطور پایگاه رای تاج گردون و چند مدیرکل (جهاد کشاورزی – آموز ش و پرورش – کار و …)  و یک معاون استاندار به شکست رئیس جمهور در این شهرستان منجر شده است؛ جای واکاوی دارد و اینکه این مدیران نتوانسته اند حتی در زادگاه خود رئیس جمهور را به پیروزی برسانند قطع به یقین عملکردشان در کل استان نیز چنین است.

در چرام زادگاه استاندار که تعدادی از مدیران کل استانداری نیز از این شهرستان هستند، در دور گذشته روحانی بیشترین رای را نسبت به سایر شهرستان های استان کسب کرد، اما اینبار کمتر از 50 درصد آرا را گرفت تا عملکرد خادمی و همتباران چرامی اش در پیشی گرفتن رئیسی از رئیس جمهور دولتشان در زادگاهشان، برایشان زنگ خطری باشد.

اما در کهگیلویه با رای 54 درصد و در گچساران با رای 62 درصد هواداران روحانی خوش درخشیدند، اگرچه برخلاف تصورات این دو شهرستان سهم کمتری نسبت به باشت و بویراحمد در مدیریت ها دارند، اما نشان داده اند روحیه اصلاح طلبانه تری دارند و اگر رای این دو شهرستان نبود، رئیس جمهور در استان کهگیلویه و بویراحمد همین پیروزی شکننده را هم کسب نمی کرد.

بخشی از مدیران هم که غیربومی ها هستند و خوشبینانه می توان گفت تعداد زیادی از آنها در حال گذراندن دوران کارآموزی برای ارتقا در استان خود هستند و قطع به یقین این دسته از مدیران که نگاه به دهان نمایندگان دوخته اند، نه دولت مستقر؛ اگر سهمی در ریزش رای دولت نداشته اند حداقل رایی هم جذب نکرده اند.

واقعیت اینست عملکرد استانداری و مدیران کل باعث نشد تا دولت یازدهم مقبولیتی بدست آورد چرا که همین رای مدیون روحیه اصلاح طلبی مردم بوده است و نمره نمایندگان دولت در استان نمره قبولی نخواهد بود و با خبرهایی که در تغییر کابینه دوازدهم نسبت به کابینه فعلی است، دور از انتظار نیست این موج نغییرات کهگیلویه و بویراحمد را هم درنوردد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=233555
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بویراحمد گفت:

    ۱۲

  2. ناشناس گفت:

    متاسفانه در همه زمينه ها نمره منفيه
    نه امنيت برقرار شد
    نه مديريت مناسب
    هنوزم در مادوان مشكلات فراواني ديده ميشه

  3. آرش گفت:

    در استان ما متآسفانه همیشه آراء اصولگرایان بیشتر بوده.
    اتفاقآ در این دوره استاندار و مجموعه دولتمردان احتمالآ خوب عمل کرده اند که میانگین رآی روحانی از میانگین رآی رئیسی بالاتر بوده.

  4. بنفش گفت:

    درود بر کهگیلویه بزرگ.انصاف داشته باش درصد حوزه سوق را هم بگو.موفقیت حوزه آقای محنایی

  5. خواجه بافره بویراحمد گفت:

    نمره همشون کمتر از ده بود

  6. بلکو گفت:

    نمره 5 میدم

  7. مسعود گفت:

    استان کهگیلویه و بویراحمد یک فنی حرفه ای بزرگ جهت گذراندن دوران کارآموزیست چه برای مدیران بومی چه غیربومی
    به علت رای ضعیف و شکننده دکتر روحانی باز هم آخرین استان در برنامه ی سفرهای ریاست جمهوری خواهیم بود آن هم با بودجه ای که فقط عدد و رقم است و هیچگاه تحقق نخواهد یافت

  8. مریم گفت:

    باسلام
    متاسفانه مدیران جهادکشاورزی و…هیچ کارعمده ای نکردن و مدیران دستگاهای چون ابفا وگمرک و…ارنظر اربا رجوع بدترین عملکرد رو دارند و درجاهای هم از اقای ریسی حمایت کردند خصوصا مدیرگمرک

  9. حسام گفت:

    حیف دکتر تاجگردون ک از باشت این مدیران رو اوردن بقول کاربر مریم مدیرانی ک حتی از ریسی حمایت کردند باعث نا امیدی اکثر مردم شدند

  10. انصاف گفت:

    مردم استان ما فقیر هستن، چشم به یارانه رییسی دوخته بودن به همین خاطر رییسی اینقد رای آورد.وگرنه نمایندگان و مدیران ادارات تلاش خود را انجام دادن

  11. مملی گفت:

    در زادگاه یکی از مدعیان! روحانی دوتا رای داشت.الان برای همه سواله که این دوتا رای مال کیه نماینده کاندید سر صندوق و یا مردم؟ یعنی حتی ایشان نتوانستن پدر مادر خودش یا خانوادش با خودش همراه کنه؟

  12. ناشناس گفت:

    تحايل بسيار عالي ولي بعضي ازكامنتها را ميخوني اينطور تصور ميشه دلايل اقبال مردم به رييسي يارانه بوده كه اين توهين به شعور مردم بوده و همين تفكر از بالا ديدن منجر به كاهش اقبال به روحاني در شهرستانهاي مذكور بوده و اين عناوين كه قطعا از طرف همين مديران ناكارمد درج شده ناشي از فرار رو به جلو و نوعي فرافكني است ، موندم عملكرد دولت و استاندار و مجموعه اش در استان و بالاخص در سطح شهرستان كهگيلويه چي بوده ??كدام طرح با پروژه در استان افتتاح شده و چقد از وعده هايي كه هيات دولت به مردم استان دادن محقق شده است ؟؟ چرا عملكرددولت در اين چهار ساله را در اختيار مردم قرار نميدهيد تا مردم فضاوت نمايند ، اقبال مردم به جريان اصلاحات در استان يا توسط عده اي بوده كه صرفا تفكر اصلاح طلبي براي آنها در اولويت قرار داشته و ديگر مردم همراه انها نيز گرفتار موجي شده اند كه در اين موج گرفتار شده اند . باز هم تكرار ميكنم مجموعه دولت در استان هيچ عملكرد قابل دفاعي نداشته و ندارند و مضافا اينكه نگاهي به توزيع ناعادلانه اعتبارات در سطح استان نيز گوياي حلقه به گوش بودن و وام دار بودن غالب مديران به يك يا دو نمابنده ميباشد ، مجموعه ناكارمد نياز به تغييرات اساسي در سطح استان لازم ميباشد

  13. دادملت گفت:

    تاجگردون نشان داد که در باشت پایگاه مردمی خوبی ندارد

  14. ناشناس گفت:

    مردم استان ما همیشه بر خلاف جریان آب حرکت می کند . بی نظمی و ناهماهنگی در صفوف رای دادن .
    ما که همیشه مشارکت 120درصدی داشتیم چرا 73درصد ؟

  15. اصلاحطلب بویر گفت:

    صفر صفر صفر

  16. حسن گفت:

    ناکارامدی استاندار و نمایندگان‌‌‌
    استان در انتخاب مدیران کل

  17. دلسوز گفت:

    متاسفانه عملکرد مدیران در باشت باعث ریزش رای روحانی شد اقای روحانی و استاندار و تاجگردون باید توجه نماید که بیشتر مدیران اعم از مدیران کل و شهر ستانی بیشتر به فکر اقوام و خویشان خود هستند تا مردم این موضوع زنگ خطر هست تا دیر نشده مدیران فرصت طلب و قوم و خویش باز را بردارید جای انها مدیران شا یسته که ما شا الله کم نیستند بگذار ید اگر چنین نکنید باز همین مدیران باشند ما دیگر تکلیف خودمان را در انتخابات پیش رو مشخص می نماییم چون رای ما بی اثر هست

  18. گمنام گفت:

    عزیز من روحانی برای مردم کاری نکرد که بهش رای بدن..روحانی علاوه براینکه اخرین سفر استانیش ما بودیم وهیچ دستاوردی هم برامون نداشت حتی مارو به حساب نیاورد و برا تبلیغات انتخاباتیش ب استانمون نیومد..

  19. فریبرز گفت:

    امان از دست مدیرانی که سرشونو مثل کبک کردن زیر برف ومحکم دودستی پست مقامشو چسپیدن
    ابرومندانه ترین راه فوری استفای فوری شخص استاندار وبعضی از مدیران کارورزش هست که سهم استان ما رو از توسعه در معرض خطر جدی قرار دادن لطفا تمامش کنید

  20. کاظم گفت:

    بویراحمد ودنا نماینده نداره استاندار هم که نمی دانم کجاست

  21. در جواب کاربر مریم و حسام گفت:

    آقایون ستاد روحانی خودشون میدونن چه کسی به روحانی رای داده یا نداده ، باید بترکی از دست گمرک ، حتما خیلی بهت فشار اومده از کار گمرک

  22. ناشناس گفت:

    مردم ما از بیشتر امکانات محرومند وبه اینترنت و… دسترسی ندارند ونمی دانستند در بالا چه خبر است وبه چه کسی رای بدهند بنابر این به یارانه رئیسی رای دادند

دیدگاه شما